Ytterligare en Touring som är tänkt att PX-konverteras
Ytterligare en Touring som är tänkt att PX-konverteras
Jag har ramlat över en MYCKET patinerad (men fin!) Touring -59! Har brottats med många frågeställningar, bl.a. hur mycket jag ska uppgradera resp. behålla Vespan i befintligt skick. Men, jag har beslutat mig för att i detta nu alltså stoppa en PX200-motor (utan startmotor) i den samt behålla separatsmörjningen (har redan motorn och en PX-tank med oljetank i). Planen är att uppgradera funktionaliteten men att samtidigt behålla det exteriöra skicket så långt som möjligt.
Förutom att jag jagar en original baklykta så har jag också idag påbörjat inhandlingen av prylar (ett SIP Road samt en voltregulator från EHR blev dagens fångst). Inser dock att listan över prylar att införskaffa riskerar blir längre än barnens önskelistor till jultomten… Jag har läst spaltmeter på nätet om mina funderingar, så till den grad att det börjar snurra i huvudet – tar därför chansen att INNAN jag börjar slänga ut pengar till höger och vänster konsultera expertisen på forumet.
Here it goes (och mer lär det kanske bli…):
1. Har förstått att man ska kunna vrida själva oljeburken åt höger för att få plats med oljetankens siktglas i Touringens chassi, men också att det då riskerar bli trångt för vajrar och annat – finns där någon som istället tagit bort siktglaset och ”pluggat” hålet? I så fall med vad?
2. Samma som ovan men gällande locket/kablarna till bränslemätaren (som jag alltså skippar)? Lär väl i bästa fall kunna vara kvar och döljas av sockerbiten/skjutssadeln, men hade ju varit ”cleanare” om man hade tagit bort det kanske…?
3. Stötdämpare – hade tänkt behålla Touringens dämpare, och har förstått det som att det ska vara möjligt om man använder någon form av packbox/distans i övre fästet (?). Om så, är det någon som vet exakt vad jag behöver samt var jag hittar den?
4. Vilket bensinkransvred är det jag behöver om jag ska ha en PX-tank i ett Touring-chassi – PX:ens eller Touringens (för de verkar vara olika långa)? Eftersom jag dessutom har förstått att PX med separatsmörjning saknar reserv så tänkte jag slå till på följande när jag ändå har byxorna nere (kit med fast flow-kran MED reserv OCH vred till PX):
http://assets.sip-scootershop.com/en/pr ... r_15878000
Funkar detta med vad jag har tänkt månne?
5. Tänkte byta samtliga höljen och vajrar (åtminstone växel-, kopplings- samt gasvajer) men blir konfunderad över vilken längd som gäller – köra på original PX eller original Touring eller måste jag köpa ”universal” och kapa till höljena själv? Hade varit SÅ trevligt att köpa rätt längd direkt!
6. Tänkte även byta choke-vajer, men blir på samma sätt som ovan fundersam över om det är vajer till PX eller Touring jag ska köpa…?
7. ”Voltregulatorn” ska jag sätta i handskfacket i sidokåpan har jag förstått, men hur/var drar jag kablaget till motorn på ett vettigt sätt?
8. Med SIP Road (som jag utgår ifrån passar i en PX/Touring-bastard…?) och de omtalade borrade hålen i ”hjärtat” på luftfiltret på en i övrigt otrimmad PX – vilken bestyckning bör jag ha?
9. Är original PX- resp. Touring-fälgar identiska såtillvida att den ena passar på den andra och vice versa?
10. Vilka funderingar har jag helt bommat så här långt...?
Är förståeligt nog OERHÖRT tacksam för respons!
Förutom att jag jagar en original baklykta så har jag också idag påbörjat inhandlingen av prylar (ett SIP Road samt en voltregulator från EHR blev dagens fångst). Inser dock att listan över prylar att införskaffa riskerar blir längre än barnens önskelistor till jultomten… Jag har läst spaltmeter på nätet om mina funderingar, så till den grad att det börjar snurra i huvudet – tar därför chansen att INNAN jag börjar slänga ut pengar till höger och vänster konsultera expertisen på forumet.
