Kopplingskåpa

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Albnid7901
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 15
Joined: Sat 13 Jul 2013, 23:43
Location: Halmstad

Kopplingskåpa

Post by Albnid7901 »

Har beställt en ny kraftigare koppling från SIP. På hemsidan står det att kopplingskåpan behöver moddas för denna koppling. Någon som vet vad som behöver göras med kopplingskåpan? Kåpa från PX känner jag till...
BooDaa
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Fri 20 Aug 2010, 13:33
Location: Linköping

Re: Kopplingskåpa

Post by BooDaa »

Vad händer i ditt projekt?
Jag är väldigt nyfiken på vad slags koppling du tänkt montera och i vilken motor såklart.
/Fredik
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Albnid7901
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 15
Joined: Sat 13 Jul 2013, 23:43
Location: Halmstad

Re: Kopplingskåpa

Post by Albnid7901 »

Det är en Cosa koppling som ska in. Vespan är en Sprint med öppnad vev, Malossi reed kit med 28 mm gasare, mmw högkomps topp, Sip road samt Olympia tre kanals 177 cc.

Olympian ska bort och ersättas med en Polini. Längre utväxling, ny koppling och ev en Gs-kolv. Alla lager i motorn ska bytas också.

Köpte en bruksVespa idag. En 150cc et4. Vill inte slita på veteranaren i onödan.
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Kopplingskåpa

Post by Vespalun »

Ok. För att Cosa kopplingen ska rymmas måste man slipa bort en del gjutrester och lite av förstärkningen som finns i kåpan. Jag tog en dremel med ett slipstift, tog max 10 min. Såg att SIP har en speciell förhöjningssats så man slipper slipa, kommer inte ihåg best. nummret.

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
BooDaa
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Fri 20 Aug 2010, 13:33
Location: Linköping

Re: Kopplingskåpa

Post by BooDaa »

Då förstår jag. Enligt beskrivningen hos postorderföretaget så är väl diametern på korgen 7mm större (108->115mm). Jag filade bort en del av oljerännan i kåpan för att ge plats åt ringen som jag fått hjälp att svetsa på min originalstora korg.
Attachments
mobileimage.jpg
mobileimage.jpg (209.33 KiB) Viewed 3944 times
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Kopplingskåpa

Post by Vespalun »

Så här ser min modifiering av en vanlig PX200 kopplingskåpa ut. Jag blev less på hållbarheten hos sk. standard kopplingar så jag investerade i en Clutch Basket MMW "Superstrong" "COSA 2", från SIP http://www.sip-scootershop.com/en/main/ ... r=93245000, dyr men den kanske håller i alla fall!
Den ser ut så här i min PX:
Kopplingskorg från MMW
Kopplingskorg från MMW
20130907_140523_small.jpg (108.5 KiB) Viewed 3895 times
Denna best är lite större än allt som Piaggio hade tänkt sig så kopplingskåpan passar INTE!
Med en svarv och internet så blev det på detta sätt, kopplingen ryms och kåpan verkar hålla.
Modifierad kopplingskåpa!
Modifierad kopplingskåpa!
20130907_140516_small.jpg (99.37 KiB) Viewed 3895 times
I praktiken så har jag plockat bort c:a 0.5 till 1mm av gods så kåpan kommer att hålla :D

I övrigt är min maskin ganska så "standard", en Pollini 210 Alu är i princip allt men eftersom jag kör c:a 1000-1500 mil/år så slits prylarna.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Post Reply