Helt sjukt, min gamla KS50 jag hade för 30 år sedan, med skuret 13 hk 70 cc skulle spoöa skiten ur min 125:a vespa...

DrSweden wrote:Botaniserat lite på forumet, "Hedge" rek 150 cylle från px150, samt byta primärdrev till 22? Jag fick lite längre till jobbet än väntat och känns lite läskigt att bli omblåst av Norrtäljebussen som kör 110 när jag som max kommer upp i 90 i nedförsbacke och 70 i uppförsbacke, men samtidigt är jag inte sugen på att bränna 3000 kr för att få 20 km/h till. Vill budgettrimma. Skulle ha köpte en PX200...
Helt sjukt, min gamla KS50 jag hade för 30 år sedan, med skuret 13 hk 70 cc skulle spoöa skiten ur min 125:a vespa...
DrSweden wrote:Tack grabbar! Lite förbryllad över hur usla vespa är att klämma ur hk ur befintlig cc, inga som gör cylinderjobb på befintlig cylle? 8 hk ur 125, när min 125 cross har 30-35? Sachs klarade ju enkelt att skrämma up sina 50 cc till 5,5, o 7,5 med 60 cc på 70-talet. Ingen som portar på vespor? Trevligt med vrid o större cc, men tänker att behovet att nå cirka hundra borde bara röra sig om 3-5 hk till, känns overkill att addera hela 50 cc till för dessa ynka hk?
Ert svar kommer ändå att resultera i fokus på mera cc, verkar vara den rätta/enkla vägen. Men att trimma/öppna upp befintligt gods borde vara enkelt...
Jag utgår från att det finns både guide o tips om inköpsställe för primärdrevet?
Inte så konstigt- en Zundapp som går i 115Km/h varvar ca 10.000 till 12.000rpmPolaren med 70cc Zundapp åker nog lika fort under samma förhållanden. Ca 115Km/h vid 7300rpm för Vsepan. Samma pengar i Zundappen som i min Vespa men mindre än hälften av storleken. Konstigt.
DrSweden wrote:är DR177 system ok?
Förmodligen. Det ser du på installationsanvisningarna för kitet. PX125 har 18 graders förtändning orginal, så det kan vara OK att köra med om du monterar ett kit. Men som sagt, läs bruksis.DrSweden wrote:Måste man ställa om tändningen...?
DrSweden wrote:Tror ni jag kan använda bestyckningskitten...?
Ja det lär bli ditt minsta problem att få upp den i 90 med en 177-cylinder på. Den kommer varva arslet av sig, och har du inte fått till bestyckningen kommer den håla kolven, men du kommer ganska garanterat kunna köra i 90-100 med hojen om allt är OK.DrSweden wrote:klarar hojen 90...?
Chef-svar. Är Pinasco 1200 kr plus frakt i Poliniklass? De Polini jag hittade kostade runt 2000 kr, jmf med DR för 1000 kr ink frakt...Hedge wrote:DrSweden wrote:är DR177 system ok?
Ja, men du får inte närheten av samma effekt som med t ex en Polini 177.
Förmodligen. Det ser du på installationsanvisningarna för kitet. PX125 har 18 graders förtändning orginal, så det kan vara OK att köra med om du monterar ett kit. Men som sagt, läs bruksis.DrSweden wrote:Måste man ställa om tändningen...?
DrSweden wrote:Tror ni jag kan använda bestyckningskitten...?
Bestyckningskit är för det första inget facit, utan en hjälp för att veta ungefär var du bör ligga bestyckningsmässigt, givet att hojen i övrigt är orginal. Och då menar jag HELT orginal. Och för det andra så är ett betyckningskit för ett annat kit ett kit för helt andra bitar med helt andra porttider och portstorlekar. Så nej, det kan man inte. Läs bruksis, brukar stå vilken bestyckning de tycker att man ska börja med, resten får du göra själv genom att kontrollera färg på stift etc.
Ja det lär bli ditt minsta problem att få upp den i 90 med en 177-cylinder på. Den kommer varva arslet av sig, och har du inte fått till bestyckningen kommer den håla kolven, men du kommer ganska garanterat kunna köra i 90-100 med hojen om allt är OK.DrSweden wrote:klarar hojen 90...?
DrSweden wrote:
Chef-svar. Är Pinasco 1200 kr plus frakt i Poliniklass? De Polini jag hittade kostade runt 2000 kr, jmf med DR för 1000 kr ink frakt...
Hade jag vetat den här skiten, hade jag lagt till 3000 kr i inköp för en PX200...Kan jag fortfarande göra, men gå igenom försäljning, hitta ny känns som uppförsbacke när en dag i garaget kanske kan ge ok resultat... El så säljer jag skiten... Urrk...
Vad tror du slutnotan blir för mina ynka 20 km/h extra?