Mb:s nya luftfilter
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Mb:s nya luftfilter
Har det lite tight mellan kåpa och förgasare, så jag provade det nya filtret som man fäster på kåpan och klämmer emot förgasaren.
Är novis på förgasarinställningar, men jag tycker det låter som om den andas lite trögt jämfört med ett ramair och kåplöst.
Nån annan som provat, och har en åsikt?
Är novis på förgasarinställningar, men jag tycker det låter som om den andas lite trögt jämfört med ett ramair och kåplöst.
Nån annan som provat, och har en åsikt?
- Attachments
-
- mobileimage.jpg (207.06 KiB) Viewed 28733 times
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Re: Mb:s nya luftfilter
En klassiker. Brukar tyvärr inte funka så bra, vilket du redan verkar ha erfarit.
Lite beroende på hurpass stor förgasare du har, så kan det fungera med att koppla ett foamfilter till orginalbälgen, som man sedan 'lägger' bakåt i färdriktningen. Vet andra med vänsterfugge som fått det att fungera bra.
Evergreen har ett bra filter som jag vet funkar med DL och PHBH28+reed:
http://scooter-center.com/product/80069 ... LUFTFILTER
Lite beroende på hurpass stor förgasare du har, så kan det fungera med att koppla ett foamfilter till orginalbälgen, som man sedan 'lägger' bakåt i färdriktningen. Vet andra med vänsterfugge som fått det att fungera bra.
Evergreen har ett bra filter som jag vet funkar med DL och PHBH28+reed:
http://scooter-center.com/product/80069 ... LUFTFILTER
Bombollon wrote:Har det lite tight mellan kåpa och förgasare, så jag provade det nya filtret som man fäster på kåpan och klämmer emot förgasaren.
Är novis på förgasarinställningar, men jag tycker det låter som om den andas lite trögt jämfört med ett ramair och kåplöst.
Nån annan som provat, och har en åsikt?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Re: Mb:s nya luftfilter
Körde originalbälg bakåt m ramair på innan. Men det är så jäkla tight att bälgen kläms av kåpan.
Varför ska man ha bälgen för?
Funderar på att kapa ner ramair filtret och dra på med en slangklämma bara. Borde väl bli minimalt och andas bra?
Varför ska man ha bälgen för?
Funderar på att kapa ner ramair filtret och dra på med en slangklämma bara. Borde väl bli minimalt och andas bra?
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Re: Mb:s nya luftfilter
Pipercross single trumpet sock (small)
C1050 £21.99 1 £21.99
www.dellorto.co.uk
detta kanske kan hjälpa dig.
eftersom den inte har någon gummifläns mot förgasaren (utan fästs med ett buntband)
så kan du klippa den lite kortare och förhoppningsvis få plats under kåpan
passar utmärkt på en tmx30 eller tmx35
C1050 £21.99 1 £21.99
www.dellorto.co.uk
detta kanske kan hjälpa dig.
eftersom den inte har någon gummifläns mot förgasaren (utan fästs med ett buntband)
så kan du klippa den lite kortare och förhoppningsvis få plats under kåpan
passar utmärkt på en tmx30 eller tmx35
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Re: Mb:s nya luftfilter
Greit, truls!
Kan nog modda ett av mina andra gamla filter till en liknande lösning!
Kan nog modda ett av mina andra gamla filter till en liknande lösning!
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Re: Mb:s nya luftfilter
Hepp
- Attachments
-
- mobileimage.jpg (160.55 KiB) Viewed 28627 times
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Re: Mb:s nya luftfilter
Markerade kåpans kant m tejp, så det är onekligen tight!
- Attachments
-
- mobileimage.jpg (219.82 KiB) Viewed 28626 times
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Re: Mb:s nya luftfilter
Bara en liten varning: Se för allt i världen till att filtret sitter ordentligt!
Det finns roligare saker att göra än att klyva motorn och trassla ut ett skumfilter ur veven...
Det finns roligare saker att göra än att klyva motorn och trassla ut ett skumfilter ur veven...
Bombollon wrote:Markerade kåpans kant m tejp, så det är onekligen tight!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: Mb:s nya luftfilter
skulle även vara orolig att du får för liten filterarea så mycket du har kapat det nu
men det ser ut att förgasaren har mycket plats bakåt
en sådan fläns kan hjälpa dig, om inte enklare att svarva insuget något så att gummit kan greppa längre in
men det ser ut att förgasaren har mycket plats bakåt