Here it goes (och mer lär det kanske bli…):
1. Har förstått att man ska kunna vrida själva oljeburken åt höger för att få plats med oljetankens siktglas i Touringens chassi, men också att det då riskerar bli trångt för vajrar och annat – finns där någon som istället tagit bort siktglaset och ”pluggat” hålet? I så fall med vad?
2. Samma som ovan men gällande locket/kablarna till bränslemätaren (som jag alltså skippar)? Lär väl i bästa fall kunna vara kvar och döljas av sockerbiten/skjutssadeln, men hade ju varit ”cleanare” om man hade tagit bort det kanske…?
3. Stötdämpare – hade tänkt behålla Touringens dämpare, och har förstått det som att det ska vara möjligt om man använder någon form av packbox/distans i övre fästet (?). Om så, är det någon som vet exakt vad jag behöver samt var jag hittar den?
4. Vilket bensinkransvred är det jag behöver om jag ska ha en PX-tank i ett Touring-chassi – PX:ens eller Touringens (för de verkar vara olika långa)? Eftersom jag dessutom har förstått att PX med separatsmörjning saknar reserv så tänkte jag slå till på följande när jag ändå har byxorna nere (kit med fast flow-kran MED reserv OCH vred till PX):
http://assets.sip-scootershop.com/en/pr ... r_15878000
Funkar detta med vad jag har tänkt månne?
5. Tänkte byta samtliga höljen och vajrar (åtminstone växel-, kopplings- samt gasvajer) men blir konfunderad över vilken längd som gäller – köra på original PX eller original Touring eller måste jag köpa ”universal” och kapa till höljena själv? Hade varit SÅ trevligt att köpa rätt längd direkt!
6. Tänkte även byta choke-vajer, men blir på samma sätt som ovan fundersam över om det är vajer till PX eller Touring jag ska köpa…?
7. ”Voltregulatorn” ska jag sätta i handskfacket i sidokåpan har jag förstått, men hur/var drar jag kablaget till motorn på ett vettigt sätt?
8. Med SIP Road (som jag utgår ifrån passar i en PX/Touring-bastard…?) och de omtalade borrade hålen i ”hjärtat” på luftfiltret på en i övrigt otrimmad PX – vilken bestyckning bör jag ha?
9. Är original PX- resp. Touring-fälgar identiska såtillvida att den ena passar på den andra och vice versa?
10. Vilka funderingar har jag helt bommat så här långt...?
Är förståeligt nog OERHÖRT tacksam för respons!
-
- Entusiast
- Posts: 166
- Joined: Tue 13 May 2008, 15:59
- Location: Småland
Re: Ytterligare en Touring som är tänkt att PX-konverteras
1. Jag har en Sprint 66:a och en Touring 62:a, båda med PX200
motorer. Kollade lite inför första ombyggnaden att använda PX
tanken men lade ner det och använder org Sprint och Touring. Vet att
De flesta som gjort denna konvertering använder originalet.
2. Blir dessutom mycket snyggare att använda original, nog så viktigt!
3. Har kvar stötdämpande från resp org, funkar utan modifikationer.
4. Jag knölade oxå med sepamörjningen men tyckte det var knepigt som fan
att få dit det så rek att köra orgtanken och därmed kran.
5. Hm, vajrar, de flesta passar och jag har nog kört en blandning då jag haft
donatorscootern till hands.
6. Tror du kan ha chokevajern kvar
7. Voltregulatorn har jag satt under tanken på insidan ut mot handskfacket.
Vet även de som satt den under motorkåpan över motorn bakåt sett.
8. Borde funka med 125 typ.
9. Det tror jag iaf.
10. Soulscooter har ett jättebra schema för elkopplingen, det måste du ha! Kolla med dom
annars har jag det i papperformar iaf!
11. Lycka till
motorer. Kollade lite inför första ombyggnaden att använda PX
tanken men lade ner det och använder org Sprint och Touring. Vet att
De flesta som gjort denna konvertering använder originalet.
2. Blir dessutom mycket snyggare att använda original, nog så viktigt!
3. Har kvar stötdämpande från resp org, funkar utan modifikationer.
4. Jag knölade oxå med sepamörjningen men tyckte det var knepigt som fan
att få dit det så rek att köra orgtanken och därmed kran.
