VNS3T med VNA2M och ramlat ur registret. Vad har jag köpt?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Lars_E
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Mon 12 Aug 2013, 16:14
Location: Nora

VNS3T med VNA2M och ramlat ur registret. Vad har jag köpt?

Post by Lars_E »

Hej!
Ny här sedan idag.
Hade en hektiskt dag igår. Sålde en EU moped som stod och dammade i garaget och blev på kuppen med en Vespa. En riktig, en Piaggio, i plåt.
Jag har sökt på nätet under dagen, lärt mig massor!
Men jag går fortfarande bet på den stora frågan.

Vad är det jag köpt?
Chassit är rostfritt och det är ett bra objekt som är hyggligt komplett.
Det förefaller vara en Poplino från 59 till 61. 125cc med förgasaren på cylindern vilket känns mycko bara det, där inte alla slidmatade?
Motorn är märkt VNA2M, ramnumret hittar jag inte (var sitter det?) men nummerplåten är stansad VNS3T851 ihop med ett regnummer som numer är ett Tranesläp.

Ursäkta om jag svamlar och frågar rookiefrågorna om igen men jag vet verkligen inte var jag ska börja. Sökt och hittat stora Vespatabellen, Scooterhelp.com och grottat runt här till huvudet kokar.

Ytterligt tacksam för assistans och edert överseende med en nyförälskad.
Malkus
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 25
Joined: Fri 01 Oct 2004, 21:38
Location: Sweden
Contact:

Re: VNS3T med VNA2M och ramlat ur registret. Vad har jag köp

Post by Malkus »

Har du regnummer och chassinummer brukar det inte vara några bekymmer o få in den i registret igen mot avgift!

Man kan få utdrag ut fordonsregistret med hjälp av ovan information

Därefter ansöka om ursprungskontroll
Malkus
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 25
Joined: Fri 01 Oct 2004, 21:38
Location: Sweden
Contact:

Re: VNS3T med VNA2M och ramlat ur registret. Vad har jag köp

Post by Malkus »

Riksarkivet har en sida där du beställer utdragen!

Sök utdrag ur fordonsregistret

För fordon 1902-1972
Lars_E
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Mon 12 Aug 2013, 16:14
Location: Nora

Re: VNS3T med VNA2M och ramlat ur registret. Vad har jag köp

Post by Lars_E »

Tack för svar. Registerbiten är sånt myndigheter mer eller mindre hårdhänt lär en, tänker jag.
Det svåra och intressanta är egentligen VAD det är för något jag har inhandlat.
Tänkte nån med kusligt bra koll kunde ge mig lite info om modellen i fråga, om det är en bastard eller om motorn kan komma från hojen i fråga. Sånt...
Hustrun sneglar på den också. Så den här kommer nog inte att bli stående i bitar nån längre stund.
Malkus
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 25
Joined: Fri 01 Oct 2004, 21:38
Location: Sweden
Contact:

Re: VNS3T med VNA2M och ramlat ur registret. Vad har jag köp

Post by Malkus »

På min 53:a stod numret bakom luckan till in till ramen precis i skarven.

På min p200 under motorkåpan mot balljuset till.

Vet ej om det är till någon hjälp
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: VNS3T med VNA2M och ramlat ur registret. Vad har jag köp

Post by Paka »

En popolino från 1960/61. Ramnumret sitter under vänster sidokåpa
och du har förmodligen läst fel på regplåten.
Med det numret, 851, är det en vns2, så motorn är rätt. Se www.vespapopolino.se
/P
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: VNS3T med VNA2M och ramlat ur registret. Vad har jag köp

Post by reVintage »

Står det VNS2T0851 eller VNS2T851?
Lars_E
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Mon 12 Aug 2013, 16:14
Location: Nora

Re: VNS3T med VNA2M och ramlat ur registret. Vad har jag köp

Post by Lars_E »

Ok, tack för input och framför allt paka för länken, där fanns det godis för den vetgirige!
Jag ska kolla upp om numren stämmer överens med plåten och vidare om det finns en nolla framför 851 i morgon.
Lars_E
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Mon 12 Aug 2013, 16:14
Location: Nora

Re: VNS3T med VNA2M och ramlat ur registret. Vad har jag köp

Post by Lars_E »

Har letat ramnummer nu på kvällen och känner mig verkligen fånig.
Hittar inget. Ramen är ren förutom lacken.