en sådan fläns kan hjälpa dig, om inte enklare att svarva insuget något så att gummit kan greppa längre in
- Attachments
-
- Foto0444.jpg (108.32 KiB) Viewed 28582 times
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Re: Mb:s nya luftfilter
Bra tips båda två. Körde en tur idag. Och den får fortfarande för lite luft! Går ok till halvgas, sen tappar den allt.
Testade utan kåpa och då var det samma sak.
Får testa utan filter för att utesluta truls för liten filterarea. I så fall måste det la bara vara för fett huvudmunstycke.
Annars får jag börja svarva ner insuget och köpa ett till filter, antar jag!
Testade utan kåpa och då var det samma sak.
Får testa utan filter för att utesluta truls för liten filterarea. I så fall måste det la bara vara för fett huvudmunstycke.
Annars får jag börja svarva ner insuget och köpa ett till filter, antar jag!
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Re: Mb:s nya luftfilter
När den 'tappar allt', vad händer? Börjar den fyrtakta, eller dör den bara? Om den dör, har du på tok för mager blandning över halvgas, inte för fet.
Bombollon wrote:Bra tips båda två. Körde en tur idag. Och den får fortfarande för lite luft! Går ok till halvgas, sen tappar den allt.
Testade utan kåpa och då var det samma sak.
Får testa utan filter för att utesluta truls för liten filterarea. I så fall måste det la bara vara för fett huvudmunstycke.
Annars får jag börja svarva ner insuget och köpa ett till filter, antar jag!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: Mb:s nya luftfilter
Tänkte samma sak som Guran! Går den inte bra utan kåpa är det ju rimligen inte brist på luft som är problemet.
* Får den för lite luft relativt bränslemängden så fyrtaktar den. Stiftet är sannolikt ganska sotsvart och fett. Recept: Mindre munstycke/magrare blandning i aktuellt register
* Får den däremot för lite bränsle så "tjöver den sig", tappar varv för att sedan ev gå upp i varv igen. Stiftet är sannolikt ljust och torrt. Recept: Större munstycke/fetare blandning i aktuellt register.
Jag har en del munstycken liggande om du vill låna.
/jens
* Får den för lite luft relativt bränslemängden så fyrtaktar den. Stiftet är sannolikt ganska sotsvart och fett. Recept: Mindre munstycke/magrare blandning i aktuellt register
* Får den däremot för lite bränsle så "tjöver den sig", tappar varv för att sedan ev gå upp i varv igen. Stiftet är sannolikt ljust och torrt. Recept: Större munstycke/fetare blandning i aktuellt register.
Jag har en del munstycken liggande om du vill låna.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Mb:s nya luftfilter
om den går bra med ramair och utan kåpa så är väl svaret givet?
.
bestyckar man ned så att den går rent så ökar inte mängden luft genom filtret (effekten). strypningen är fortsatt den samma!
med och utan ramair i bromsbänk brukar ta 1-2% effekt
.
bestyckar man ned så att den går rent så ökar inte mängden luft genom filtret (effekten). strypningen är fortsatt den samma!
med och utan ramair i bromsbänk brukar ta 1-2% effekt
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
- Contact:
Re: Mb:s nya luftfilter
Ni som kör Ram-air eller liknande "sport-filter" av skumplast och vinklar bakåt, vad är era erfarenheter av körning i regn/blöta underlag? Kan tänka mig att det blir mer underhåll (rengörning) och mer risk för vatten i insugsluften än om man kör filter av "metallnät/papper" typen och/eller vinklar uppåt istället- eller i originalboxen för luftfilter...
Förstår ju vitsen av att ha ett mindre luftfilter till förmån för att sätta dit en större tank, eller att få mindre motstånd för insugsluften, men o-vis av o-erfarenhet undrar jag om det blir på bekostnad av driftsäkerhet och underhållsintervall.....
Förstår ju vitsen av att ha ett mindre luftfilter till förmån för att sätta dit en större tank, eller att få mindre motstånd för insugsluften, men o-vis av o-erfarenhet undrar jag om det blir på bekostnad av driftsäkerhet och underhållsintervall.....
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Re: Mb:s nya luftfilter
Jag monterade ett vinklat Ram Air-filter från MB för sådär 10 år sedan, på min 200-motor med Mugello/PHBH30/Varitronic/JL Road. Först satt det rakt uppåt, mellan tanken och verktygsfacket, där luftburken sitter i original. Senare vinklat rakt bakåt, när jag monterade en större tank.

