Trimvev till sprint

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
ajez
Entusiast
Entusiast

Trimvev till sprint

Post by ajez »

Hej!
Börjat fundera på om jag skulle trimma min sprint lite...
Har funderat på att sätta i en racingvev i en i övrigt ganska orginal maskin.
Skulle det ge någon märkbar skillnad? Behövs kanske även större förgasare?
Motorn idag har följande setup:
1. 2-ports maskin, vilket jag vet är en begränsning
2. Upptaget insug i blocket ca 20 mm
3. Sip road 2 avgassystem
4. Dellorto 20/17c
Vespan maxar idag 82 km/h på gps. Skulle gärna ha ytterligare lite pulver...

Skall man gå någon annan väg, eller är det en bra början till en piggare maskin.
Annan förgasare kanske skulle ge bra effekt?
Öppen för förslag och andra tankar kring hur man skall gå vidare.
/Andreas
BooDaa
Lärling
Lärling

Re: Trimvev till sprint

Post by BooDaa »

Hej, Andreas!
En av mina kollegor köpte nyligen Pinascos 177cc, SI20/20 och trimvev till Daniel W's avlagda Touringmotor.
Veven öppnar mjukt väldigt mycket tidigare än original, men stänger faktiskt tidigare. Det ska bli intressant att jämföra den med min vinkelslipsmodifierade :)

Från samma fabrik finns också en växellåda som jag tycker verkar spännande. 1-3 motsvarar original, men fjärde växeln har bättre utväxling vilket ger möjlighet till högre maximal hastighet om man gjort trimläxan bra.

Glöm heller inte att förstärka kopplingen nu när du trimmat. Mer om den rekommendationen kommer du troligen kunna läsa om i en framtida Scooteristen.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
ajez
Entusiast
Entusiast

Post by ajez »

Tackar för feedbacken Boodaa!
Din kollegas maskin verkar vara ungefär så som jag tänker mig min i framtiden.
Tänkte börja med vev och förgasare, men man borde kanske gjuta cylinder också...
Har själv börjat fundera på trixa med växellådan för att få högre utväxling (verkar som den tanken inte är helt galen). Kopplingen som sitter där är en förstärkt modell.
Åter, tackar för lite inspiration!
/Andreas
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Att trimma är kul, men fundera lite på var du vill nå. Det är kul att bocka av 100 km/h, men för egen del tycker jag det är roligast att köra "småhjuling" upp till ca 90-95 och att ha bra kraft i botten.

/Fredrik
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
ajez
Entusiast
Entusiast

Post by ajez »

Jo visst är det kul att trimma!!!
Precis som du säger så skall man fundera på vart man vill med en uppgradering. Jag är främst ute efter en hyfsat stark maskin så att man kan skjutsa med vettig knuff i maskinen. Har fått för mig att en racingvev och större förgasare skulle kunna bidra med detta (eller är jag fel på det).
Om man kapar veven själv, är det inte lätt att få obalans i grejerna? Hur mycket skall man ta och var?
/Andreas
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Nu låter jag gärna någon med bredare erfarenhet hoppa in. Jag har bara kapat en vev i mina dagar och har därmed inte så mycket att jämföra med.
/Fredrik
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Post Reply