Nästa är att beväpna mig med förstoringsglas och en rejäl arbetsbelysning.

Rätt nummer på skylten, se bild. jag fotade bakifrån och spegelvände bilden eftersom det var riktigt grisigt och repigt på framsidan.
Attachments
IMG_1610_500px.jpg
IMG_1610_500px.jpg (83.73 KiB) Viewed 13518 times
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: VNS3T med VNA2M och ramlat ur registret. Vad har jag köp

Post by Paka »

Där ser man. Det är ju där någonstans som VNS2 blir VNS3, men jag lutar nog ändå åt att de har gjort fel när den fick de nyare skyltarna (inte ovanligt). Syns det ingenting på ramen, på plåtkanten precis under vänster sidokåpa?

Gjorde den här listan för några år sedan när jag bläddrade mycket i gamla regpapper på arkivet. Jag har samlat på mig ramnummer och sedan alltså fört in de tidigaste resp. senaste av varje "version".

Om du beställer utdrag från SVAR får du veta vad det var innan det blev tranesläp, och du hittar förmodligen även ett gammalt nummer med länsbokstav.

VNS1T033-VNS1T419 (max 582, min 419)
VNS2T583-VNS2T912 (max 502, min 329)
VNS3T922-VNS3T1435 (max 570, min 513)
VNS4T1482-VNS4T01796 (max 396, min 314)
VNS5T1832-VNS5T2029 (max 341, min 197)
VNS6T2138-VNS6T2410 (max 401, min 272)

Varje "modell" gjordes alltså ungefär i 500 ex.
Om någon har en senare VNS6 så vore det intressant att få veta.
Lars_E
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Mon 12 Aug 2013, 16:14
Location: Nora

Re: VNS3T med VNA2M och ramlat ur registret. Vad har jag köp

Post by Lars_E »

Kilkenny o föstoringsglas!
VNS2T0351
Blir nog intressant detta.
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: VNS3T med VNA2M och ramlat ur registret. Vad har jag köp

Post by reVintage »

Paka och LarsE,

Fick idag ursprungspapper från Värmlandsarkiv på min VNS2T0766 där den benämns VNS2T 766. Tittade på min västmanländska VNS3T01344 som i originalbesiktningsinstrument benämns VN S3T 1344.

Utan att ha facit är jag benägen att tro att alla VNS hade inledande nolla som sedan inte följde med till besiktningsinstrumentet.

Mao ett systemfel från Svensk Bilprovning!

Vi har nu konstaterat detta på tre ramnummer och jag ger mig sjutton på att det är lika över hela linjen. Bilprovningen accepterade inte nollan på min VNS2 och lär väl näppeligen göra det på 0851 eller 01344.

Kanske vi kan få fler bevis på borttappade nollor, gärna med foto?

VNS3T0351 verkar orealistiskt det är säkerligen 851 på slutet.
Attachments
1344.jpg
1344.jpg (196.47 KiB) Viewed 13453 times
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: VNS3T med VNA2M och ramlat ur registret. Vad har jag köp

Post by Paka »

Det är garanterat en åtta.

