Etanolkonverterad Rally 200

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
joju38
Nybörjare
Nybörjare

Re: Etanolkonverterad Rally 200

Post by joju38 »

Lägesrapport:

Provade att borra upp ett huvudmunstycke med 1,5 mm borr. Storlek 150 med andra ord - ett redigt hål helt enkelt. Detta gick bäst med något magrare emulsionsrör, BE4. Något bättre andning men rejält mycket högre förbrukning och samma toppfart som med munstycke 140.

Gick därför tillbaka till 140 och har nu kört igenom BE3, BE4 och BE5 och funnit att den drar något bättre genom hela gasregistret med BE5 (som väl ska ge något fetare gång på fullgas än övriga). Testade också att köra med standard tomgångsmunstycke från en 24 mm-gasare. Kunde vrida ut luftskruven rejält, men gången blev inget vidare, så jag bytte tillbaka till det "egenborrade" munstycket. Bytte också till något varmare stift, NGK 8.

På det hela taget går Pinascon 177:an bra på E85. Enkel att starta, men någon effekthöjning jämfört med bensin upplever jag inte, snarare tvärtom. Törstig har den också blivit, förbrukningen har gått upp till ca 0,45 liter/milen vid blandad körning och sparsamt med fullgas. Ungefär som en småbil med andra ord :(

Original-125:an (utan öppnad släng, insug och spolkanaler i blocket) drog knappt 0,3 liter/milen bensin trots full rulle hela tiden. Å andra sidan är den numera redigt mycket piggare och man slipper avgaslukten! :mrgreen:
MattiasA
Drömmare
Drömmare

Post by MattiasA »

Hej

Har även jag konverterat min PX200-93 till etanol.

Jag följde Fredric´s tips och har endast bytt ut huvudmunstycket och justerat tomgången och förgasarskruven.

Med 130 munstycke går den hyfsat bra men går skit på jämngas vid ca 60-70km/h. Jag har har upplevt problem med att den tjyvstannar vid start från stillastående.
Maskinen har gått 4000mil så kopplingen är inte vad den vore och hugger om jag har för högt vartal vid start.
Jag har därför stoppat i 132 munstycke och jämngasen fungerar som den ska.
Däremot så har den fått en tendens att rusa efter fullfart i ca 90-100. Men om jag skruvar in justerskruven mer får jag lågvarvsproblem med tjuvstopp igen.
Mixar därför vidare.

Vridmomentet är mycket bättre med etanol så körstilen blir helt annorlunda med lägre varvtal som resultat.

Har pluggat i ett iridiumtändstift för skojs skull.....
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Kanske tomgångsblandningen är lite för mager som även påverkar dellast / jämngas?
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

MattiasA wrote:Hej

Har även jag konverterat min PX200-93 till etanol.

Jag följde Fredric´s tips och har endast bytt ut huvudmunstycket och justerat tomgången och förgasarskruven.

Med 130 munstycke går den hyfsat bra men går skit på jämngas vid ca 60-70km/h. Jag har har upplevt problem med att den tjyvstannar vid start från stillastående.
Maskinen har gått 4000mil så kopplingen är inte vad den vore och hugger om jag har för högt vartal vid start.

Jag har därför stoppat i 132 munstycke och jämngasen fungerar som den ska.
Däremot så har den fått en tendens att rusa efter fullfart i ca 90-100. Men om jag skruvar in justerskruven mer får jag lågvarvsproblem med tjuvstopp igen.
Mixar därför vidare.

Vridmomentet är mycket bättre med etanol så körstilen blir helt annorlunda med lägre varvtal som resultat.

