Idag har jag .............
Idag har jag .............
Jag läser jämt den här tråden men har inte skrivit i den så nu tänkte även jag bidra lite.
Idag har jag gjort klart alla papper för ursprungskontroll av min 125 nuova som jag tänkte få bättre fart i. Dock så verkar det inte bättre än att jag får jobba på två fronter för min gamla touring har märkt revir i form av en oljepöl...
Idag har jag gjort klart alla papper för ursprungskontroll av min 125 nuova som jag tänkte få bättre fart i. Dock så verkar det inte bättre än att jag får jobba på två fronter för min gamla touring har märkt revir i form av en oljepöl...
Re: Idag har jag .............
Skrapat bort färg från en par smallframes. Båda kommer att njuta av originalfärgen igen.






Re: Idag har jag .............
Snyggt jobbat Nicke! 

Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
Re: Idag har jag .............
Oj vad jag blir avundsjuk på er som har garage att joxa i. Nu när jag sålt huset hade jag ju haft tid att vara i garaget.
Re: Idag har jag .............
...gjort namnbyte!
Den fick godkänt x2 (både pappersjobb & den vanliga kontrollen) så nu har E1650-skylten bara dagar kvar innan jag får montera en av lite nyare modell
Och som vanligt hittar man alltid något som ska fixas...
Tändningen kan behövas justeras lite alternativt bytas mot ett vespatronic. $$$$$
Den fick godkänt x2 (både pappersjobb & den vanliga kontrollen) så nu har E1650-skylten bara dagar kvar innan jag får montera en av lite nyare modell

Och som vanligt hittar man alltid något som ska fixas...
Tändningen kan behövas justeras lite alternativt bytas mot ett vespatronic. $$$$$
Gerry Lindell
Kör Vespa 150 VL3 Struzzo... (1956-1957)
Kör Vespa 150 VL3 Struzzo... (1956-1957)
-
- Lärling
- Posts: 282
- Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
- Location: Stenungsund
Re: Idag har jag .............
Det där är en riktigt skön hoj!
Grattis o gott jobbat.
/Tomas
Grattis o gott jobbat.
/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Re: Idag har jag .............
Det ser ju Super ut, det där.
Grattis till lyckad besiktning!
Grattis till lyckad besiktning!
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Idag har jag .............
Sedan sist har det bara blivit någon enstaka sväng med vespan.
Har dessutom haft en ganska trög koppling som gjort att vänsterarmen fått begynnande mindervärdeskomplex och alla korsningar känns mer som ett hinder än en skön plats att posera.
Igår var ändå vädret rätt OK, så jag bestämde mig för att ta en lite längre sväng. Det blev någon/några mil och kopplingen blev bara trögare och trögare. Tillslut funderade jag på om vajern eller nipplarna skulle ge upp först, men jag kom iaf hem innan något gick sönder.
Ska man vara riktigt petig så ville tydligen "dödaren" inte vara med längre
Jag har läst om flera som satt dolda brytare, men ingen som haft dold dödare, så där måste jag väl vara först?
Någon direkt positiv körupplevelse har väl egentligen inte riktigt infunnit sig alls och jag började fundera på om det där med Vespa är något för mig...
Och idag skulle ändå Peter till garaget och skruva GS160 så jag bestämde mig att titta in och se om jag kunde få lite ordning på min.
Jag började med att lossa kopplingsvajern i bägge ändarna och sen spraya in så mycket teflonspray som jag bara kunde.
Peter tyckte jag skulle använda motorolja & det är säkert ingen dum idé, men det hade vi inte på spray...
Det gick ändå rätt hyggligt med teflon, för nu behöver man inte ha underarmar a la Karl Alfred längre
(vi får väl se hur länge det funkar)
Den lilla knappen till dödaren fick även veta vem som egentligen bestämmer och nu sitter den på sin vanliga plats igen.
På vägen hem var det en hel annan känsla i körningen
Fint väder och tvåtaktsknatter kanske hör ihop trots allt..
Jag stannade även till vid Sibylla bara för att prata med nån "raggare" som precis vaknat från vinteridet och fått ut sin gamla Cheva 1936 Coupe. Den var lackad i samma färger som min vespa, så det såg rätt coolt ut när de stod parkerade ihop
Sen blev det en sväng till affären och handla lite.
Kolla in vilken laståsna min gamla Struzzo är
Där i ligger ett lås, 140cm kedja, 3 små flaskor med olja, blandade verktyg, handskar, ett kartfodral, 800g falukorv och en liter mellanmjölk OCH det finns plats kvar
Idag är en bra dag!
Har dessutom haft en ganska trög koppling som gjort att vänsterarmen fått begynnande mindervärdeskomplex och alla korsningar känns mer som ett hinder än en skön plats att posera.
Igår var ändå vädret rätt OK, så jag bestämde mig för att ta en lite längre sväng. Det blev någon/några mil och kopplingen blev bara trögare och trögare. Tillslut funderade jag på om vajern eller nipplarna skulle ge upp först, men jag kom iaf hem innan något gick sönder.
Ska man vara riktigt petig så ville tydligen "dödaren" inte vara med längre

Jag har läst om flera som satt dolda brytare, men ingen som haft dold dödare, så där måste jag väl vara först?

