80 på E18 suger, billigaste steroiden för min px125e 1983?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
DrSweden
Nybörjare
Nybörjare

80 på E18 suger, billigaste steroiden för min px125e 1983?

Post by DrSweden »

Botaniserat lite på forumet, "Hedge" rek 150 cylle från px150, samt byta primärdrev till 22? Jag fick lite längre till jobbet än väntat och känns lite läskigt att bli omblåst av Norrtäljebussen som kör 110 när jag som max kommer upp i 90 i nedförsbacke och 70 i uppförsbacke, men samtidigt är jag inte sugen på att bränna 3000 kr för att få 20 km/h till. Vill budgettrimma. Skulle ha köpte en PX200... :(

Helt sjukt, min gamla KS50 jag hade för 30 år sedan, med skuret 13 hk 70 cc skulle spoöa skiten ur min 125:a vespa... :roll:
DrSweden
Nybörjare
Nybörjare

Re: 80 på E18 suger, billigaste steroiden för min px125e 198

Post by DrSweden »

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw= ... t&_sacat=0

De snackar om 3-port cylinder? Ska man satsa på 150, el gå på mer? Jag tänkte pendla med högen i 1000 mil typ. Den har bara gått 1000 mil, så tänker att lager är rätt fräscha...
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Detta är väl ett av de billigaste trim-kiten idag:
http://www.officinatonazzo.it/cylinders ... 72.uw.aspx
Värd att vänta på! Men jag skulle nog hellre satsa på denna:
http://www.officinatonazzo.it/cylinders ... 71.uw.aspx
Att bara byta till std 150cc ger nog inte önskad effekt.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Vilken trimcylinder som helst gör ju underverk, men tyvärr är det största 'felet' med PX125 att de har så förbannat låg utväxling (5,83:1). Man kan numera köpa primärdrev till lilla kopplingen med 23 kuggar, och det ger en betydligt mer civiliserad utväxling på runt 5:1.

Köp en DR177, Polini 177 eller Pinasco 177. Byt utväxling enligt ovan. Då har du en hoj som utan problem går i 90 hela dagen.

DrSweden wrote:Botaniserat lite på forumet, "Hedge" rek 150 cylle från px150, samt byta primärdrev till 22? Jag fick lite längre till jobbet än väntat och känns lite läskigt att bli omblåst av Norrtäljebussen som kör 110 när jag som max kommer upp i 90 i nedförsbacke och 70 i uppförsbacke, men samtidigt är jag inte sugen på att bränna 3000 kr för att få 20 km/h till. Vill budgettrimma. Skulle ha köpte en PX200... :(

Helt sjukt, min gamla KS50 jag hade för 30 år sedan, med skuret 13 hk 70 cc skulle spoöa skiten ur min 125:a vespa... :roll:
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
DrSweden
Nybörjare
Nybörjare

Post by DrSweden »

Tack grabbar! Lite förbryllad över hur usla vespa är att klämma ur hk ur befintlig cc, inga som gör cylinderjobb på befintlig cylle? 8 hk ur 125, när min 125 cross har 30-35? Sachs klarade ju enkelt att skrämma up sina 50 cc till 5,5, o 7,5 med 60 cc på 70-talet. Ingen som portar på vespor? Trevligt med vrid o större cc, men tänker att behovet att nå cirka hundra borde bara röra sig om 3-5 hk till, känns overkill att addera hela 50 cc till för dessa ynka hk?

Ert svar kommer ändå att resultera i fokus på mera cc, verkar vara den rätta/enkla vägen. Men att trimma/öppna upp befintligt gods borde vara enkelt...

Jag utgår från att det finns både guide o tips om inköpsställe för primärdrevet?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jodå, det finns vänner som lyckas krama ut många hästar ur en Vespamotor också. Runt 30 på bakhjulet har uppmätts ur en 200-kubikare :twisted:

Dock:
* nästan alla Vespa, bl a din, är slidmatade. Urtaget i vevaxeln styr när insuget öppnar och stänger. Alltså måste du "porta" vevaxeln, eller köra helöppet och montera reed.
* trimning går oftast ut över körbarheten, och fyra växlar är allt du har. Att köra en högtrimmad motor med smalt effektband i stadstrafik är enerverande. Been there done that :-?
* och slutligen, vi älskar våra Vespa och Lambretta men grundkonstruktionen i motorerna är över 60 år gammal. Jämför inte med moderna konstruktioner. Plus att de ursprungligen var tänkta att vara vardagsfordon för italienska tanter och farbröder.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
DrSweden
Nybörjare
Nybörjare

Post by DrSweden »

Förstår att konstruktionen sätter käppar i hjulen (nästan bokstavligen) :)

Brukar det bli mkt pillande med bestyckning efter större cylle? Min går fett just nu över hela registret, tänker att det blir perfa med nya behovet (i wish).

