Bensin rinner rakt igenom motorn och ut på blåset

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
tysken
Lärling
Lärling

Bensin rinner rakt igenom motorn och ut på blåset

Post by tysken »

Idag tog jag första testturen med min GS160 (Pollini210 kittat) och den gick väldigt bra på den korta sträckan ifrån stan till fiket vi hade som mål...
När jag efter en 30min kom tillbaks till min parkerade scooter rann det bensin i en konstant "stråhle" ur avgasröret...
Bensinkranen hade varit på, men det brukar ju inte vara ett problem på PX motorer, eller?

Efter att ha tömd kolven/cylindern och avgassystemet ifrån all bensin kickade jag ca.30 gånger (istället för 2x) och till slut kom den igång igen. Dock var det nu så att när man inte gasade /höll motorn på lite högre varv, så gick den oroligt och ville till slut dö....
Hemfärden genom staden gick rätt bra, då jag stängde av bensinkranen vid varje rödlys och de 14km på motorvägen gick den 80-90km/h utan några anmärkningar, men nära hemma i bostadsområdet när jag rullade i 20-30km började den bli samma visa igen.

PX200motorn är en Pollini 210 kittat 90-talare och det är en standart SI24 med Pollini Venturi filter monterad.
Avgassystem är en SIP Road

Blandröret är en BE3
Huvudmundstycket är 136 (130 rekommenderas med Pollini210 och man skall upp några steg med en Venturi...alltså valde jag 136)
160 Aircorrector jet
Tomgångs jet 52-140 =2,70

Förgasaren är renoverat och flottören utbytt...

Så nu kommer 100 poäng frågan till er som kan så myyyyycket mer än jag - vad kan felet vara ??

HJÄÄÄLP !!!
"Blech und Freude Rollerjungen"
tysken
Lärling
Lärling

Re: Bensin rinner rakt igenom motorn och ut på blåset

Post by tysken »

....
det sitter även en SPACER under Venturin
(( Spacer float chamber SERIE PRO - SIP art. 92270000 // Pollini Air Intake System Venturi - SIP Art.:20301520 ))
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Hej!
Ingen tröst kanske men jag aldrig fått ett spacer kit att fungera som det var tänkt!
Det läkte för mig med, jag tog bort det och satte dit ett lock med 5.2 mm nål, kolla SIP 128325T5.
Har fungerat alldeles utmärkt i sommar.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Din flottörnål tätar inte alls låter det som. Börja med att kontrollera den.
tysken wrote:Idag tog jag första testturen med min GS160 (Pollini210 kittat) och den gick väldigt bra på den korta sträckan ifrån stan till fiket vi hade som mål...
När jag efter en 30min kom tillbaks till min parkerade scooter rann det bensin i en konstant "stråhle" ur avgasröret...
Bensinkranen hade varit på, men det brukar ju inte vara ett problem på PX motorer, eller?

Efter att ha tömd kolven/cylindern och avgassystemet ifrån all bensin kickade jag ca.30 gånger (istället för 2x) och till slut kom den igång igen. Dock var det nu så att när man inte gasade /höll motorn på lite högre varv, så gick den oroligt och ville till slut dö....
Hemfärden genom staden gick rätt bra, då jag stängde av bensinkranen vid varje rödlys och de 14km på motorvägen gick den 80-90km/h utan några anmärkningar, men nära hemma i bostadsområdet när jag rullade i 20-30km började den bli samma visa igen.

PX200motorn är en Pollini 210 kittat 90-talare och det är en standart SI24 med Pollini Venturi filter monterad.
Avgassystem är en SIP Road

Blandröret är en BE3
Huvudmundstycket är 136 (130 rekommenderas med Pollini210 och man skall upp några steg med en Venturi...alltså valde jag 136)
160 Aircorrector jet
Tomgångs jet 52-140 =2,70

Förgasaren är renoverat och flottören utbytt...

Så nu kommer 100 poäng frågan till er som kan så myyyyycket mer än jag - vad kan felet vara ??

HJÄÄÄLP !!!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

Nålen - ok, skall kolla det ikväll !

Och by the way - TACK - frambromsen på GS'n fungerar nu bättre än någonsin - den är som ny!!!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Så lite så. Med tanke på hur glaserad och rostig bromsbanan var, så är det inte konstigt att den var dålig. Lite smärgel var allt som behövdes.
tysken wrote:Nålen - ok, skall kolla det ikväll !

Och by the way - TACK - frambromsen på GS'n fungerar nu bättre än någonsin - den är som ny!!!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Post Reply