Byta motor från 125 till 150 kubik?!

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
metica
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 33
Joined: Wed 28 Sep 2011, 11:10

Byta motor från 125 till 150 kubik?!

Post by metica »

Hej,

Är tydlig spekulant på en Vespa 125 CC från 1962. Jag har dock inte gjort min hemläsa och insett att den här rara ärtan aldrig någonsin kommer att göra mer än 70-75 km/h. Vilket inte hade varit ett problem alls om det inte vore för att jag ska använda skootern för att ta mig till jobbet då och då, och det i Stochholmstrafik där alla gärna kör 20 km/m över gällande hastighetsbestämmelse.

Vad göra? Jag behöver ju en Vespa som fixar 90 km/h (dock inte mer).

Vespan är som jag fattat det number matching, så det är inte tu tal om att trimma befintlig motor (om det är görbart för en rimlig peng). Passar en 150 CC? 125:orna är väl small frame?! Isf borde det rimligtvis gå att köpa en beggad sådan och renovera den över vintern. Annars: Passar en modernare 125 CC utan att jag behöver svetsa nya motorfästen eller trycka in Vespaplåten i det engelska hjulet?!

Tacksam för hjälp,

Mvh /Peter
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Re: Byta motor från 125 till 150 kubik?!

Post by wanten »

En 125:a från -62 är en svensk Popolino, vilket inte är en smallframe. Smallframe (som MC) kom -66.

Den kommer, med största sannolikhet, inte göra 90 ärliga km/h med en 150-kubiksmotor heller.

Johan
metica
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 33
Joined: Wed 28 Sep 2011, 11:10

Re: Byta motor från 125 till 150 kubik?!

Post by metica »

Jag inga problem att fler kubik i en ersättningsmotor, Johan... ;-) Men det ska inte bli någon dragracinhoj, och jag är väl medveten om att det finns andra problem som uppstår på vägen, som det här med bromsar och så vidare.

Observera att bågen ska kunna återställas till originalskick utan hjälp av vrålapa och svets.

Vilka alternativ står jag inför?

Mvh /Peter

PS En stilla acceptans inför det faktum att 70 km/h är det jag får är helt ok - det finns många vägar man kan köra - men jag ser gärna över alternativen. DS
Last edited by metica on Fri 09 Aug 2013, 22:24, edited 1 time in total.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Byta motor från 125 till 150 kubik?!

Post by fritte »

Då du inte har någon Vespa är det krångligt att köpa en 50 år gammal hoj med avsikt att modifiera den för högre hastighet. Det finns begagnade PX200 o köpa, med starkare motor o bromsar som matchar.
metica
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 33
Joined: Wed 28 Sep 2011, 11:10

Re: Byta motor från 125 till 150 kubik?!

Post by metica »

Som jag skrev i inlägget ovan så kan jag absolut acceptera vad jag får. Men det vore dumt att inte sondera terrängen. Bland de som kan och vet.

Sedan bygger jag motorer till bilar med 40 år på nacken, så jag har viss kännedom om vilka konsekvenser effektökningar får. Dock insåg jag precis att 20 km/h är rätt stor skillnad för en tvåhjuling med trumbromsar och 8" stora hjul, till skillnad från bilvärlden där det inte händer lika mycket mellan 70 och 90 km/h.

Är tyvärr inte intresserad av nyare Vespor. Inte det minsta. Men tack för tipset.

Mvh /Peter
metica
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 33
Joined: Wed 28 Sep 2011, 11:10

Re: Byta motor från 125 till 150 kubik?!

Post by metica »

Det blev en 150 cc istället. Betalad och klar. :-D

Mvh /Peter
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Byta motor från 125 till 150 kubik?!

Post by reVintage »

Varför inte 177cc?
metica
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 33
Joined: Wed 28 Sep 2011, 11:10

Re: Byta motor från 125 till 150 kubik?!

Post by metica »

Ägaren - en seriös äldre man - berättade att Vespan var något kvickare och torde kunna nå 90 under gynsamma förhållanden. Plus att hojen i övrigt stämmer rätt bra överens med vad jag vill ha. Rullande renovering, men ändå fungerande. Finns lite att göra på karossen, men sköna däck med vita däcksidor precis som jag vill ha Vespan.

Blir nog bra Vespa att puttra till jobbet på när andan faller på. :-D Eller till badstranden. Eller snabbköpet. Eller...

Plus att jag tror att jag med Vespans hjälp nog har bättre förutsättningar att lura in mina småtjejer i motorvärlden. ;-)

Mvh /Peter
BooDaa
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Fri 20 Aug 2010, 13:33
Location: Linköping

Re: Byta motor från 125 till 150 kubik?!

Post by BooDaa »

Vad blev det för modell?
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
metica
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 33
Joined: Wed 28 Sep 2011, 11:10

Re: Byta motor från 125 till 150 kubik?!

Post by metica »

54:ans Touring.

Med vänlig hälsning, /Peter
metica
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 33
Joined: Wed 28 Sep 2011, 11:10

Re: Byta motor från 125 till 150 kubik?!

Post by metica »

64:ans skulle det stå.

/P
BooDaa
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Fri 20 Aug 2010, 13:33
Location: Linköping

Re: Byta motor från 125 till 150 kubik?!

Post by BooDaa »

Då har du ett hyfsat bra utgångsläge när trimhornen växer ut. Det finns trevliga 177 cc-kit som passar utmärkt på den motorn.
Glöm för all del inte att byta koppling när det blir dags, så slipper du retirera till garaget i förtid :)
Attachments
mobileimage.jpg
mobileimage.jpg (213.05 KiB) Viewed 8006 times
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
metica
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 33
Joined: Wed 28 Sep 2011, 11:10

Re: Byta motor från 125 till 150 kubik?!

Post by metica »

Tackar, bugar och bockar för stabila tips!

Med vänlig hälsning, /Peter
Post Reply