Har pluggat i ett iridiumtändstift för skojs skull.....
Ja du skulle prova den lågfarten jag har som är ett snäpp fetare å gå ner något i huvudmunstycke Mattias
/fredrikC
joju38
Nybörjare
Nybörjare

Post by joju38 »

Inga råd att ge beträffande bestyckning förutom att jag omöjligt kunde få min Pinasco att gå vettigt på etanol med de vanligare lågfartsmunstyckena. Gällde från tomgång upp till halvgas. Borrade i stället upp det "längsgående" hålet på ett överblivet munstycke och det var väl ren bonnflax att det blev hyfsat bra direkt. Däremot känner jag också igen tendensen att motorn tappar kraft och nästan vill dö vid start. Går ju iofs att parera med segdragande på kopplingen, men lite surt är det att vara så långsam iväg från rödljusen. Å andra sidan axar den rätt bra när den väl börjar rulla..... :wink:

F. ö börjar PX:en bli allt svårare att få igång i den stockholmska morgonkylan, måste numera kicka ett bra tag innan den hostar igång! Snart dax för välförtjänt vintersömn och kanske nya dämpare till våren? "Den spanska plastraketen" (suzuki cp80) får ta hand om transporterna vintertid.
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Vad gäller kallstarten: jag har funnit att det funkar bäst att kicka - sedan vänta lite - och sen kicka igen och vid behov upprepa det med pauserna, givetvis med full choke och större chokemunstycke. Att bara kicka flera gånger direkt efter varandra gör inte att den startar snabbare.
Jag har i helgen också poppat fast en liten plåtbit på insidan av cylinderkåpan av V50:an så att (varma) luften styrs mera längs insugsröret och märkt en stor förbättring i hur snabb motorn känns varm och den går nu lika bra/fort som när det var riktig sommarvärme ute, men jag antar att det är svårare att värma upp insuget/förgasaren av en PX ?
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Hej,
Gav mig på min Vespa Super med PX 200e motor från 83 i fredags. Trodde jag skulle kunna dra i munstyckena från Rallyn rakt av. Det var inte så enkelt visade det sig.

Den har orginal:
Huvudmunstycke 116 (separat oljeblandning från början, ska nog vara 118 med olja i soppan)
HuvudLUFTMunstycke 160
Mittmunstycke: BE3
Lågfart: 160/55 (2.91)
Choke 60

Stoppa de i:
Huvudmunstycke 130
HuvudLUFTMunstycke 160
Mittmunstycke BE3
Choke 67
Den vill ha betydligt mer på lågfart, nöjde sig inte med att bara skruva upp blandarskruven. Testa först med 140/50 (2.80) men det räcker inte. Går bäst med 140/52 (2.69). Problemet är att den är preeeecciiis lite för fet med 140/52. Blandarskruv i botten och tomgång också. Verkar dock ha tomgång och går ganska bra. Ska testa lite mer bara jag får en ny kick som jag lyckades spräcka

Har provat lite varianter med olika Mittmunstycken ihop med 140/50 men har inte ännu hittat något som går bättre än ovanstående.

Intressant att den beter sig ganska annorlunda mot Rallyn....
/Fredrik
joju38
Nybörjare
Nybörjare

Post by joju38 »

Mors!
Efter ett drygt år på etanol i min PX med Pinasco 177 alu och Spaco 24mm har jag så smått börjat tröttna. Främsta orsaken är hög förbrukning, medioker prestanda samt ett rejält värmenyp som kom efter någon kilompeter strax under fullgas (typ 95-100 blås). Gick så illa att kolven repades och lämnade ränder i cylinderloppet kring avgasporten... :| Fixade till det hjälpligt med våtslippapper och kaustiksoda, men motorvägsfarten känns inte så trygg längre när bakhjulslåsning lurar...

Jag som fått lära mig att etanol ger svalare gång, särksilt med tanke på att jag kör på munstycke 140. Kan nypet bero på något annat än huvudmunstycket? Kolvringsgap är kollat och OK, förtändningen minskad efter tidigare missöde. Jag kör på näst kallaste tändstiftet.

Förutom värmenypen har jag ledsnat på baktändningar och bludder vid fullgas när man kör på ren e85. Blandar man i en liter bensin går motorn ok fast fortfarande ganska rått. Hade ett tag en teori om att munstycke 140 var för litet, men när jag gick upp till 146 gick baktände den ännu värre och gick knappt att köra på mer än halvgas.

