Läckande spaco-gasare

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
joju38
Nybörjare
Nybörjare

Läckande spaco-gasare

Post by joju38 »

Mors.
Efter lång och trogen brunkar-tjänst har nu PX börjat strula allt mer. För att matcha Pinasco 177 har den sedan länge varit begåvad med en spaco 24/24. Som nu börjat flöda över. :x Glömmer man soppakranen på kvällen är luftburken full med bränsle på morgonen och en redig skvätt har letat sig genom motorn och ner i avgasröret.

Har provat att byta hela flottör-paketet inklusive nål, säte och allt (swappade helte enkelt från den överblivna 20 mm dellOrton) utan att det blev tätt, snarare blev läckan värre. Det är förmodligen "locket" ovanpå bränslefiltret som läcker (dvs det högsta "tornet" på den avbildade gasaren).

Min fråga är egentligen hur "tidigt" flottören och nålen ska täta? För om jag lossar lite på skruven som fäster "locket" ovanpå soppafiltret så börjar soppa genast sippra ut. Ska det vara så? Eller ska flottören stoppa flödet så att det inte kan rinna över? Éller, kanske mer begripligt, ska det vara "tryck" under filterlocket när soppakranen är öppen? Och att det i så fall kanske bara är packningen under locket som blivit otät utan att det syns på den?

Kunniga svar uppskattas, gissningar inte lika mycket. :D
Attachments
dellorto.jpg
dellorto.jpg (6.3 KiB) Viewed 5378 times
ajez
Entusiast
Entusiast

Re: Läckande spaco-gasare

Post by ajez »

Förgasaren på min sprint läckte precis som du beskrivit. Kunde inte se att packningen till locket var skadad, men man kunde se det sippra soppa därifrån. Byte till gummipackning löste mitt problem.
Mitt råd blir alltså att testa med en annan packning.
Lycka till!
//Andreas
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

"Locket" har 2 packningar som kan läcka, dels den som tätar i yterkant o även den lilla aluminiumpackningen som sitter under skruven.

Aluminiumpackningen kan lätt skadas o bli otät, byt den, om du har lossat bensinanslutningsnippeln så byt dessa 2 packningar. När du ändå håller på kan du byta soppaslangen också.

Bensinen kommer in under filtret, filtreras o vänder ner till flottörnålen, det är tryck ända ner till flottörnålen.

Eftersom förgasaren är monterad i en vinkel, så läcker den om Vespan står i ett uppförslut med öppen kran. Då blir motorn blöt o svårstartad.
joju38
Nybörjare
Nybörjare

Post by joju38 »

Tackar! :D
Då vet man. Ska plocka ihop de fräschaste packningarna från båda förgasarna och se om det blir tätt!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Nja.... jag menade nog inte riktigt så... dvs inte byta en kass packning mot en som är mindre kass.

Vill du ha det tätt är NYA packningar det rätta valet. :roll:
joju38
Nybörjare
Nybörjare

Post by joju38 »

Vissa gillar nytt - återbruk är min melodi. Sparar på det mesta och när jag nu har en komplett dellOrto på hyllan så plockar jag så klart delar. Sen får vi se hur länge det håller... 8)
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Kolla att locket är plant, ta loss förgasaren och lägg på locket (inga skruvar eller packningar), då ser man ganska tydligt om det är helt plant mot förgasaren. Var sen lite försiktig när Du skruvar dit locket, det kan "slå sig lite" om man drar för hårt.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Post Reply