Oljeläckage -var?
Oljeläckage -var?
Har drabbats av ett litet oljeläckage på min Px 200e-90. Någon som har en ide om var det kan komma ifrån?
//isse
PX200E-90
NSU Quickly-58
PX200E-90
NSU Quickly-58
Re: Oljeläckage
Du får peka på bilden var...
Jag ser inte heller på bilden vart det kommer ifrån. Min PX200 från -92 läcker tvåtaktsolja om jag fyller på mer än lite i oljebehållaren. Kanske har du samma problem.
Hej
Det är det svarta till höger om fjädern. Är kladdigt ända upp till förgasaren.
Det är det svarta till höger om fjädern. Är kladdigt ända upp till förgasaren.
//isse
PX200E-90
NSU Quickly-58
PX200E-90
NSU Quickly-58
Det duger inte. Tvätta bort kladdet och kör motorn så att du kan peka på var det kommer ifrån.
/ Christian
Re: Oljeläckage -var?
Hej
Ska tvätta rent i veckan och kolla om jag kan se något. Återkommer!
Ska tvätta rent i veckan och kolla om jag kan se något. Återkommer!

//isse
PX200E-90
NSU Quickly-58
PX200E-90
NSU Quickly-58
Det verkar troligt att det kan komma från förgasaren undersida, viktigt att förgasaren efterdras med rätt moment. Har också funderingar på om det kan vara växellådsventilationen som lämnar ifrån sig olja.
Jag har också funderat i dom banorna, o om motorn blir rentvättad ser man ju färgskillnad på ren 2t-olja o svart vxl-olja...
Hej
Har tyvärr ännu inte tvättat ren motorn men tittade på den efter era funderingar. Oljan är inte svart så det kan ju vara från förgasaren det kommer. Förhoppningsvis inom det snaraste skall jag ge mig på detta lilla problem. Tack för era tankar i ämnet. Återkomer......nån gång!
Har tyvärr ännu inte tvättat ren motorn men tittade på den efter era funderingar. Oljan är inte svart så det kan ju vara från förgasaren det kommer. Förhoppningsvis inom det snaraste skall jag ge mig på detta lilla problem. Tack för era tankar i ämnet. Återkomer......nån gång!

//isse
PX200E-90
NSU Quickly-58
PX200E-90
NSU Quickly-58
Efter ett helt liv med Vespor, och några år som diversearbetare på EM Scooters, kan jag bara konstatera att så här brukar Vespa-motorer se ut. Gamla som nya, med separatsmörjning eller utan. Min egen teori är att det kanske inte är oljeläckage utan tillbakasprut från förgasaren ...
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
...ansluter mig Jens!
Mina Vespa motorer brukar ochså se ut "sådär" på baksidan trots att de är täta... tror att det kanske är en kombo av tillbaka sprut ifrån förgasern (kolla hur det ser ut kring lilla hålet på baksidan förgasern) och 2takts avgaser som dras upp under motorkåpan... sedan svettas de ju alltid lite, eller?
Ett tecken på ett "läckage" i någon form är ju om du har "nya" oljedroppar på garagegolvet varje gång efter du har kört varm motorn och ställt av vespan....kolla under motorn om det hänger en droppe och kolla färgen/lukt på den...
Mina Vespa motorer brukar ochså se ut "sådär" på baksidan trots att de är täta... tror att det kanske är en kombo av tillbaka sprut ifrån förgasern (kolla hur det ser ut kring lilla hålet på baksidan förgasern) och 2takts avgaser som dras upp under motorkåpan... sedan svettas de ju alltid lite, eller?
Ett tecken på ett "läckage" i någon form är ju om du har "nya" oljedroppar på garagegolvet varje gång efter du har kört varm motorn och ställt av vespan....kolla under motorn om det hänger en droppe och kolla färgen/lukt på den...
"Blech und Freude Rollerjungen"
Hej, kamrater.
Det här kanske är ett överflödigt inspel, men fyller man upp med för mycket växellådsolja så trycks ju överskottet ut via ventilen ovanför kopplingen.
Det här kanske är ett överflödigt inspel, men fyller man upp med för mycket växellådsolja så trycks ju överskottet ut via ventilen ovanför kopplingen.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
...bra inspel... !!! lärde mig det förra året - hade först lite panik när den nyrenoverade motorn läkte...men det var bara för mycket växellådsolja... Nu är den "torr"...men skitig 

