GL 150 -59 blandade elfrågor

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Johnny L
Entusiast
Entusiast

GL 150 -59 blandade elfrågor

Post by Johnny L »

Hej igen forumet!

Har plockat isär min nyförvärvade Touring 150 -59 för en översyn.
Ämnet för dagen är elsystemet.
Flera av kablarna (billigt hemmabygge) är nötta nakna flera centimeter av bakhjulet, så ett nybygge av elsystemet får det bli.

Jag har lite olika alternativ på hur jag ska göra.
A. Bara byta kablarna till nya, snygga i rätt färger.
B. Byta till elektronisk koppling (t ex med kittet från SIP http://sip.sipww3.de/pages/details.php? ... 7893d62e85) och samtidigt bygga nytt kablage i hela systemet.

Fråga 1.
Inför alternativ A. behöver jag veta var sladdarna från tändplattan ska gå, för färgerna ut från motorn verkar inte stämma med de kopplingsscheman jag hittat. Ut från motorn har jag fem kablar:
- Gul
- Gul
- Ljusgrön (dessa tre första är sammankopplade som enda strömkälla in i omkopplaren på styret)
- Grön = dödaren
- Beige = ej inkopplad
Jag har inte dubbelkollat på tändplattan att kablarna har samma färg ända fram till spolarna, de kan ju vara skarvade.

Fråga 2. I instruktionerna till SIP-kittet står bara att man ska koppla kablarna ut från tändplattan till kabeln med motsvarande färg i sitt kablage, men om jag nu bygger nytt, vilket kopplingsschema ska jag utgå från då? Nåt 12-volts utan batteri, vilket scooter har haft det? Någon som har en aning om från vilken scooter tändplattan i SIP-kitet är tagen?

Många frågor...

mvh
// Johnny, Limhamn
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

hej

det enklaste är nog att bygga ett helt nytt eget elsystem. ska du köra 12V så är det betydligt enklare att koppla in, då har du egentligen bara tre färger att ta hänsyn till och det är spänning(blå) jord(svart) och dödare(grön/röd på Touringen).

der finns två olika elsystem för touring och du har troligtvis det med batteri även om batteriet inte finns där. http://www.meshmen.com/touring/images.html#EL

bra och billig kabel om man vill bygga eget elsystem finns på clasohlson http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_ ... 13A5963054

Federico
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Fortsättning på min elsystemsfråga.
På min Vespa (fortfarande samma Touring -59) så sitter det enbart intern tändspole. Efter att ha sökt forumet och kollat på ett antal kopplingsscheman på Scooterhelp så kan jag bara dra slutsatsen att ingen 150-kubiksVespa har haft intern tändspole, utan att tändplattan kommer från en 125:a.

Kan det vara en korrekt slutsats?

Det spelar iofs mindre roll, då jag antagligen bygger om till elektronisk tändning ändå, men det kan ju alltid skynda på ombyggnationsbeslutet med vetskapen att den ändå inte är "original" i nuläget.

Så vad tror expertpanelen?

// Johnny, Limhamn
Post Reply