Vespatronic

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Vl3150
Drömmare
Drömmare
Posts: 8
Joined: Wed 25 Sep 2013, 15:55

Vespatronic

Post by Vl3150 »

Hej hej!

Idag var jag ute och åkte med min vespa VL3-57 då den plötsligt stängde av sig.
Jag tog vespan till preem där jag fick låna en tändstift nyckel och kunde konstatera att motorn inte hade någon gnista.

Är detta ett vanligt fel på de äldre vesporna?
Kan "vespatronic" vara något att införskaffa kanske?
Vespan är i bra skick och går jättefint i motorn, (När den tänder=)

Skulle gärna vilja höra vad ni proffs tror att det kan vara för fel samt lite synpunkter på vespatronic.

Tack på förhand
Robin
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Vespatronic

Post by colsson »

Kolla...
Kortsluten "dödarkabel"?
Allting sitter fast på tändplattan?
Kortslutning på tändplattan?
Hel kondensator?
Hel tändkabel?
Hel tändhatt?
Brytarna hela och fungerande?
Hel tändspole?
Avbrända anslutningar på tändplattan?
Helt tändstift?
Jag har haft samma problem men det försvann när jag förstorade hålet i cylinderkåpan
där tändhatten går genom. T.hatten var av metall och det slog gnistor däremellan.

Mät, känn, kläm, titta och lukta dig fram, lugnt och metodiskt
så hittar du snart felet! :-)
/ Christian
Volvohans
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 62
Joined: Mon 23 Sep 2013, 18:36

Re: Vespatronic

Post by Volvohans »

Hur mycket behöver man bygga om i elsystemet för att få in ett vespatronicsystem ? Har dessutom batteri i min, kan detta tas bort ?
Fordonsparken; lambretta 150 Li-58, Vespa Tourong -59, Ural m72 -46, BMW R80-79
tysken
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Sat 29 Apr 2006, 22:07
Location: Sweden

Re: Vespatronic

Post by tysken »

...om du har pengarna och gillar lite extra lumen på natten: DO IT !!!

Det är inte särskild svårt. Tom jag fick ihop det hela... men jag fick en del hjälp med elen - kommer aldrig förstå mig på detta... min styrka är att putsa Vespan.. :-) Här kommer lite bilder....

Vespatronic i Faro Basso (VM) eller Struzzo (VL)

Delarna som behövs: VESPATRONIC
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_50004400

Man kan även beställa en fläktkrans ifrån MMW....

http://www.streetlights.de/15097530_L%F ... %3AGS.html

http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... 2_75045400

eller så bearbetar man original kransen något – dvs dremlar ut en större öppning i mitten…!
Lite Bilder:

Såhär ser det ut på utsidan:

Diametern på fläktkransen dremlas eller svarvas ut så att den passar på svänghjulet.

Image


KOPPLING AV ELEN - orig elstam... "lite grovt"

Image


Image

Image


Image


Image


El-kabeln går direkt ifrån ramen till spänningsreglering och infrån den vidare till „Omkopplaren - jord (Tuta)….

Jag har monterad CDI och spännningsreglaren direkt på ett fäste som egentligen sitter på en GS150 (Tändspole)... snygg lösning, då man inte behöver borra extra hål i ramen.. ☺
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_85014600


Hoppas det ger lite lust på ett "vinter-mek-äventyr"... tycker att det är klart värd pengarna och jobbet!
"Blech und Freude Rollerjungen"
Volvohans
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 62
Joined: Mon 23 Sep 2013, 18:36

Re: Vespatronic

Post by Volvohans »

Tack så mycket !
Imponerande kunskaper som finns på detta forum !
Fordonsparken; lambretta 150 Li-58, Vespa Tourong -59, Ural m72 -46, BMW R80-79
tysken
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Sat 29 Apr 2006, 22:07
Location: Sweden

Re: Vespatronic

Post by tysken »

Förresten.... det som är rätt "vanlig" är att original tändspolen bara lägger av... ersätt den med en piaggio tändspole för Ciao/Vespa 50 (?) ...antagligen funkar den då som vanlig igen...

Kolla - tror att det var den här men kan använda... en liten kostnad att börja med mot en hel konvertering : http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... r_85010000
"Blech und Freude Rollerjungen"
Volvohans
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 62
Joined: Mon 23 Sep 2013, 18:36

Re: Vespatronic

Post by Volvohans »

Batteriet i min 59 a, behövs det eller det är bara för att manvrera lamporna med stängd motor ?
Fordonsparken; lambretta 150 Li-58, Vespa Tourong -59, Ural m72 -46, BMW R80-79
Post Reply