5. Hm, vajrar, de flesta passar och jag har nog kört en blandning då jag haft
donatorscootern till hands.
6. Tror du kan ha chokevajern kvar
7. Voltregulatorn har jag satt under tanken på insidan ut mot handskfacket.
Vet även de som satt den under motorkåpan över motorn bakåt sett.
8. Borde funka med 125 typ.
9. Det tror jag iaf.
10. Soulscooter har ett jättebra schema för elkopplingen, det måste du ha! Kolla med dom
annars har jag det i papperformar iaf!
11. Lycka till
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
-
- Entusiast
- Posts: 117
- Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03
Re: Ytterligare en Touring som är tänkt att PX-konverteras
Hej!
Jag har en GS160 och har en PX med separatoljesmörjning.
1. Jag har också förstått att man ska kunna vrida oljeburken och få plats men jag gav upp. Jag kapade istället av siktglaset och slog i en Champagnekork från insidan. Sen kapade jag den också, ganska nära "muttern". Första gången jag fyllde olja i tanken pejlade jag med sticka vid halvliter och hel liter så jag har lite koll.
2. Jag lämnade mätargivaren kvar, inga kablar. Jag har ju lång sadel så det stör inte så mycket. Vid tillfälle beställer jag det svarta täcklocket, kanske målar det med karosskulör, får se.
3. Jag kör med standard GS stötdämpare. Inga modifieringar.
4. Jag bytte (också) till Fast-Flow, pinne följer med. kapas till lämplig längd. Inte lika snygg som den gamla slitna men den passade inte och jag ville inte modifiera den, gamla grejerna finns kvar om jag vill originalkonvertera nån gång. Jag fick borra ganska stort hål i pinnen för att få tillräcklig rörelse i den vid montering av tanken, det är trångt med oljeburken nedanför. Det finns en uppenbar anledning till att PX har choken längre ner..
5. Jag har GS-längder.
6. Jag köpte en PX-chokevajer, den är längre. Trångt med oljetanken som sagt, jag lade min chokevajer i en slinga under alltihop.
7. Jag köpte en billig voltregulator av mindre modell, sitter på insidan av bagagekroken. Jag drog PX-ens sladdar in i karossen och har GS-kopplingsboxen kvar där. På solulscooter.com/tech finns fina tips, pxoldie eller nåt sånt heter filen. Jag drog en dödarkabel från ena gröna stiftet på CDI-boxen till röda kabeln i originalstammen, sen en jordkabel till karossen och regulatorn, spänningsmatning till regulatorn och från regulatorn till GS-"elcentralen" där några kablar kopplas ihop. Bromsljuset får en ny kabel och slutande brytare. Ja du ser på soulscooters sida.
8. Ett par snäpp upp från standard, 125 typ kanske då. Börja högt.
9. Man ska visst köra med PX-fälg eftersom motorn är längre till vänster och PX har en djup och en grund halva. Jag kör just nu med reservhjulet, GS original, och det funkar utan att jag upplevt det som obehagligt så jag vet inte vad som är sant..
10. Montera förgasare och hela det paketet när motorn hänger på plats. Jag hade mitt S.I.P. Road monterat på motorn vid motormonteringen och fick hänga motorn i stötdämparen först. Avgasröret sticker rätt långt in under fotplattan. Jag borrade inget extra hål för oljeslangen, kablaget är tunnare med det mesta i karossen så oljeslangen fick plats bredvid chokevajer och kablar. Jag målade min tank i karosskulör. Jag bytte kickaxel så jag har min gamla GS-kick.
11. PX-tanken är både fulare och mindre men det är värt det. Man slipper ha oljeburkar och mått med.
12. Detta var mitt sätt att göra det på.
Lycka till!
//Johan
Jag har en GS160 och har en PX med separatoljesmörjning.
1. Jag har också förstått att man ska kunna vrida oljeburken och få plats men jag gav upp. Jag kapade istället av siktglaset och slog i en Champagnekork från insidan. Sen kapade jag den också, ganska nära "muttern". Första gången jag fyllde olja i tanken pejlade jag med sticka vid halvliter och hel liter så jag har lite koll.