Någon direkt positiv körupplevelse har väl egentligen inte riktigt infunnit sig alls och jag började fundera på om det där med Vespa är något för mig...
Och idag skulle ändå Peter till garaget och skruva GS160 så jag bestämde mig att titta in och se om jag kunde få lite ordning på min.
Jag började med att lossa kopplingsvajern i bägge ändarna och sen spraya in så mycket teflonspray som jag bara kunde.
Peter tyckte jag skulle använda motorolja & det är säkert ingen dum idé, men det hade vi inte på spray...
Det gick ändå rätt hyggligt med teflon, för nu behöver man inte ha underarmar a la Karl Alfred längre

(vi får väl se hur länge det funkar)
Den lilla knappen till dödaren fick även veta vem som egentligen bestämmer och nu sitter den på sin vanliga plats igen.
På vägen hem var det en hel annan känsla i körningen

Jag stannade även till vid Sibylla bara för att prata med nån "raggare" som precis vaknat från vinteridet och fått ut sin gamla Cheva 1936 Coupe. Den var lackad i samma färger som min vespa, så det såg rätt coolt ut när de stod parkerade ihop

Kolla in vilken laståsna min gamla Struzzo är

Där i ligger ett lås, 140cm kedja, 3 små flaskor med olja, blandade verktyg, handskar, ett kartfodral, 800g falukorv och en liter mellanmjölk OCH det finns plats kvar

Idag är en bra dag!
Gerry Lindell
Kör Vespa 150 VL3 Struzzo... (1956-1957)
Kör Vespa 150 VL3 Struzzo... (1956-1957)
Re: Idag har jag .............
Ikväll var jag ute på min första ohämmade provtur sedan jag startade mitt vinterprojekt.
Glest trafikerade vägar runt staden, vindstilla och vår i luften. Vad mer kan man begära?
Motorn svarade bra och det kändes väldigt stabilt även när mätaren visade 110. Undrar just vad det motsvarar i verklig hastighet?
Glest trafikerade vägar runt staden, vindstilla och vår i luften. Vad mer kan man begära?
Motorn svarade bra och det kändes väldigt stabilt även när mätaren visade 110. Undrar just vad det motsvarar i verklig hastighet?

- Attachments
-
- mobileimage.jpg (191.85 KiB) Viewed 24108 times
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Idag har jag .............
Grattis! Skönt att kunna varva ur 

-
- Lärling
- Posts: 282
- Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
- Location: Stenungsund
Idag har jag .............
Låter och ser ut som du är redo för Cannonball helt enkelt.
Själv känner jag mig inte lika kaxig längre.
Jag började veckan med att nypa motorn i min Rally. Det fick bli en promenad hem.
Nu är den tillbaka på banan igen och jag har kämpat med förgasarbestyckning på Phbh 30.
Kan väl inte påstå att jag tycker systemet med nålar och mellanrör är så där enkelt precis.
Mycket skruva loss förgasaren blir det.
Jag lyckades iallafall tvinga äldste sonen ta ner den i företagets lilla fotostudio.
Så även om den inte går perfekt så har jag snygga bilder på den.
Photoshop är ett fantastiskt program i händerna på någon som kan det.
Riktigt så fint skick som bilderna visar är den inte i.
/Tomas
Själv känner jag mig inte lika kaxig längre.
Jag började veckan med att nypa motorn i min Rally. Det fick bli en promenad hem.
Nu är den tillbaka på banan igen och jag har kämpat med förgasarbestyckning på Phbh 30.
Kan väl inte påstå att jag tycker systemet med nålar och mellanrör är så där enkelt precis.
Mycket skruva loss förgasaren blir det.
Jag lyckades iallafall tvinga äldste sonen ta ner den i företagets lilla fotostudio.
Så även om den inte går perfekt så har jag snygga bilder på den.
Photoshop är ett fantastiskt program i händerna på någon som kan det.
Riktigt så fint skick som bilderna visar är den inte i.
/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Re: Idag har jag .............
Snyggt Fredrik och Tomas!
Ser fram emot att se er och Vesporna i Vetlanda till helgen.
/Hans
Ser fram emot att se er och Vesporna i Vetlanda till helgen.
/Hans
___________________
Hans Rekstad
Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Hans Rekstad
Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Idag har jag .............
Skitsnyggt!
On the move with Tapatalk
On the move with Tapatalk
Idag har jag .............
Nu börjar det likna en Vespa! Nya styrlager på plats.
--
Peter
--
Peter
-
- Lärling
- Posts: 282
- Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
- Location: Stenungsund
Idag har jag .............
Oj, den där kommer bli galet snygg, Peter.
Låt bilderna komma allt eftersom bara.
Själv har jag mest haft vel med el och fiasko med Pinasco.
Voltregulatorn verkar ha packat ihop. Så nu provar jag med en från BGM istället.
Sedan pågår också det nästan tröstlösa pysslet med bestyckning av PhBh förgasaren.
Men nu fungerar det rätt bra från mellangas och uppåt.
Så igår kunde det bli en tur ute på småvägarna på Tjörn. /Tomas
Låt bilderna komma allt eftersom bara.
Själv har jag mest haft vel med el och fiasko med Pinasco.
Voltregulatorn verkar ha packat ihop. Så nu provar jag med en från BGM istället.
Sedan pågår också det nästan tröstlösa pysslet med bestyckning av PhBh förgasaren.
Men nu fungerar det rätt bra från mellangas och uppåt.
Så igår kunde det bli en tur ute på småvägarna på Tjörn. /Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Re: Idag har jag .............
...efter mycket pussel och pyssel monterat två fotbärdslister och en kromad list runt benskölden. Som tur är fortsätter semestern även nästa vecka, och därmed även arbetet på Vespan. Det känns som det är långt till start.....
/Börje
/Börje
**********************
Touring 150cc, 62'a, VGLB1T
Touring 150cc, 62'a, VGLB1T
Re: Idag har jag .............
Nu är vajrar på plats och justerade. Beställde ny hastighetsmätarvajer från EM idag, behövdes en med 2,7mm anslutning till nya mätaren. Leverans imorgon! Måste även fundera ut varför den nästan dör när man gasar till...
Någon i Östergötland med vana att montera fotlister är hjärtligt välkommen att hälsa på i garaget över några öl:-)
--
Peter
Någon i Östergötland med vana att montera fotlister är hjärtligt välkommen att hälsa på i garaget över några öl:-)
--
Peter
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 54
- Joined: Wed 12 Aug 2009, 18:28
- Location: Göteborg
Re: Idag har jag .............
[img]
[/img]satt och lekte lite i catia ganska nöjd får se om det blir en hel vespa men det är ju en början-
- Dekaltrimmare
- Posts: 54
- Joined: Wed 12 Aug 2009, 18:28
- Location: Göteborg
Re: Idag har jag .............
var på biltema och hittade motorlack så då blev det en schweizisk motor 