"Blech und Freude Rollerjungen"
Är det inte meningen att man ska fylla på i hålet tills det rinner över, torka av och skruva tillbaka skruven?
Hur kan man då överfylla?
/ Christian
Man kan:colsson wrote:Är det inte meningen att man ska fylla på i hålet tills det rinner över, torka av och skruva tillbaka skruven?
* råka ha sin Vespa ställd så att den lutar åt vänster. Då kan man in för mycket olja.
* pumpa in oljan med pumpoljekanna/motsvarande. Då kan man också få in för mycket olja.
Någon som lyckats på fler sätt

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Dekaltrimmare
Nu vill jag inte vara en olyckskorp som kommer kraxandes, men om det läcker från ventilen ovanför kopplingen kan det även vara packboxarna. Med läckande packboxar kommer det ju in bensin i växellådan som tillslut blir överfull.
Hej
Kanske problemet har lösts! I en tidigare tråd har jag nämnt att jag hade problem att få det tätt mellan cylinder och topp. Vid en visuell kontroll idag ser det ut att det lilla läckaget som är mellan ovan nämnda delar kan fortplanta sig bakåt och därmed hamnar läckaget baktill på motordelen bakom och under förgasaren. Kände över muttrarna på pinnbultarna men alla verkade ordentligt åtdragna! Vad kan jag mer göra? Finns det något packningsmedel som jag kan använda mellan cylinder och topp?
Kanske problemet har lösts! I en tidigare tråd har jag nämnt att jag hade problem att få det tätt mellan cylinder och topp. Vid en visuell kontroll idag ser det ut att det lilla läckaget som är mellan ovan nämnda delar kan fortplanta sig bakåt och därmed hamnar läckaget baktill på motordelen bakom och under förgasaren. Kände över muttrarna på pinnbultarna men alla verkade ordentligt åtdragna! Vad kan jag mer göra? Finns det något packningsmedel som jag kan använda mellan cylinder och topp?
//isse
PX200E-90
NSU Quickly-58
PX200E-90
NSU Quickly-58
Det finns ju högtemps packningsmassa men det ska knappast behövas. Kolla istället så att ytorna är plana. Om inte, lämna in till finmek.verkstad för planing. Hur går det annars?
/ Christian
Om det läcker mellan cylinder och topp är ju toppackningen det första jag skulle kolla/byta. För du har väl en toppackning...?
Den händer dock ganska ofta att folk sneddrar topplocket, vilket får till följd att det böjs och sedan inte går att få tätt. Lösningen då är att plana cylinder och topp mot t ex en glasskiva med våtslippapper tills dess att bägge tätytorna är jämna och fina.
Den händer dock ganska ofta att folk sneddrar topplocket, vilket får till följd att det böjs och sedan inte går att få tätt. Lösningen då är att plana cylinder och topp mot t ex en glasskiva med våtslippapper tills dess att bägge tätytorna är jämna och fina.
isse wrote:Hej
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Hej
Nu har jag dåligt samvete för någon toppackning har jag/finns inte. Tycker mig inte kunnat se på SIP att det finns någon men uppenbarligen finns det en då. Vänligen meddela mig vad den har för artikelnummer så må jag fixa fram en sådan. Har en PX 200E -90. Tack för era tankar och besvär i ämnet.
Nu har jag dåligt samvete för någon toppackning har jag/finns inte. Tycker mig inte kunnat se på SIP att det finns någon men uppenbarligen finns det en då. Vänligen meddela mig vad den har för artikelnummer så må jag fixa fram en sådan. Har en PX 200E -90. Tack för era tankar och besvär i ämnet.
//isse
PX200E-90
NSU Quickly-58
PX200E-90
NSU Quickly-58
Tvätta av motorn först!
Hej
Så är då det kladdiga bak/nedanför förgasaren avtvättat. Även ny SAE-30 har tillkommit och hela hojen är nytvättad. Nu återstår det att se om man kan spåra något ev läckage. Försöker att bifoga en bild men har samma problem som alltid med det. Återkommer!
Så är då det kladdiga bak/nedanför förgasaren avtvättat. Även ny SAE-30 har tillkommit och hela hojen är nytvättad. Nu återstår det att se om man kan spåra något ev läckage. Försöker att bifoga en bild men har samma problem som alltid med det. Återkommer!
//isse
PX200E-90
NSU Quickly-58
PX200E-90
NSU Quickly-58
Min motor såg likadan ut en vecka efter motortvätt och påfyllning av olja.
Det var o-ringen på kopplingsarmen som var kass. (För klen helt enkelt)
Känn efter om kopplingsarmen är kladdig vet jag.
I så fall är det en baggis att fixa.
/Peter
Det var o-ringen på kopplingsarmen som var kass. (För klen helt enkelt)
Känn efter om kopplingsarmen är kladdig vet jag.
I så fall är det en baggis att fixa.
/Peter
~ Livet är för kort för att ha tråkigt ~