2. Jag lämnade mätargivaren kvar, inga kablar. Jag har ju lång sadel så det stör inte så mycket. Vid tillfälle beställer jag det svarta täcklocket, kanske målar det med karosskulör, får se.
3. Jag kör med standard GS stötdämpare. Inga modifieringar.
4. Jag bytte (också) till Fast-Flow, pinne följer med. kapas till lämplig längd. Inte lika snygg som den gamla slitna men den passade inte och jag ville inte modifiera den, gamla grejerna finns kvar om jag vill originalkonvertera nån gång. Jag fick borra ganska stort hål i pinnen för att få tillräcklig rörelse i den vid montering av tanken, det är trångt med oljeburken nedanför. Det finns en uppenbar anledning till att PX har choken längre ner..
5. Jag har GS-längder.
6. Jag köpte en PX-chokevajer, den är längre. Trångt med oljetanken som sagt, jag lade min chokevajer i en slinga under alltihop.
7. Jag köpte en billig voltregulator av mindre modell, sitter på insidan av bagagekroken. Jag drog PX-ens sladdar in i karossen och har GS-kopplingsboxen kvar där. På solulscooter.com/tech finns fina tips, pxoldie eller nåt sånt heter filen. Jag drog en dödarkabel från ena gröna stiftet på CDI-boxen till röda kabeln i originalstammen, sen en jordkabel till karossen och regulatorn, spänningsmatning till regulatorn och från regulatorn till GS-"elcentralen" där några kablar kopplas ihop. Bromsljuset får en ny kabel och slutande brytare. Ja du ser på soulscooters sida.
8. Ett par snäpp upp från standard, 125 typ kanske då. Börja högt.
9. Man ska visst köra med PX-fälg eftersom motorn är längre till vänster och PX har en djup och en grund halva. Jag kör just nu med reservhjulet, GS original, och det funkar utan att jag upplevt det som obehagligt så jag vet inte vad som är sant..
10. Montera förgasare och hela det paketet när motorn hänger på plats. Jag hade mitt S.I.P. Road monterat på motorn vid motormonteringen och fick hänga motorn i stötdämparen först. Avgasröret sticker rätt långt in under fotplattan. Jag borrade inget extra hål för oljeslangen, kablaget är tunnare med det mesta i karossen så oljeslangen fick plats bredvid chokevajer och kablar. Jag målade min tank i karosskulör. Jag bytte kickaxel så jag har min gamla GS-kick.
11. PX-tanken är både fulare och mindre men det är värt det. Man slipper ha oljeburkar och mått med.
12. Detta var mitt sätt att göra det på.
Lycka till!
//Johan
Re: Ytterligare en Touring som är tänkt att PX-konverteras
Stort tack för tipsen!
Det där med kork som plugg låter intressant, men är det inte risk att den släpper "smulor" dom man inte vill ska fastna i slang/förgasare?
Att ni satt regulatorn under sadel/tank - är det för att undvika borra hål i chassiet? Inte för att man kanske ska behöva "serva" regulatorn, men den blir ju bra mycket krångligare att komma åt om man måste lyfta tanken...?
Så det finns ett svart täcklock till bränslemätaren? Vet du var/hur jag hittar det? Man kan ju tycka att det då också borde ha funnits ett "färdigt" lock till siktglaset...?
Då min PX-tank också är att betrakta som patinerad så är jag som sagt lite sugen på att testa detta - återkommer med all sannolikhet!
Det där med kork som plugg låter intressant, men är det inte risk att den släpper "smulor" dom man inte vill ska fastna i slang/förgasare?
Att ni satt regulatorn under sadel/tank - är det för att undvika borra hål i chassiet? Inte för att man kanske ska behöva "serva" regulatorn, men den blir ju bra mycket krångligare att komma åt om man måste lyfta tanken...?
Så det finns ett svart täcklock till bränslemätaren? Vet du var/hur jag hittar det? Man kan ju tycka att det då också borde ha funnits ett "färdigt" lock till siktglaset...?
Då min PX-tank också är att betrakta som patinerad så är jag som sagt lite sugen på att testa detta - återkommer med all sannolikhet!
