Jag har så sakta börjat plocka med mitt nyförvärv - en GS 150, -60.
Som väntat ser det ut som att jag måste ta isär motorn helt. Det verkar finnas kufiska metallfragment därinne, även om cylinderlopp och kolv ser alldeles fantastiskt fina ut - med synliga honingsspår och allt. Den har troligen borrats om nå´n gång. Dryga 3000 mil borde synas på kolv och cylinderlopp. När jag tog ut oljeavtappningspluggen fanns det lite skumma grejor i gängorna och som det såg ut, innanför.
Nederst på ena motorhalvan sitter en plugg som jag inte blir klok på. Det är visserligen 49 år sedan jag ägde en GS 150 senast men den där pluggen tror jag mig inte ha sett. Kan det vara någon som reparerat ett hål i motorhalvan med en plugg?? En ful historia med spårskruvhuvud och en krage som förmodligen skall täta. Inga gängor värda namnet. Den kom nästan ut av sig själv. Jag fattar naturligtvis att man måste vara inställd på vad som helst med ett sådant här "fynd".
Dessutom undrar jag om någon vet vid vilket ramnummer som VS5 fick det kromade bakljuset. Det som sitter på är lackerat och med orange bromsljuslins. Inte så tjusigt! Nog vill jag ha det till att min tidigare sextietta hade ett kromat.
Skulle vara rätt tacksam för svar. Är väldigt bortskämd med fina "sprängskisser" till de motorcyklar jag har. De underlättar när man "tappat orienteringen".
/Sture
Finns det detaljerade sprängskisser nå´nstans (GS 150 VS5)?
Finns det detaljerade sprängskisser nå´nstans (GS 150 VS5)?
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
Re: Finns det detaljerade sprängskisser nå´nstans (GS 150 VS
Glöm det där med pluggen! Det är naturligtvis avtappningspluggen jag fått syn på men den ser inte ut som en originalare. Och där var inga gängor alls, nästan, så därför började jag undra.
Resten av frågorna har jag inte lyckats svara på, själv.
Sture
Resten av frågorna har jag inte lyckats svara på, själv.

Sture
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
Här brukar finnas en hel del matnyttigt http://www.scooterhelp.com/
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
EHR har bra bilder som jag använt mig av när jag renoverat min GS-motor. Det står visserligen årsmodell 1961 på sidan, men det skall inte vara någon skillnad mot din. http://www.ehrmotor.se/gs61.html
Lycka till med renoveringen!
/Hans
Lycka till med renoveringen!
/Hans
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Hans Rekstad
Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Tack för svar!
Just vad jag behövde! Nu skall jag nog klara mig ett tag till, men det verkliga skruvandet startar först i vinter. Blev påprackad en snygg gammal motorcykel (Honda GL 500 Silver Wing) till rätt pris igår och det ser ut som att motorn måste ur och isär (startmotorkopplingen). Sådant klarar jag (är CX 500-nörd). Kanske den knuffar sig först i kön? I vart fall skall den ut i trafik nästa vår. Det hade jag iofs tänkt mig med GS-en också.
Så vintern ser ut att bli rätt fin! Mycket kvalitetstid! Det står en Yamaha SRX 600 och väntar på uppmärksamhet sedan fem-sex år, också. Motorn delvis isär men den skall isär helt och hållet för kontroll och sedan förhoppningsvis ihop i ett stycke igen.
Vi får väl se i vilken ordning jag går loss på projekten! Har en känsla av att SRX-en slutat hoppas.
Sture
Just vad jag behövde! Nu skall jag nog klara mig ett tag till, men det verkliga skruvandet startar först i vinter. Blev påprackad en snygg gammal motorcykel (Honda GL 500 Silver Wing) till rätt pris igår och det ser ut som att motorn måste ur och isär (startmotorkopplingen). Sådant klarar jag (är CX 500-nörd). Kanske den knuffar sig först i kön? I vart fall skall den ut i trafik nästa vår. Det hade jag iofs tänkt mig med GS-en också.
Så vintern ser ut att bli rätt fin! Mycket kvalitetstid! Det står en Yamaha SRX 600 och väntar på uppmärksamhet sedan fem-sex år, också. Motorn delvis isär men den skall isär helt och hållet för kontroll och sedan förhoppningsvis ihop i ett stycke igen.
Vi får väl se i vilken ordning jag går loss på projekten! Har en känsla av att SRX-en slutat hoppas.

Sture
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)