Detta är allt för vanlig syn med en oljedroppande Vespa och sågspån under.

Orsaken är oftast oljenivåglaset, eller "pitten" som jag brukar kalla den. Det känns nästan som detta är en förbrukningsartikel och bytet görs på en timme.

Här är det nya glaset. Konstigt nog säljs det inte tillsammans med packningen som inte är en vanlig o-ring. Packningen är fyrkantig i profilen och har en skåra i sig. Beställ bägge!

Tanken sitter fast med fyra bultar, men vissa tillbehör, såsom pakethållare nyttjar fästpunkterna, så det kan bli en del att demontera. Det lilla "ollonet" som är låstapp till sadeln skall skruvas av.

Det är en regel att bensinslang och oljeslang skall lossas för att få rörelse i tanksegmentet. Oftast måste insugsslangen också avlägsnas för att kunna hantera bränsleslangen. Sätt en M6 skruv i oljeslangen för att slippa kladd. Oljetanken tömde jag med en enkel sug från Biltema.
http://www.biltema.se/Bil---MC/Verktyg- ... lverkande/

Här är tanken upplyft och det är en enkel match att byta oljenivåglaset. När man sänker ner paketet igen, så är det viktigt att sikta med bensinkranen först. Sedan faller hela paketet med oljenivåröret lätt på plats. Gummitätningarna för oljenivårör och bensinkran monteras utifrån och sist.

När tanken är lyft är det lämpligt att torka upp all gammal olja i karossen.

En peang är ett värdefullt verktyg när man skall dra tillbaka slangarna i förgasarhuset.
Jag ber om överseende för de mediokra bilderna, som är tagna med en vanlig kompaktkamera.