-
- Entusiast
- Posts: 117
- Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03
Re: Ytterligare en Touring som är tänkt att PX-konverteras
Jag bedömde det som riskfritt eftersom korken ligger i olja och det dessutom finns en sil i oljetanken. Vill du ha både livrem och hängsel kan du ju täta korken med t ex paraffin.
Jag satte regulatorn i karossen mest för att slippa se den. Jag har ju reservhjul där många skruvar regulatorn. I batterifacket har jag en burk med verktyg, tidigare hade jag tvåtaktsolja där. Mitt handskfack rymmer ju inte så mycket mer än just ett par handskar..
Täcklocket till tankmätargivaren finns åtminstone på S.I.P. för ca 50 SEK. Jag har artikelnumret antecknat hemma om du behöver det och inte orkar leta själv. Det är inte snyggt men snyggare än givaren utan lock och man kan ju måla det som sagt.
För övrigt så har jag sett lösningar där man satt en oljetank under vänster sidokåpa, någon hade använt ett expansionskärl från en bil. Jag ville dock ha original-PX-montering, det känns säkrare med saker som är gjorda för varandra.
Jag satte regulatorn i karossen mest för att slippa se den. Jag har ju reservhjul där många skruvar regulatorn. I batterifacket har jag en burk med verktyg, tidigare hade jag tvåtaktsolja där. Mitt handskfack rymmer ju inte så mycket mer än just ett par handskar..
Täcklocket till tankmätargivaren finns åtminstone på S.I.P. för ca 50 SEK. Jag har artikelnumret antecknat hemma om du behöver det och inte orkar leta själv. Det är inte snyggt men snyggare än givaren utan lock och man kan ju måla det som sagt.
För övrigt så har jag sett lösningar där man satt en oljetank under vänster sidokåpa, någon hade använt ett expansionskärl från en bil. Jag ville dock ha original-PX-montering, det känns säkrare med saker som är gjorda för varandra.
Re: Ytterligare en Touring som är tänkt att PX-konverteras
Hittade täcklocket och har skrivit in det på listan över prylar att bränna pengar på!
Har också läst om expansionskärl från V4:or, och det funkar säkert alldeles utmärkt. Tänkte dock att det blir mindre huvudbry med en PX-tank.
Läste ett amerikanskt forum där någon föreslog en sk "buttplug" att ersätta siktglaset med, men då känns det bättre att dela en flarra mousserande med hustrun för att komma åt korken!
Tar ev. en tur och kollar VVS-/el-firmor i händelse av att det finns något lock som passar. Kanske det också går att "svetsa" fast en oljebeständig plastbit på något sätt...? Annars blir det Systembolaget som får leverera!
Du skrev att du mätte med en sticka - har du alltså en oljesticka i locket till oljeburken?
Har också läst om expansionskärl från V4:or, och det funkar säkert alldeles utmärkt. Tänkte dock att det blir mindre huvudbry med en PX-tank.
Läste ett amerikanskt forum där någon föreslog en sk "buttplug" att ersätta siktglaset med, men då känns det bättre att dela en flarra mousserande med hustrun för att komma åt korken!

Tar ev. en tur och kollar VVS-/el-firmor i händelse av att det finns något lock som passar. Kanske det också går att "svetsa" fast en oljebeständig plastbit på något sätt...? Annars blir det Systembolaget som får leverera!
Du skrev att du mätte med en sticka - har du alltså en oljesticka i locket till oljeburken?
-
- Entusiast
- Posts: 117
- Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03
Re: Ytterligare en Touring som är tänkt att PX-konverteras
En bra ide´med sticka fastsatt i locket iofs men jag kör med blompinne. Med en blandning under 2% och förbrukning på halvlitern/mil klarar man sig länge på en liter olja.
Re: Ytterligare en Touring som är tänkt att PX-konverteras
Operation demontering har inletts. Det första jag noterar när originaltanken lyfts ur är att det sitter en genomföring i metall för chokevajern, som omöjliggör en oljeburk såvida jag inte ska såga av genomföringen.
