Rally Femsatronic/Ducati

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Bustamente
Lärling
Lärling

Rally Femsatronic/Ducati

Post by Bustamente »

Har inköpt en Rally 200 motor precis. Har letat med blåslampa efter ett motornummer men det finns verkligen inget någonstans. Ser inte ut att vara slipat någonstans heller. Problemet är att jag måste köpa en tändspole, och det finns väl 2 olika om jag förstått det rätt (Femsatronic/Ducati). Hur ska man veta vad man ska ha om man inte hittar något motornummer?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Har inköpt en Rally 200 motor precis. Har letat med blåslampa efter ett motornummer men det finns verkligen inget någonstans. Ser inte ut att vara slipat någonstans heller. Problemet är att jag måste köpa en tändspole, och det finns väl 2 olika om jag förstått det rätt (Femsatronic/Ducati). Hur ska man veta vad man ska ha om man inte hittar något motornummer?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

kanske syns om du tar bort svänghjulet? kan man se det på spolar/pickup? har ingen superkoll på rally

Federico
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Ok, hur ser man det där då? Spolen som satt på ser ut så här:

Image

Någon som kan se på den om det är en Femsatronic eller Ducati?
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Köpte en sådan här:

http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 187&kId=74

Har slängt in motorn i min touring nu och kopplat allt förutom elen. Får ingen gnista. Har hittat en massa olika elcheman men eftersom jag inte hittar något motornummer så har jag ingen aning om vilken motor jag har. Skulle det vara möjligt att se om man tar bort svänghjulet och kollar? Ser ut på elcheman som att det ska vara en svart sladd från motorn till den lilla svarta elkopplingsboxen, men hittar bara röd, grön, gul och något som ser ut som mörkblå. Alla sladdar till tändspolen är kopplade. Man borde väl få gnista på tändstiftet även om kablarna från chassit inte är kopplade?

http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... .nokey.pdf
http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... nobatt.pdf
http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... .B1977.pdf
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Femsatronic!

Du kan köra med en Ducati rakt av på din motor som ersättning, sök i forumet så hittar du tråden där det finns en länk som beskriver hur du gör.

Mvh

Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Ok, hur ser man det där då? Spolen som satt på ser ut så här:

Image

Någon som kan se på den om det är en Femsatronic eller Ducati?

Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Var det en ducati jag köpte? Har sökt forumet men inte funnit...
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Då har du inte sökt ordentligt:

http://www.scooterklubben.com/forum/top ... erms=femsa

Nej, du har inte köpt en Ducati, utan en ersättningsmodul för den ursprungliga Femsatronic-boxen. Den har vad jag kan se tre anslutningar, lika många som orginalet. Så det ska bara vara att koppla in på den stam som du kopplade loss från den gamla boxen. Ducatin sitter på modernare Rally-modeller och på P/PX-modellerna.

Rallyn är ganska strulig elmässigt, så det är nog en god idé att koppla in ALLT innan du testar för gnista.

Mvh

Guran

<br />Var det en ducati jag köpte? Har sökt forumet men inte funnit...

Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

He he, min egen tråd till och med... Sökte på ducati och femsatronic utan resultat. Skumt eftersom det står femsatronic flera gånger i tråden... Har redan köpt en ersättningsbox för typ 700, så jag får försöka på det. Ska testa koppla allt och se om något händer... Tack för svaret...
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Går inte att få gnista. Vet inte vad som är fel. Funderar på att konvertera till ny px tändning istället? Någon som har erfarenhet av det?

http://sip.sipww3.de/pages/details.php? ... c3bf155d96

Men då får man ju med en vanlig px-vev, skulle vilja sätta in en trimmvev istället när man ändå är inne och bökar...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Går det inte att köpa delarna lösa?:D:D
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Går det inte att köpa delarna lösa?:D:D

det är en speciell konverteringsvev (tror jag), men den kan du säkert öppna själv.

Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det KAN vara så att felet inte ligger i tändboxen, utan att din pickup ligger i fel position till svänghjulet (vanligt fel på Femsatronic-modellerna), eller att någon sladd/lödning gått av. Kolla att din tändplatta funkar som den ska innan du bränner mer pengar på nya grejor. Femsan är pålitlig när alla delar är i ordning, så det finns ingen anledning att byta bara för att byta.

Mvh

Guran

<br />Går inte att få gnista. Vet inte vad som är fel. Funderar på att konvertera till ny px tändning istället? Någon som har erfarenhet av det?

http://sip.sipww3.de/pages/details.php? ... c3bf155d96

Men då får man ju med en vanlig px-vev, skulle vilja sätta in en trimmvev istället när man ändå är inne och bökar...

Post Reply