Byta eller laga golv

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Duderino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Byta eller laga golv

Post by Duderino »

Jag håller på att väcka en rally180 till liv och har demonterat det mesta inför blästring, penselmålat är halvsnyggt. Frågan jag nu ställer mig är vad jag ska göra åt det rostiga golvet. Förstärkningarna på undersidan är kexade och från ovansidan ser jag garagegolvet genom rallygolvet på ett litet ställe. Under tunneln finns också lite genomrost.

Vad tror ni, byta hela golvet eller lappa och sätta dit nya förstärkningar? (Eller rättare sagt hitta någon som kan plåtjobbet för jag och en svets är nog ingen bra combo)

Jag kan tyvärr inte ladda upp bild med appen nu men det kommer kanske senare.
ajez
Entusiast
Entusiast

Re: Byta eller laga golv

Post by ajez »

Jag hade bytt golvet, kräver ju en del svetsning ändå. Att lämna iväg för rostlagning kan bli riktigt dyrt. Krävs nästan att man fixar det själv eller kan övertyga någon polare att göra det.
//Andreas
Malkus
Nybörjare
Nybörjare

Post by Malkus »

Instämmer... Finns reparationsplåtar att köpa... Gör säkert livet lite enklare.

Lägg gärna upp bilder ovan och under ifrån...
Duderino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Duderino »

Ja, golvbytet blir bara mer och mer självklart. Var nyss ute och skrapade lite och under tunneln precis där förstärkningsstagetnsitter finns nu bara ett hål.
Duderino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Duderino »

ImageUploadedByTapatalk1381350059.574943.jpg
ImageUploadedByTapatalk1381350059.574943.jpg (33.52 KiB) Viewed 9638 times
Malkus
Nybörjare
Nybörjare

Post by Malkus »

Känner igen den synen :)
Duderino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Duderino »

Det är inte vackert men jag intalar mig att det är hyfsat lätt att ordna till utan att behöva byta hela golvet. Vad tror ni som vet bättre?
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Även om du bara ser ett hål så har du förmodligen porer under i princip hela tunneln - kolla men en ficklampa inifrån. Man kan lappa och listerna finns som rep-plåt men jag tror ändå att ett nytt golv med lister är att föredra. Dock lär du behöva en punktsvets för att få dit det.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Efter att du har borrat bort punktsvetsarna med en specialborr som bara borrar genom halva svetsen, blir det spännande. När du tar bort det dåliga golvet märker du att det är inte ett chassi utan golv, utan ett svajigt chassi i två delar, som bara hålls ihop av en ostadig rostig U-profil. Om du inte spänt fast chassit i en jigg innan du borrade bort punktsvetsarna blir det inge kul.
Duderino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Duderino »

Snackade med en plåtslagare som tyckte att det var onödigt att byta hela då han ansåg att den var frisk runtom. Jag antar att det blir till att skära bort och ta en närmare koll runtom hålet på ovansidan. (Om inte han som ev skall göra det tycker att det är kul att byta hela rasket på en gång)
Duderino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Duderino »

Vad är risken med att laga? Ny rost om det finns skador på sidan av det utskurna? Funkar det inte att använda någon rostomvandlare eller så om det bara är lite?
ajez
Entusiast
Entusiast

Post by ajez »

Det är ingen risk med att laga rosten! Är det mer rost där du tagit ur är det bara att fortsätta ta bort tills du har frisk plåt. Fuskar man får man ofta tillbaka rosten i dessa områden, samt att man lätt bränner hål när man svetsar om man svetsar i skadad plåt. Det viktiga är att ta det lugnt o låta det ta den tid det tar... Kan vara ganska lång tid beroende på ursprungsläget. Har själv svetsat och renoverat ett antal gamla VW bubblor, så en del rost har man ju sett ;).
Som sagt inget är omöjligt, det tar bara längre tid (o kan kosta lite svordommar, tid och tillfällig psykisk ohälsa. Men när det är klart så är detv fantastiskt skönt).
Så köp gas till svetsen, kap- och slipskivor till vinkelslipen på med handskarna o börja mosa! Eller lejer du bort jobbet....
Ett tips när man svetsar i vespa plåt är att ha en ganska rejäl kopparbit till mothåll bakom för att minska risken att bränna hål (funkar bra för mig)!
//Andreas
Malkus
Nybörjare
Nybörjare

Post by Malkus »

Många gånger är det lättare o snabbare att byta stora partier än många små. Fixera chassiet med stag o järn är inga problem får o hålla det stabilt under arbete. Har man inte sedan tidigare en sick / fals för o få pressningarna hyfsade hade jag hur som köpt en bit ny golv som donator...
Duderino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Duderino »

Jag har ett golv som jag kan ta donatorbitar från och ett nytt fint golv är ju bara några klick bort så materialet är inte något problem.
Duderino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Duderino »

Tack för alla tips hittills! Skall fundera lite och förhoppningsvis påbörjas arbetet i veckan med en massa hjälp från åtminstone en kunnig. Han som ev ska göra det har dock ingen erfarenhet av scootrar så infon jag får av er är guld värd. Återkommer med uppdateringar när det börjar hända grejor
ajez
Entusiast
Entusiast

Post by ajez »

Lycka till med jobbet!
Det viktiga är inte att man har erfarenhet av scootrar (men man måste ha koll på hur de är uppbyggda), utan att man har erfarenhet av svetsning i tunn plåt, rostlagning, rost....
Ni skall säkert få ihop det!
Ett tips till är att gå ifrån en liten stund när det känns hopplöst, ta en kopp kaffe och sen på det igen.
//Andreas
Duderino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Duderino »

Sådär, nu är det lagat! Det behövdes bara ny plåt under en ribba, resten var fräschare än befarat. Känns bra, nu ska jag ge mig på riktandet av lite småbucklor. Förhoppningsvis hinner den få ny lack i vinter.

Någon som har tips på riktande av de rostfria bensköldslisterna? Eller kanske till och med tips på vart jag kan hitta ett par Ulma 044?
Duderino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Duderino »

Ny fråga i ämnet. Jag tänkte rostskydda inuti de nya ribborna/förstärkningarna. Är borra och spruta in hålrumsolja eller vax bästa metod? Hur har ni gjort?
Malkus
Nybörjare
Nybörjare

Post by Malkus »

Dinitrol syra baserade rostätare först... Sen tunnflyt
Duderino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Duderino »

Ok, ska kolla närmare på det!