Börjar istället raskt fundera på om jag inte ska lägga ner det projektet och istället plocka bort oljepumpen och köra med originaltanken och manuellt slabbande med olja (som jag ju redan gör med min P200 utan att lida särskilt mycket av det).
Behöver lite moraliskt stöd och hjälp med beslutsfattande - såga i chassiet eller plocka bort oljepump...?
Börjar istället raskt fundera på om jag inte ska lägga ner det projektet och istället plocka bort oljepumpen och köra med originaltanken och manuellt slabbande med olja (som jag ju redan gör med min P200 utan att lida särskilt mycket av det).
Behöver lite moraliskt stöd och hjälp med beslutsfattande - såga i chassiet eller plocka bort oljepump...?
-
- Entusiast
- Posts: 117
- Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03
Re: Ytterligare en Touring som är tänkt att PX-konverteras
Oljeburken går ner på vänster sida. Det som var knepigast av allt var att få i pinnen till kranen. Testa utan kranvred först, och utan siktglas, så ser du att (/om) det går.
Re: Ytterligare en Touring som är tänkt att PX-konverteras
Jo, du hade rätt. Min okulära bedömning att det inte skulle gå var åt h-vete...
Faktum kvarstår dock om jag ska göra det ena eller det andra. Lutar just nu mot att plocka bort oljepumpen och istället behålla originaltanken. Blir lättare, mindre jobb och snyggare. Om än inte lika bekvämt... Ska sova på saken!
Faktum kvarstår dock om jag ska göra det ena eller det andra. Lutar just nu mot att plocka bort oljepumpen och istället behålla originaltanken. Blir lättare, mindre jobb och snyggare. Om än inte lika bekvämt... Ska sova på saken!
Re: Ytterligare en Touring som är tänkt att PX-konverteras
Tänkte jag åtminstone skulle ta bort original (?) bensinkran, och blev glad i hågen när jag såg att SIP anger att samma specialverktyg till det ändamålet passar till min P200. Jag grävde fram verktyget bara för att upptäcka att det inte alls stämde... Den mutter jag har i originaltanken är bra mycket mindre än dito i P/PX.
Det är alltså följande verktyg jag har, som enligt SIP ska funka även till min Touring: http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... t_98820000
Någon som vilket verktyg det är jag ska ha istället?
Det är alltså följande verktyg jag har, som enligt SIP ska funka även till min Touring: http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... t_98820000
Någon som vilket verktyg det är jag ska ha istället?
Re: Ytterligare en Touring som är tänkt att PX-konverteras
Måste väl vara den här då...?
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_32973000
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_32973000
-
- Nybörjare
- Posts: 16
- Joined: Wed 29 Jul 2009, 13:48
- Location: Skurup
Re: Ytterligare en Touring som är tänkt att PX-konverteras
jag monterade ett expansionskärl i handskfacket liksom Fredde gjorde tidigare
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... 231#p57231
skönt att slippa kladda med olja varjegång man tankar, dessutom funkar ju orginaltanken då vilket är betydligt snyggare
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... 231#p57231
skönt att slippa kladda med olja varjegång man tankar, dessutom funkar ju orginaltanken då vilket är betydligt snyggare
Re: Ytterligare en Touring som är tänkt att PX-konverteras
Håller med om att det är klart snyggare med original tank, men nu har jag enligt Vespoholics tips kapat siktglaset och tryckt dit en Champagne-kork. Vill tro att det kom från en dyr flaska.


- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Re: Ytterligare en Touring som är tänkt att PX-konverteras
Jag satte en ny PX-maskin i min Touring för några år se'n, och här är några råd:
Tycker du om och går igång på problemlösningar med svets, kap, fix, trix och så... då tycker jag att du ska klura ut lösningarna för separatsmörjning med olika tankar här och där. Det finns ju de som trollar med idéer och praktiskt handlag. Du kanske är en av dem. Då är det bara att köra på.
Jag tycker det är helt ok att skruva och fixa med mina scootrar, men främst tycker jag om att köra. Jag valde därför att köra hojen som den alltid har gjorts och blanda oljan manuellt. Tycker också det blev mycket enklare och snyggare än mina första planer med inköpt PX-tank. Hade alltså samma planer och brottades med samma funderingar som du.
