Byta hastighetsmätarglas

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Borjeib
Drömmare
Drömmare

Byta hastighetsmätarglas

Post by Borjeib »

Hej!

Har en Vespa Touring -57. Kan någon ge mig en steg-för-steg-guide hur jag byter hastighetsmätarglas? Tack!

Mvh
Vespoholic
Entusiast
Entusiast

Re: Byta hastighetsmätarglas

Post by Vespoholic »

Jag använde en liten skruvmejsel för att vika upp den pressade kanten på ramen som håller glaset. Försiktighet iakttages så inte ramen förstörs, den ska ju användas igen. Man får vika upp rätt mycket. När ramen är lös är det bara att byta glaset och sätta tillbaks ramen. Jag använde en liten hammare för att vika ner ramen mot mätaren. Jag tryckte mätare och ram emot arbetsbänken samtidigt som jag knackade ner den uppvikta plåtkanten. Har du inte köpt glaset än så rekommenderar jag att du även köper gummipackningen som sitter runt glaskanten och förstärkningsplåten. Min gummipackning var lite onödigt lång.

Det finns nya ramar att köpa och det kanske är enklare men det är finare att använda den ursprungliga.

Hoppas du får någon hjälp av detta. Det var mitt sätt, andra kanske har gjort på andra sätt.

Lycka till!

//Johan
Dr.Laban
Nybörjare
Nybörjare

Re: Byta hastighetsmätarglas

Post by Dr.Laban »

Skulle vilja passa på att be om lite bilder från infästningen av hastighetsmätaren om du har?

Har själv en likadan Touring som jag renoverade för några år sedan men som jag inte har kunnat köra p.g.a. avsaknad av körkort. Men det är fixat nu så nu tänker jag registerar på Vespan, Lycka! :). Dock har jag aldrig lurat ut hur hastighetsmätaren ska sitta fast! Vore grymt schysst om du kunde lägga upp lite bilder! Tack!
Vespa Touring -57 VGL1T
Post Reply