- Attachments
-
- DSC_0004.jpg (131.99 KiB) Viewed 23434 times
Re: Idag har jag .............
ja, det var igår som min vespavagn var ute för första gången.
Arbetet fortsätter när lust och tid finns
Arbetet fortsätter när lust och tid finns

- Attachments
-
- vespsläp2.png (94.24 KiB) Viewed 23399 times
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.
Re: Idag har jag .............
..bytt bensinkran på min Sprint.
Är det någon annan som upplever problem att få i tanken med kranen i öppet läge på denna modell?
Jag blev tvungen att snedställa den för att inte ta i plåten ovanför hålet och så har inte jag fått lära mig att det ska gå till.
Är det någon annan som upplever problem att få i tanken med kranen i öppet läge på denna modell?
Jag blev tvungen att snedställa den för att inte ta i plåten ovanför hålet och så har inte jag fått lära mig att det ska gå till.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
-
- Lärling
- Posts: 282
- Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
- Location: Stenungsund
Re: Idag har jag .............
Nu är det dags att vinterutrusta PX.
Eftersom den går som året runt hoj så testar jag nu med Continentals nya contimove365. Ett vinterdäcks klassat året runt däck.
Jag funderade ett tag på att prova dubbdäck men detta är trots allt västkusten och 2 plus och regn är ju det vanligaste vinterväglaget här.
Tror jag skrivit det tidigare men mc-lyften är min bäste vän. Italienskt krom kan behöva lite rostskydd så nu får ACF-50 bekänna färg Det lilla jag kunnat provköra däcken så känns det väldigt bra.
Stabila och bra grepp på vanlig torr väg. Vi får väl se hur de känns när förhållandet blir lite sämre
/Tomas
Eftersom den går som året runt hoj så testar jag nu med Continentals nya contimove365. Ett vinterdäcks klassat året runt däck.
Jag funderade ett tag på att prova dubbdäck men detta är trots allt västkusten och 2 plus och regn är ju det vanligaste vinterväglaget här.
Tror jag skrivit det tidigare men mc-lyften är min bäste vän. Italienskt krom kan behöva lite rostskydd så nu får ACF-50 bekänna färg Det lilla jag kunnat provköra däcken så känns det väldigt bra.
Stabila och bra grepp på vanlig torr väg. Vi får väl se hur de känns när förhållandet blir lite sämre
/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Re: Idag har jag .............
Fått ut motor från ramen,och konstaterat att det nog var första gången det hände. Mest med tanke på att det var ca 1 cm dynga på sina ställen.
- Attachments
-
- litenlyft.jpg (82.22 KiB) Viewed 22852 times
Fordonsparken; lambretta 150 Li-58, Vespa Tourong -59, Ural m72 -46, BMW R80-79
Re: Idag har jag .............
Svetsat ihop ett motorställ, snart dags att skrapa skiten av motorn.
Fordonsparken; lambretta 150 Li-58, Vespa Tourong -59, Ural m72 -46, BMW R80-79