Med hjälp av ett totalpedagogiskt kopplingsschema från Calle Krokstäde (Soulscooter) kopplade jag elen själv. Någonstans i datorn eller en hårddisk finns schemat, ska leta om inte det kommer fram ett annat.
Här är tråden och bilder på Flickr.com. Serversidan jag använde för länkpublicering av bilderna (man var tvungen att göra så då) kursade, därav att alla bilder här i forumet är borta. Har lagt några av dem på flickr.
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =17&t=2617
http://www.flickr.com/photos/38023311@N ... 941373938/
Lycka till med konverteringen, oavsett oljehantering och smörjsätt får du en förbannat trevlig hoj.
Tycker du om och går igång på problemlösningar med svets, kap, fix, trix och så... då tycker jag att du ska klura ut lösningarna för separatsmörjning med olika tankar här och där. Det finns ju de som trollar med idéer och praktiskt handlag. Du kanske är en av dem. Då är det bara att köra på.
Jag tycker det är helt ok att skruva och fixa med mina scootrar, men främst tycker jag om att köra. Jag valde därför att köra hojen som den alltid har gjorts och blanda oljan manuellt. Tycker också det blev mycket enklare och snyggare än mina första planer med inköpt PX-tank. Hade alltså samma planer och brottades med samma funderingar som du.
Med hjälp av ett totalpedagogiskt kopplingsschema från Calle Krokstäde (Soulscooter) kopplade jag elen själv. Någonstans i datorn eller en hårddisk finns schemat, ska leta om inte det kommer fram ett annat.
Här är tråden och bilder på Flickr.com. Serversidan jag använde för länkpublicering av bilderna (man var tvungen att göra så då) kursade, därav att alla bilder här i forumet är borta. Har lagt några av dem på flickr.
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =17&t=2617
http://www.flickr.com/photos/38023311@N ... 941373938/
Lycka till med konverteringen, oavsett oljehantering och smörjsätt får du en förbannat trevlig hoj.
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Re: Ytterligare en Touring som är tänkt att PX-konverteras
Jorå Peter, jag har läst din tråd ganska exakt femtioelva ggr och har fått mycket hjälp och tips genom den!
Som för dig så är det även för mig utan vidare körningen som är prio ett - skruvar egentligen bara om jag absolut måste. Vilket jag måste nu...
Det är kul att testa sig fram, men jag gör helst rätt på en gång, på ett så smidigt sätt som möjligt med hjälp av er som gjort det förut.
Nu har projektet stått still några dagar, men originalmotorn är klar att lyftas ur och PX-motorn ligger färdig att lyftas i. Har som framgår ovan beslutat mig för en original PX-tank inkl. oljeburk tillsvidare, men stöter jag på oväntat och överdjävligt motstånd så kan det mycket väl bli att istället plocka bort oljepump, behålla Touringens tank och blanda manuellt - minsta motstånd gäller...
Väntar just nu på en större laddning från SIP innan jag kan gå vidare och upptäcka krångel jag inte visste skulle uppstå. Tar dock fortfarande hemskt gärna emot tips och råd - stort som smått - så jag undviker uppenbara (?) problem!
Som för dig så är det även för mig utan vidare körningen som är prio ett - skruvar egentligen bara om jag absolut måste. Vilket jag måste nu...

Nu har projektet stått still några dagar, men originalmotorn är klar att lyftas ur och PX-motorn ligger färdig att lyftas i. Har som framgår ovan beslutat mig för en original PX-tank inkl. oljeburk tillsvidare, men stöter jag på oväntat och överdjävligt motstånd så kan det mycket väl bli att istället plocka bort oljepump, behålla Touringens tank och blanda manuellt - minsta motstånd gäller...

Väntar just nu på en större laddning från SIP innan jag kan gå vidare och upptäcka krångel jag inte visste skulle uppstå. Tar dock fortfarande hemskt gärna emot tips och råd - stort som smått - så jag undviker uppenbara (?) problem!
Re: Ytterligare en Touring som är tänkt att PX-konverteras
Kan tillägga Calles elschema är utskrivet!
