Tillbaka med en touring 59a

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Volvohans
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 62
Joined: Mon 23 Sep 2013, 18:36

Tillbaka med en touring 59a

Post by Volvohans »

Efter att ha klantat bort 2 konton är jag tillbaka igen o hoppas jag kommer ihåg mina lösenord framöver. Anledningen till min ny reggning är att jag lyckades lägga fingrarna på en touring 59. Oskruvad ,rostfri avbruten kick och rejält patinerad. Tanken är att ta det rejält lugnt och röra så lte extrört som möjligt. Kanske plocka i en px-motor, byta wirar och däck och det får bli allt.
Stödet skickades med och vad jag förstått är det klent på 59orna, går det att uppgradera ? Chrascbarerna är i vägen för verktygsluckan och styrlåset är borrat, annars har jag inte hittat nåt mer tokigt med den.
Nåt särskilt annat att tänka på gällande 59 orna ?
Attachments
image.jpg
image.jpg (112.86 KiB) Viewed 4776 times
Fordonsparken; lambretta 150 Li-58, Vespa Tourong -59, Ural m72 -46, BMW R80-79
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Tillbaka med en touring 59a

Post by colsson »

Var det den i kristianstad för 5000kr? Billigt isåfall!
/ Christian
Volvohans
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 62
Joined: Mon 23 Sep 2013, 18:36

Re: Tillbaka med en touring 59a

Post by Volvohans »

Jo den var det
Fordonsparken; lambretta 150 Li-58, Vespa Tourong -59, Ural m72 -46, BMW R80-79
User avatar
ajez
Entusiast
Entusiast
Posts: 124
Joined: Mon 29 Aug 2011, 07:02
Location: Kristianstad

Re: Tillbaka med en touring 59a

Post by ajez »

Gratulerar till köpet!
Hade egentligen önskat att den stod i mitt garage, då där står ett hjärta i gott skick till en touring 59:a på arbetsbänken!
//Andreas
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Tillbaka med en touring 59a

Post by Hedge »

Crashbaren är en del i det som är unikt för den svenska modellen. Orginal så går luckan fritt från dem, men de ser ut att ha fått en smäll på bilden. Ta inte bort dem, utan rikta upp och ha kvar. Väldigt svåra att hitta om man vill skaffa nya.

Lacken går att varsamt polera upp med vanlig polish.
Volvohans wrote:Efter att ha klantat bort 2 konton är jag tillbaka igen o hoppas jag kommer ihåg mina lösenord framöver. Anledningen till min ny reggning är att jag lyckades lägga fingrarna på en touring 59. Oskruvad ,rostfri avbruten kick och rejält patinerad. Tanken är att ta det rejält lugnt och röra så lte extrört som möjligt. Kanske plocka i en px-motor, byta wirar och däck och det får bli allt.
Stödet skickades med och vad jag förstått är det klent på 59orna, går det att uppgradera ? Chrascbarerna är i vägen för verktygsluckan och styrlåset är borrat, annars har jag inte hittat nåt mer tokigt med den.
Nåt särskilt annat att tänka på gällande 59 orna ?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Volvohans
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 62
Joined: Mon 23 Sep 2013, 18:36

Re: Tillbaka med en touring 59a

Post by Volvohans »

Att crachbaren fått sig en smäll är ganska tydligt, då motorsidans dessutom är svetsat. Motorkåpan är också bytt då den har en annan färgnyans än resten.
Var centralstödet unikt för 59orna ?
En gäng sprängskisser ner på mutternivå hade varit trevligt.
För en gångs skull skall jag tänka innan jag river men jävlar vad det kliar i fingrarna !
Fordonsparken; lambretta 150 Li-58, Vespa Tourong -59, Ural m72 -46, BMW R80-79
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Tillbaka med en touring 59a

Post by reVintage »

Har stödet två bultar på vardera sidan om ramtunneln? Om det bara är en bult på vardera sidan så är det samma som på tidiga VNS och då bryter det väldigt hårt i plåten. Sätt i så fall på ett Hurricane sidostöd som monteras på motorbulten.
Volvohans
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 62
Joined: Mon 23 Sep 2013, 18:36

Re: Tillbaka med en touring 59a

Post by Volvohans »

Då har du en motor liggande som gör bättre nytta hos mig , Ajez ?
Fordonsparken; lambretta 150 Li-58, Vespa Tourong -59, Ural m72 -46, BMW R80-79
User avatar
ajez
Entusiast
Entusiast
Posts: 124
Joined: Mon 29 Aug 2011, 07:02
Location: Kristianstad

Re: Tillbaka med en touring 59a

Post by ajez »

Köpte motorn i somras tänkt som reservmaskin till min sprint.
Kan vara så att maskinen gör bättre nytta hos dig! Skall fundera lite...
Jag hör av mig via pm när jag funderat.
//Andreas
Post Reply