Originalröret funkar med 177-kit, kan andas o passar?

Bisarr liten mc; vespan. Så skön att beskåda, mkt enkel att meka med, men prestanda, väghållning, växlar o bromsar är det sämsta jag någonsin upplevt. Att det inte går att vinkla ner bromsgreppet till personlig smak? (Känns som en Citroën CV2, oxå helt jävla värdelös, men lika cool). Nya sulor gjorde upplevelsen lite mindre traumatisk dock! :)
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Du måste bestycka om och ställa om tändningen om du monterar trim, men väljer du en vanlig setup så finns det standardbestyckningar och mycket kunskap här på forumet.

Ja, någon form av effektpipa gör nytta. Det senaste är effektsystem som ser ut och låter som standardburken. En version som heter SIP Road är omvittnat bra och rimligt dyr.

Och ja. Bra däck och bra stötdämpare gör underverk, liksom att jaga ev glapp i hjul- och motorupphängningar.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Lite orättvist att jämföra en modern 125'a med vattenkylning med en shoppingmotor med design från 60-talet kan jag tycka. Och sen kanske man tyckte att Sachs femhalvor etc gick som bara den på 70-talet, men av egen erfarenhet kan jag säga att såna effekter fick du aldrig ut ur en Sachsmotor utan att växelmekanismen kastade in handduken.

Det är inte kubiken som ger effektökningen med 177-kiten. Den större kubiken ger dig bättre möjlighet att porta ystrare (utan att kolvringen trasas sönder av en för bred avgasport eller transferportar), och det är där man hämtar upp effekten. Lägg därtill att kolvringarna är tunnare och bättre samt att topplocket är OK utformat. Du kan utan problem porta en 125 cc orginalcylinder till bra mycket högre effekt, men du kommer alltid vara handikappad av att det är gjutjärn, kolvringarna är för breda, toppen är hopplös samt att orginalveven stryper insugstiden.

Min PX med Malossi 166, MMW-reed, PM Tuning-pipa samt lättat svänghjul och annan vev bänkade 17 hk på bakhjulet, vilket kanske är ungefär 20 hk på veven. Det får anses som helt godkänt hemmapul om man t ex jämför med en Yamaha RD 350 som från fabrik med vattenkylning och så vidare ger runt 30 hk per cylinder (350/2 = 175 cc).

DrSweden wrote:Tack grabbar! Lite förbryllad över hur usla vespa är att klämma ur hk ur befintlig cc, inga som gör cylinderjobb på befintlig cylle? 8 hk ur 125, när min 125 cross har 30-35? Sachs klarade ju enkelt att skrämma up sina 50 cc till 5,5, o 7,5 med 60 cc på 70-talet. Ingen som portar på vespor? Trevligt med vrid o större cc, men tänker att behovet att nå cirka hundra borde bara röra sig om 3-5 hk till, känns overkill att addera hela 50 cc till för dessa ynka hk?

Ert svar kommer ändå att resultera i fokus på mera cc, verkar vara den rätta/enkla vägen. Men att trimma/öppna upp befintligt gods borde vara enkelt...

Jag utgår från att det finns både guide o tips om inköpsställe för primärdrevet?
Petrolhead
Drömmare
Drömmare

Post by Petrolhead »

Jag har träffat många som åkt över 100km/h på moppe ända tills man tar fram GPSen..
Sachs 60cc och 7,5hk ger ca 4-4,5hk och får din moppe att gå max ca 70km/h
Zundaps 70cc och 13hk ger ca 8hk och går i ca 90km/h
Detta ur kartong och monterat utan effektpipa...
Sen om man åker på något moppe race så hittar du veteranmoppar med över 30hk med 90cc men det är mycket tid och pengar i dessa.

