Hej,
Som nybliven ägare av en Vespa 50 N 1969 har jag lite funderingar inför vintern. Något särskilt att tänka på ifråga om bensin - ska tank/system tömmas? Etc. Har säkert diskuterats på forumet tidigare men hittar inte någon tråd.
Tacksam för tips!
Jeppe
Inför vintern
Re: Inför vintern
på min P200 stänger jag av motorn o stänger bensinkranen på hösten, öppnar kranen på våren o startar. Funkar alltid, varför göra mera?
Översyn o service görs givetvis vintertid av Vespan, men tank o bränslet lämnas orört...



Översyn o service görs givetvis vintertid av Vespan, men tank o bränslet lämnas orört...
Re: Inför vintern
Ett alternativ är att köra hela vintern
.
Om nu inte detta är ett alternativ så kan detta vara en vettig lösning på dina funderingar.
-Starta vespan och kör förgasaren tom (stäng kranen och låt den gå tills den stannar).
Detta för att man ska slippa en massa olja i förgasaren (bensinen lär dunsta under vintern).
-Försök att ha tanken så "tom" som möjligt, gammal bensin kan vara ett problem.
Tanken rostar inte på så kort tid som en vinter, den har ju varit full med oljeblandad bensin.
-Sen är det bara att ställa undan den.
Kom ihåg:
- Byt växellådasolja direkt på våren, starta den bara och kör den varm.
- Kicka runt den under vintern nån gång i månaden så att inte kopplingen fastnar ihop. Tryck in koppling och kicka (då vet Du att kopplingen inte har fastnat, det går jättelätt). Det är ju en våtkoppling och när den inte får nån olja så kan lamellerna fastna och då vill den inte koppla ur, motionerar Du den nån gång då och då får Du inga problem med det.
- Fyll på fräsch bensin/olja på våren och starta upp.

Om nu inte detta är ett alternativ så kan detta vara en vettig lösning på dina funderingar.
-Starta vespan och kör förgasaren tom (stäng kranen och låt den gå tills den stannar).
Detta för att man ska slippa en massa olja i förgasaren (bensinen lär dunsta under vintern).
-Försök att ha tanken så "tom" som möjligt, gammal bensin kan vara ett problem.
Tanken rostar inte på så kort tid som en vinter, den har ju varit full med oljeblandad bensin.
-Sen är det bara att ställa undan den.
Kom ihåg:
- Byt växellådasolja direkt på våren, starta den bara och kör den varm.
- Kicka runt den under vintern nån gång i månaden så att inte kopplingen fastnar ihop. Tryck in koppling och kicka (då vet Du att kopplingen inte har fastnat, det går jättelätt). Det är ju en våtkoppling och när den inte får nån olja så kan lamellerna fastna och då vill den inte koppla ur, motionerar Du den nån gång då och då får Du inga problem med det.
- Fyll på fräsch bensin/olja på våren och starta upp.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Inför vintern
Volymen i flottörhuset är max 30 ml, oljemängd (0,02 x 30)ml= 0,6 ml eller en droppe olja.Vespalun wrote: -Starta vespan och kör förgasaren tom (stäng kranen och låt den gå tills den stannar).
Detta för att man ska slippa en massa olja i förgasaren (bensinen lär dunsta under vintern).
min P200 skall oljan bytas varje 800 mil. Kör man mindre, kan man byta med 2-3-års interval, om man har mineralolja. Oljan kontamineras med vatten med tiden, och bör därför bytas på hösten för att undvika rostangrepp under vintern.Vespalun wrote: - Byt växellådasolja direkt på våren, starta den bara och kör den varm.
Med motorn varmkörd, töm ut den gamla oljan, fyll sedan på den nya.
Re: Inför vintern
Hehe!
Du har helt rätt Fritte, det blir inte en massa olja i flottörhuset men jag vill i alla fall få bort den, det kan "klegga" igen munstycken eftersom V50 endast har ett 48 som huvudmunstycke.
Det där med att byta olja på våren eller hösten är lite tycke och smak, jag fördrar att byta på våren eftersom man förmodligen inte har kört så många mil med en V50 (tror det är få som kommer upp i 800 mil) och då är det inte speciellt mycket fukt i oljan så inget tar skada över en vinter. Men som Du säger, byter man på hösten är det helt OK.
Det viktigaste är att man har olja i växellådan, SAE30 eller möjligen den "modernare växellådsoljan" SAE 80W-90.
Du har helt rätt Fritte, det blir inte en massa olja i flottörhuset men jag vill i alla fall få bort den, det kan "klegga" igen munstycken eftersom V50 endast har ett 48 som huvudmunstycke.
Det där med att byta olja på våren eller hösten är lite tycke och smak, jag fördrar att byta på våren eftersom man förmodligen inte har kört så många mil med en V50 (tror det är få som kommer upp i 800 mil) och då är det inte speciellt mycket fukt i oljan så inget tar skada över en vinter. Men som Du säger, byter man på hösten är det helt OK.
Det viktigaste är att man har olja i växellådan, SAE30 eller möjligen den "modernare växellådsoljan" SAE 80W-90.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Inför vintern
Grymt, tack för svar båda!