Bestyckar förmodlingen om den till bensin igen inom kort, men om Aryan eller någon annan etalnolvän har nån teori som kan få mig på andra tankar får ni gärna dela med er. :D
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Tråkigt med nypen. Skulle det kunna bero på otillräcklig flöde från tanken till flottörhuset? Om kranen, tankfilter eller någon annanstans stryper flödet för mycket så hjälper inte större munstycken.
Annars borde du prova med varmare stift och tidigare tändning mot bludder. Allt för sen tändning/explosionstryck ger (också) varmare kolv pga mindre förbränningsenergi används för drivning och mera värme och effekt går förlorat.
joju38
Nybörjare
Nybörjare

Post by joju38 »

Tack för input. :D
Senast jag kollade flödet ur tanken var det minst sagt OK, men jag ska kolla igen samt lillfiltret i förgasaren. Ökad förtändning trodde jag gav varmare gång eftersom kolven då sas "möter" explosionen på väg upp- är detta fel?

I alla fall bestyckade jag om till bensin i dag (huvudmunstycken 122) och fyllde tanken med 98 oktan. Körde ett kort tur och gjorde följande iakktagelser:

* Avgaserna är vidriga -kunde knappt skruva på luftskruven för att få till tomgången.

* Accet blir sämre och motorn känns mindre kraftfull. Däremot drar den jämnare och går mindre rått än den gjorde på etanol.

* Motorn varvar ut mer och toppfarten blir bättre på bensin, förmodligen pga av magrare blandning.

* Den blir betydligt mer lättstartad

Gissar att min etanol-bestyckning aldrig blev särskilt bra men förstår verkligen inte varför den nöp, det mesta talar ju för att jag körde den för fett. Nu tänkte jag köra på bensin ett tag och göra täta plug-chops... Återkommer med rapport.
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Hej,
jag hålade faktiskt en kolv på väg till E-Tuna i helgen. Trodde först att det berodde på att min si24 inte ännu borrats mot huvudmunstycket. Finns ju lite trix man måste göra med en si24 om man vill åka med 140 i huvudmunstycke under längre sträcka, beskrivs av andra på forumet. Dock skulle det visa sig lite senare att det var soppafiltret (ja, man har berättat för mig tidigare att man inte ska ha pappfilter, men vissa saker verkar man behöva göra själv för att verkligen förstå) som reagerat med oljan och gav typ en micro-stril från sig.
Delivs mitt fel, fanns massor med tecken på att det var på väg som jag av någon outgrundlig anledning valde att lösa med mer gas. Väldigt små spikningar på samtliga varv, å så sedan, den kompletta tystnaden.
Ny kolv på väg och ska laborera lite till. Dock är det klurigare att få till min px200 än det var med rallyn. Dessutom har jag inte bevisat att någon av dom ännu klarar gå på fullt mil efter mil men att svänga runt stockholm med omnejd har ju gått bra.
Intressant var att det just bara blev ett hål. Någon yttepytte antydan till värmenyp på kolven men såg ganska bra ut...... förutom hålet då ;)
Återkommer /FredrikC
Mattias Jonsson
Drömmare
Drömmare

Post by Mattias Jonsson »

Hej!

Jag är ny både i scootervärlden och således också här på forumet. Har nyligen skaffat en Rally 180 som jag är sugen på att etanolkonvertera. Någon som har input kring detta? Verkar som de flesta i den här tråden har konverterat 200-or av olika slag?

Mvh
Mattias Jonsson
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Mattias Jonsson wrote:Hej!

Jag är ny både i scootervärlden och således också här på forumet. Har nyligen skaffat en Rally 180 som jag är sugen på att etanolkonvertera. Någon som har input kring detta? Verkar som de flesta i den här tråden har konverterat 200-or av olika slag?

Mvh
Mattias Jonsson
Hej Mattias,
det är ingen större skillnad på att ge sig på en 180cc. Sitter det en si24 i den också?
mvh /Fredrik
Mattias Jonsson
Drömmare
Drömmare

Post by Mattias Jonsson »

Ok, tack Fredrik! Du menar att de munstyckesdimensioner som nämns ovan borde funka för 180 cc också med andra ord? Jag har faktiskt inte hunnit kolla under huven än så jag vet inte vad som sitter i. Återkommer när jag hunnit kolla!

Mvh
Mattias
Post Reply