Har precis plockat isär hela motorn på min vespa 50 och ska nu börja sätta ihop den igen. Efter att ha rengjort alla delar kommer nu min fundering. Vilka ställen i motorn ska smörjas med fett när jag monterar ihop den och vilka ska få lite olja på sig innan de monteras tillbaks?
Fråga två: När jag sätter tillbaks kugghjulen i växellådan, hur vet jag att de sitter åt rätt håll? Glömde ta bild på denna detalj när jag monterade isär motorn och jag hittar ingen bra guide som beskriver detta
Tyvärr förklarar inte den bilden riktigt lösningen på mitt problem. Jag förstår att den minsta ska vara längst ut och största längst in. Men hur vet jag att jag vänt skivorna åt rätt håll? Finns det någon märkning man kan hålla utkik efter? Ska det vara jämna mellanrum mellan skivorna eller ska det vara ett större glapp mellan några?
Hoppsan. Då är det bara att vrida och vända och kolla att kuggarna passar väl ihop med sina respektive drev på julgranen. Minns inte om det är så på smallframe, men äldre har i alla fall en fasning för växelkorset på den högsta växeln (minsta drevet). Den ska vara mot de andra dreven. Om du har en treväxlad v50 är det bara ett drev kvar som du kan vända fel. Vissa drev funkar åt båda håll, men enligt expertis börjar lådan gärna vina om man vänder drev åt andra håll än de har suttit tidigare. Det är alltså bra att märka upp dem på valfritt vis.
/P