//JOhan
Lone Wolf
Nybörjare
Nybörjare

Post by Lone Wolf »

Håller fortfarande med Dr Sweden, se gärna mina utlägg på tråden "Varför så lite hästkrafter" Det är krångligt att få ut mycket effekt ur en Vespa-motor. Ni ser vad jag gjort i tråden och jag tror att jag har ca 14hkr på bakhjulet nu. Efter mycket portande, 30mm förgasare, annan vev, annan cylinder (portad pinasco nicasil) PM tuning effektblås, Vespatronic osv osv. Polaren med 70cc Zundapp åker nog lika fort under samma förhållanden. Ca 115Km/h vid 7300rpm för Vsepan. Samma pengar i Zundappen som i min Vespa men mindre än hälften av storleken. Konstigt.

Skit samma, jag vill inte ha en Zundapp, jag vill ha en Vespa largeframe. Det vackraste, mest personliga fordon i världen. Vill jag åka fort står en annan tvåhjuling i garaget med 175hkr ur 1300cc. Den samlar mest damm. Världens dyraste hjälmhylla ;-) Sen är det liksom en annan dimension med tvåtakt, gamla mopedminnen, en samarbetskänsla mellan fordonet och mig. Själslig stimulans!

Lone W
Petrolhead
Drömmare
Drömmare

Post by Petrolhead »

Polaren med 70cc Zundapp åker nog lika fort under samma förhållanden. Ca 115Km/h vid 7300rpm för Vsepan. Samma pengar i Zundappen som i min Vespa men mindre än hälften av storleken. Konstigt.
Inte så konstigt- en Zundapp som går i 115Km/h varvar ca 10.000 till 12.000rpm
För att få effekt i en 2-taktare så behöver man två saker:
1. Hög fyllnadsgrad (reedventiler och aktivt avgassytem)
2. Varv (höga avgasdurationer, ett bra tändsystem)
3.cc
4. många växlar
5.etc

Det här funkar på ett lätt ekipage med många växlar då körbarheten blir lidande med ett peakigt register.
Ska man åka ståndsmässigt på en vespa får man nog nöja sig med med lite lägre effekt...
Lone Wolf
Nybörjare
Nybörjare

Post by Lone Wolf »

Hej Petrolhead

Jämförelse med dappen:
1, dappe ingen reed men däremot aktivt system, Vespa ingen reed och ett PM tuning system
2, dappe 11 000 elektroniskt system med rak kurva, Vespa 7 800 - 8 000 Vespatronic med förskjutning av tändpunkten
3 dappe 70cc Vespa 177cc
4, dappe 5 växlar, Vespa 4
5, Vikt, dappe 76kg ren + förare 110 = 186kg, Vespa 90kg +förare 80 = 180kg ung detsamma
6, luftmotstånd högre på Vespan än dappen

Tycker fortfarande att det är för stor skillnad i fart mellan 70 och 177cc. Men som jag sagt tidigare, vill inte byta.

//Lone Wolf
DrSweden
Nybörjare
Nybörjare

Post by DrSweden »

Tack igen för fortsatta svar, är DR177 system ok? De är rätt mkt billigare än de andra. Verkar bli 1000 kr inkl frakt för cylle, topp och kolv. Måste man ställa om tändningen med 177 cyllen? Tror ni jag kan använda bestyckningskitten som de säljer till de andra 177 om jag köper en DR-cylinder?

Om jag snikar nu och inte orka fixa utväxlingen (har någon länk till ställe som säljer primärdrevet) klarar hojen 90 (den gör det i nedförsbackar nu).

Ska kolla SIPs avgasrör.

Så irriterande, pendlar ut till Täby från Stockholm, och sista biten mellan Mörby och Täby är plågsam, man hamnar i sådan osynk med 80-85 km/h i topphastighet, man kan inte köra om när någon kör för sakta, och när de som kör 90-110 kör om känns det som man står still...
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

DrSweden wrote:är DR177 system ok?

Ja, men du får inte närheten av samma effekt som med t ex en Polini 177.
DrSweden wrote:Måste man ställa om tändningen...?
Förmodligen. Det ser du på installationsanvisningarna för kitet. PX125 har 18 graders förtändning orginal, så det kan vara OK att köra med om du monterar ett kit. Men som sagt, läs bruksis.
DrSweden wrote:Tror ni jag kan använda bestyckningskitten...?