Och, inga som helst problem. Jag har kört långresor, Göteborg-Blekinge och åter. Jag har kört flera Cannonball, varav ett (i Stockholm/Södermanland 2005) var extremt skitigt. Jag har kört långt i kraftfullt regn, senast 12 mil i envist regn för några månader sedan.
Så, slutsats, inga problem. I varje fall inga som kan skyllas på luftfiltret
/jens

Och, inga som helst problem. Jag har kört långresor, Göteborg-Blekinge och åter. Jag har kört flera Cannonball, varav ett (i Stockholm/Södermanland 2005) var extremt skitigt. Jag har kört långt i kraftfullt regn, senast 12 mil i envist regn för några månader sedan.
Så, slutsats, inga problem. I varje fall inga som kan skyllas på luftfiltret

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
- Contact:
Re: Mb:s nya luftfilter
Tackar för den empiriska vetenskapen!
Tanken slog mig igår när jag visade upp mitt isärplockade vrak för en kompis som är mycket mekaniskt lagd, men som främst fipplar med bilar och större motorcyklar. Han hävdade att metallnät/pappers-filter är bäst ur driftsäkerhetsperspektiv och att det ofta inte var det i sig som gjorde att man får strypt lufttillförsel, utan snarare luftburken som omgärdar den.
...men, jag har hellre en större tank monterad och en icke-borrad-i-och-original luftburk på hyllan, än tvärt om - bara det inte innebär luftfilter-underhåll efter varannan resa.
Andra med andra erfarenheter?

...men, jag har hellre en större tank monterad och en icke-borrad-i-och-original luftburk på hyllan, än tvärt om - bara det inte innebär luftfilter-underhåll efter varannan resa.

Andra med andra erfarenheter?
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Re: Mb:s nya luftfilter
Fortsätter med bestyckning och filterjakt.
Nu kör jag magraste hacket på x7 nål och 115 i huvudmunstycke.
Varvar ur bra om man plågar den. Men jag provade att sätta på en nylonstrumpa som filter, och då går den inte helt rent och varvar lite mindre.
Hur långt ner vågar jag gå?
Hur länge måste man köra för att ha nått att gå på vid avläsning av stift?
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Nu kör jag magraste hacket på x7 nål och 115 i huvudmunstycke.
Varvar ur bra om man plågar den. Men jag provade att sätta på en nylonstrumpa som filter, och då går den inte helt rent och varvar lite mindre.
Hur långt ner vågar jag gå?
Hur länge måste man köra för att ha nått att gå på vid avläsning av stift?
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Re: Mb:s nya luftfilter
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Re: Mb:s nya luftfilter
hitta en raksträcka och kör ett par fullgasrepor
i slutet av den sista fullgasrepan släpp gasen frikoppla och stäng av motorn
läs sedan av stiftet. all tomgångskörning eller körning på låg last kommer att ge en felaktig avläsning.
för att vara säker på att problemet är huvudmunstycket så kan man testa att gå upp en storlek först och att motorn svarar på det
i slutet av den sista fullgasrepan släpp gasen frikoppla och stäng av motorn
läs sedan av stiftet. all tomgångskörning eller körning på låg last kommer att ge en felaktig avläsning.
för att vara säker på att problemet är huvudmunstycket så kan man testa att gå upp en storlek först och att motorn svarar på det
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Re: Mb:s nya luftfilter
Perfa, jag testar.
Tack för snabbt svar!
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Tack för snabbt svar!
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
-
- Nybörjare
- Posts: 36
- Joined: Mon 04 Jun 2007, 13:52
- Location: Malmö, Sweden
Re: Mb:s nya luftfilter
Har haft ett aber med detta men MBs filter löste faktist problemet. Så jag ger tummen upp!
---: Slutord :---
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Re: Mb:s nya luftfilter
Även med DL-kåpor?
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
-
- Nybörjare
- Posts: 36
- Joined: Mon 04 Jun 2007, 13:52
- Location: Malmö, Sweden