Och sedan nästa fråga:

När vi registreringsbesiktar här i Stockholm brukar de bli tacksamma om man kan bidra med ett regnummer på en likadan modell för att förenkla alla mått och uppgifter etc. Du kan ju alltid försöka med att be bilprovningen titta på exempelvis CZM043, den står registrerad som en Popolino från 1960 med ramnummer VNS2T773.
Här är några fler exempel på inregistrerade Popolino. Fler utan nollor än med alltså...
Dessutom blir 1 lätt ett I, men det spelar ju mindre roll.
VNS2T721
VNS2T913
VNSIT093
VNSIT0223
VNS2T905
VNS2T828
VNS2T677
VNSIT030
VNS2T656
VNS2T520
VNSIT275
VNS2T674
VNSIT112
VMSIT251
VNSIT468
VNS2T529
VNS1T262
Jag råkade själv en gång ut för en gniden besiktningsman vid en regbesiktning som tyckte att en av siffrorna var otydlig och kunde vara en åtta i stället för en trea, men jag lyckades övertyga honom om hur otroligt osannolikt det var om han tänkte efter, att jag hade fel, men nästan rätt regbevis, menar jag - i så fall hade jag väl knackat in ett helt nytt och tydligt. Efter en stund höll han med mig.
/P
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: VNS3T med VNA2M och ramlat ur registret. Vad har jag köp

Post by reVintage »

Är dessa enligt registreringsbevis eller är det stansade ramnummer?
Lars_E
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Mon 12 Aug 2013, 16:14
Location: Nora

Re: VNS3T med VNA2M och ramlat ur registret. Vad har jag köp

Post by Lars_E »

Korrekt, det var en åtta, inte en trea.
Har inte riktigt kläm på hur de resonerat med sista numret.
Är det ett löpnummer? Isåfall är det bra att veta, då funkar ju självcensuren lite bättre :-)
Nu har jag stålborstat av ramen och fotat numret, se bild.
Det är VNS2T *0851* instansat på ramen.
Vilket alltför väl visar på vad lätt det är att tabba sig.
Attachments
IMG_1617_800px.jpg
IMG_1617_800px.jpg (178.96 KiB) Viewed 13432 times
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: VNS3T med VNA2M och ramlat ur registret. Vad har jag köp

Post by Paka »

Enligt "nya" registreringsbevis.
reVintage wrote:Är dessa enligt registreringsbevis eller är det stansade ramnummer?
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: VNS3T med VNA2M och ramlat ur registret. Vad har jag köp

Post by Paka »

Ser helt rätt ut, och ja, det är ett löpnummer.
/P
Lars_E wrote:Korrekt, det var en åtta, inte en trea.
Har inte riktigt kläm på hur de resonerat med sista numret.
Är det ett löpnummer? Isåfall är det bra att veta, då funkar ju självcensuren lite bättre :-)
Nu har jag stålborstat av ramen och fotat numret, se bild.
Det är VNS2T *0851* instansat på ramen.
Vilket alltför väl visar på vad lätt det är att tabba sig.
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: VNS3T med VNA2M och ramlat ur registret. Vad har jag köp

Post by reVintage »

Detta visar att både Lars_E och jag har samma problem med saknad inledande nolla i registreringen.

Kan vi förutsätta att alla stansade VNS-ramnummer har inledande nolla?

Paka, vet du någon som lyckats besiktiga på senare tid trots "nolldifferens"?
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: VNS3T med VNA2M och ramlat ur registret. Vad har jag köp

Post by reVintage »

Fick just mail från Transportstyrelsen/Trafikregistret:

"Hej Lars!

Nu är chassinumret korrigerat till VNS2T0766 på FGJ995 och nya
registreringsbevis är beställda.

Med vänlig hälsning

Mxxxxxx Bxxx
Handläggare
Trafikregistret"

De ordnade detta mycket smidigt efter att jag skickat in bilder på Vespan där det framgick att ramnummer och registreringsnummer hörde ihop med fordonet. Bifogade också det ursprungliga registeringsbeviset.