Bestyckningskit är för det första inget facit, utan en hjälp för att veta ungefär var du bör ligga bestyckningsmässigt, givet att hojen i övrigt är orginal. Och då menar jag HELT orginal. Och för det andra så är ett betyckningskit för ett annat kit ett kit för helt andra bitar med helt andra porttider och portstorlekar. Så nej, det kan man inte. Läs bruksis, brukar stå vilken bestyckning de tycker att man ska börja med, resten får du göra själv genom att kontrollera färg på stift etc.
DrSweden wrote:klarar hojen 90...?
Ja det lär bli ditt minsta problem att få upp den i 90 med en 177-cylinder på. Den kommer varva arslet av sig, och har du inte fått till bestyckningen kommer den håla kolven, men du kommer ganska garanterat kunna köra i 90-100 med hojen om allt är OK.
DrSweden
Nybörjare
Nybörjare

Post by DrSweden »

Hedge wrote:
DrSweden wrote:är DR177 system ok?

Ja, men du får inte närheten av samma effekt som med t ex en Polini 177.
DrSweden wrote:Måste man ställa om tändningen...?
Förmodligen. Det ser du på installationsanvisningarna för kitet. PX125 har 18 graders förtändning orginal, så det kan vara OK att köra med om du monterar ett kit. Men som sagt, läs bruksis.
DrSweden wrote:Tror ni jag kan använda bestyckningskitten...?

Bestyckningskit är för det första inget facit, utan en hjälp för att veta ungefär var du bör ligga bestyckningsmässigt, givet att hojen i övrigt är orginal. Och då menar jag HELT orginal. Och för det andra så är ett betyckningskit för ett annat kit ett kit för helt andra bitar med helt andra porttider och portstorlekar. Så nej, det kan man inte. Läs bruksis, brukar stå vilken bestyckning de tycker att man ska börja med, resten får du göra själv genom att kontrollera färg på stift etc.
DrSweden wrote:klarar hojen 90...?
Ja det lär bli ditt minsta problem att få upp den i 90 med en 177-cylinder på. Den kommer varva arslet av sig, och har du inte fått till bestyckningen kommer den håla kolven, men du kommer ganska garanterat kunna köra i 90-100 med hojen om allt är OK.
Chef-svar. Är Pinasco 1200 kr plus frakt i Poliniklass? De Polini jag hittade kostade runt 2000 kr, jmf med DR för 1000 kr ink frakt...

Hade jag vetat den här skiten, hade jag lagt till 3000 kr i inköp för en PX200... :( Kan jag fortfarande göra, men gå igenom försäljning, hitta ny känns som uppförsbacke när en dag i garaget kanske kan ge ok resultat... El så säljer jag skiten... Urrk...

Vad tror du slutnotan blir för mina ynka 20 km/h extra?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Pinasco är en bra cylinder, aluminium med Nicasilfoder. Den ligger strax under Polinin skulle jag säga, men den är kvalitetsmässigt bättre (kolv och ringar t ex är överlägsna Polinin).

Ska du kunna ligga i motorvägsfart med en PX125 och ha en pålitlig maskin så kostar det en betydlig slant mer än 3000. Cylinder 1200:-, 24mm fugge går väl lätt på en 1000:-, utväxling 500:-, vassare vev 1500:-...Sen bör du ju också se till att resten av motorn är OK, dvs det är en bra idé att byta ramlager och annat när du ändå har motorn isär. Så runt 6000:- lär du nog få lägga, arbete icke inräknat.

En P/PX200 är alltid ett bättre alternativ om man ska ligga mycket på större vägar. En orginal PX125 trivs bäst i stan.
DrSweden wrote:
Chef-svar. Är Pinasco 1200 kr plus frakt i Poliniklass? De Polini jag hittade kostade runt 2000 kr, jmf med DR för 1000 kr ink frakt...

Hade jag vetat den här skiten, hade jag lagt till 3000 kr i inköp för en PX200... :( Kan jag fortfarande göra, men gå igenom försäljning, hitta ny känns som uppförsbacke när en dag i garaget kanske kan ge ok resultat... El så säljer jag skiten... Urrk...

Vad tror du slutnotan blir för mina ynka 20 km/h extra?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

125:a står ju för lätt motorcykel, dvs ett snäpp över moped o ett snäpp lägre än MC. Den är inte avsedd att köras som ett jehu på motorväg.... tyvärr... :|
Post Reply