Tjenixen,
Har länge haft en idé om att "man borde ju börja köra Vespa", men inte tagit tag i det hela. Nu börjar det i vart fall börja röra på sig för min del, hojkortet närmar sig, garageplats finns inom någon månad o s v. Vad som återstår för att 2014 ska bli ett Vespa-år för min del är just Vespan.
Jag är i praktiken helt okunnig vad gäller meckande och motor men vill gärna lära mig i vart fall det mest basala här framöver. Mina kunskapsbegränsningar gör ju att jag som förstavespa inte kan köpa ett något som kräver alltför komplicerade ingrepp innan den är redo för vägen så frågan är helt enkelt, vad ska jag satsa på?
En ny PX 150 känns inte så kul och kostar ju dessutom en del. Är standardsvaret en P/PX 200? Hur mycket behöver jag kunna för att äga och ha glädje av en sådan? Köpa en äldre, renoverad, modell, är det vettigt? Finns det något standardverk om Vespor som rekommenderas?
Jag har full förståelse för att ni mer erfarna kanske inte orkar svara på mina nybörjarfunderingar men ändå, frågan är ju fri. Finns det någon tråd på forumet som ger svar på mina frågor som jag har missat får ni gärna hänvisa till den.
Allt gott
Johan
Snart bara Vespan som saknas... Men vilken?
Re: Snart bara Vespan som saknas... Men vilken?
Ja, standardsvaret är Vespa PX200. Köper du en hoj i fint skick behöver du egentligen kunna väldigt lite. Fylla bensin och olja (separata tankar, inget blask), hålla efter däck och lufttryck, byta växellådsolja någon gång om året och tändstift ibland. That´s it, typ. Många PX har vardagskörts av medelålders män som rena bruksfordon. Se upp för vanskötta hojar som stått ute, de kan rosta snabbt.
Lycka till och välkommden i Vespa-världen!
/jens
Lycka till och välkommden i Vespa-världen!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
det finns enPX200 för 14'000 i marknaden som har gått drygt tusen mil, svårt att få nåt billigare o bättre. PX200 har den största motorn, går bra o reservdelar finns det gott om.
Tack för svaren!
Det verkar ju helt enkelt vara så att det är en PX200 i bra skick (vilket jag faktiskt är lite osäker på om jag kan bedöma
) som gäller för min del. Kanske en sådan som i annonsen skulle passa mig. Känner dock att det inte är läge att köpa precis just nu för min del utan det får nog vänta någon eller några månader...
Återigen, tack för tipsen.
Det verkar ju helt enkelt vara så att det är en PX200 i bra skick (vilket jag faktiskt är lite osäker på om jag kan bedöma

Återigen, tack för tipsen.