-
- Entusiast
- Posts: 117
- Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03
Re: Ytterligare en Touring som är tänkt att PX-konverteras
Och jag tänkte på lite annat sätt, jag använde PX-tanken just för att slippa klippa och klistra, svetsa och kapa. Inte ett enda nytt hål i karossen, allt drogs genom befintliga genomföringar och skruvades i gamla hål. Tanken syns endast vid påfyllning av bensin eller olja, jag värdesätter att slippa släpa oljeburkar med mig i GS:ens nästan obefintliga handskfack.
Re: Ytterligare en Touring som är tänkt att PX-konverteras
En fråga till dig Peter (som om jag kommer ihåg det rätt har just en -59:a...?) - hur löste du bulten som håller avgassystemet i chassiet? Touringens bult är ju väsentligt kortare, och själva fästet ser ju inte heller likadant ut som till senare largeframes...?
Är det fram med vinkelslipen igen, eller finns det bättre lösningar?
Edit: jag har inhandlat ett Sip Road som är tänkt att användas till PX-motorn.
Är det fram med vinkelslipen igen, eller finns det bättre lösningar?
Edit: jag har inhandlat ett Sip Road som är tänkt att användas till PX-motorn.
Re: Ytterligare en Touring som är tänkt att PX-konverteras
Jag heter inte Peter, men.
Byter du till PX-motor och köper avgas till en PX så fäster den som vanligt i svingdelen/infästningen i motorn. Sen kanske du behöver en ny bult också, om den inte följde med PX-motorn du har.
Eller missförstod jag problemet?
Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4
Byter du till PX-motor och köper avgas till en PX så fäster den som vanligt i svingdelen/infästningen i motorn. Sen kanske du behöver en ny bult också, om den inte följde med PX-motorn du har.
Eller missförstod jag problemet?
Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Re: Ytterligare en Touring som är tänkt att PX-konverteras
Nästa gång ska jag kanske titta hur det ser ut innan jag ställer frågan (har alltid utgått ifrån att fästet sitter i chassiet)...
Tack Johnny!

Tack Johnny!

Re: Ytterligare en Touring som är tänkt att PX-konverteras
Det rör på sig så sakteliga, men nu har ytterligare två frågor uppenbarat sig:
1. Har monterat regulatorn i handskfacket enligt Calles "konverteringsschema", och hittar div. annat elrelaterat därinne. Fyller den svarta "lådan" med vingmuttern någon som helst funktion, eller ska/kan jag ta bort den (verkar vara någon form av säkring under locket)? Samma gäller den svarta kabelstumpen som jag gissar har jordat något någon gång (?). Antar att grejorna har haft med batteriet som lär ska ha huserat därinne att göra...? Jag kommer alltså att köra utan batteri.

2. Jag har införskaffat bromsljuskontakt enligt Calles spec, men den gamla kontakten är borta och det gäller även de kablar som har varit dragna dit. Om jag har förstått det rätt så ska det vara en röd och en svart kabel, men vilken ska sitta var? Och ska de fästas i bromsljuskontakten med vanliga flatstift...?

Och by the way, jag kan inte längre se oldiepx.pdf-filen på nätet - någon som vet var jag hittar den alt. har den sparad och kan maila den?
1. Har monterat regulatorn i handskfacket enligt Calles "konverteringsschema", och hittar div. annat elrelaterat därinne. Fyller den svarta "lådan" med vingmuttern någon som helst funktion, eller ska/kan jag ta bort den (verkar vara någon form av säkring under locket)? Samma gäller den svarta kabelstumpen som jag gissar har jordat något någon gång (?). Antar att grejorna har haft med batteriet som lär ska ha huserat därinne att göra...? Jag kommer alltså att köra utan batteri.

2. Jag har införskaffat bromsljuskontakt enligt Calles spec, men den gamla kontakten är borta och det gäller även de kablar som har varit dragna dit. Om jag har förstått det rätt så ska det vara en röd och en svart kabel, men vilken ska sitta var? Och ska de fästas i bromsljuskontakten med vanliga flatstift...?

Och by the way, jag kan inte längre se oldiepx.pdf-filen på nätet - någon som vet var jag hittar den alt. har den sparad och kan maila den?