Bra att hänvisa till detta fall om någon råkar ut för 0-problemet igen.
Lars_E
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Mon 12 Aug 2013, 16:14
Location: Nora

Re: VNS3T med VNA2M och ramlat ur registret. Vad har jag köp

Post by Lars_E »

Nice!
Den ska vi ha i bakfickan :-)
Kul att det löser sig.
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: VNS3T med VNA2M och ramlat ur registret. Vad har jag köp

Post by reVintage »

Har du luskat rätt på ditt ursprungliga reg.nummer och dito besiktningsinstrument? Du kanske får ytterligare problem då 2an och 3an i VNS blandats ihop. Som Paka säger hör 0851 ihop med VNS2, VNS3 verkar ha börjat från någonstans runt 920.
Lars_E
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Mon 12 Aug 2013, 16:14
Location: Nora

Re: VNS3T med VNA2M och ramlat ur registret. Vad har jag köp

Post by Lars_E »

Jodå, det är på väg en massa papper hem. Både länsbokstavsrelaterat och på senare tiders regnummer.
Har de inte klantat sig redan från start så lär det inte bli några bekymmer.
Nånstans i papperen bör det ju finnas ett korrekt ramnummer inskrivet.
Lars_E
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Mon 12 Aug 2013, 16:14
Location: Nora

Re: VNS3T med VNA2M och ramlat ur registret. Vad har jag köp

Post by Lars_E »

Liten uppdatering:
De papper jag har luskat fram, till det felaktiga ramnumret visar att till och med Piaggios generalagent skrivit av ramnumret fel, den är intagen med fel siffror i Sverige redan 1961.
Konsekvent har tre olika länsbokstavsnummer passerat utan att nån tittat på numret?
Hela sagan slutar med att dåvarande ägaren gorde en avanmälan från reg. 1979.
Anledningen var att skotern var endast skrot,förvarades ute i vedtraven och
"någon vänlig själ hade snott den".
Såja, det är nog stopp där i det felaktiga ramnumret.

Vidare efterforskningar på det stämplade numret är inledda men jag hyser inget större hopp.
Så jag har en "Sverige endast" skoterram som aldrig officiellt varit reggad här.
Försökt få tag på senast reggad ägare men han är död sen 2000.
Dödsboet har inget före 1986 eftersom han gifte om sig då.
Ingen kan rimligen hävda något anspråk på ramen men byråkrati är byråkrati.
Besiktiga lär knappast funka under de här premisserna.
Lämna in hos konstapeln på hörnet och få tillbaka efter tre månader?
Så man verkligen är säker på att få bort osäkerheten i ägarförhållandena?
Eller vad gör man?
Köpa reggat Popolinovrak att sätta alla delarna på?
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: VNS3T med VNA2M och ramlat ur registret. Vad har jag köp

Post by reVintage »

Du köpte/bytte ju till dig ramen nyligen mao har du en säljare. Den är inte stöldanmäld. Det bör räcka. Som du ser ovan är Transportstyrelsen medveten om 0-problemet så det torde inte vara något hinder. De ändrade min så det får väl betraktats som prejudicerande. Antar att du också fått ursprungligt registreringsbevis.

Transportstyrelsen vill enbart veta var du köpt den/skrivet kvitto, samt ha en vidimerad kopia på det ursprungliga registreringsbeviset.

Så vad är problemet?
Lars_E
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Mon 12 Aug 2013, 16:14
Location: Nora

Re: VNS3T med VNA2M och ramlat ur registret. Vad har jag köp

Post by Lars_E »

Problemet lär väl ligga i att TransportStyrelsen har tillgång till ett papper som säger att fordonet inte längre skall vara registrerat eftersom det stulits.
Även om inte Polisen har någon stöldanmälan så lär TS ha till ett av sina uppdrag att bli misstänksamma.
Funderar på vad är det egentligen en ursprungskontroll innebär?
För stämmer det att de enbart är intresserade av kvitto och senaste regbevis så betalar man sjuhundra för... ingenting?
Det är iofs bra för min del men litet tveksam till att det skall vara så enkelt är jag nog.
Att Piaggio strulat till det med nollorna i ramnumret på en och annan skoter måste ses som ett etablerat nu.
Det är jättebra. Det gör det litet mindre drygt att få TVÅ nuffror korrigerade :-)
Får ringa och försöka få till ett snack med nån på TS i morgon.
Post Reply