Har bytt växelkors på min treväxlade Vespa 50, blev bara lite tveksam på drevens återmontering. 1:a och 2:a har jag satt så där är friläge mellan dem, men jag är osäker på 3:e drevet och vilket håll det ska sitta på. På ena hållet blir det väldigt nära 2:a så att de ligger an, och på andra hållet blir det "flyttbart" i sidled, alltså lite löst. Vilket är rätt? (Det är instansat ett "R" i dreven, innebär det right, alltså åt höger?)
Har även skaffat en ny kolv då ringarna var av och själva kolven var sliten. Behövs en kolvpositionskännare/verktyg för att hitta TDC eller kan man titta efter att den är i rätt läge vid tändinställning?
Växeldrev + kolv
- jonte_malmo
- Nybörjare
Växeldrev + kolv
Lazio-blå 77:a Vespa 50 med 75cc Polini, 19mm Dellorto och Vespatronic
Re: Växeldrev + kolv
Följ en guide på t.ex. Scooterhelp.
Du behöver kolvstoppare och stroblampa för att få en exakt inställning, speciellt då det inte är orginal.
Du behöver kolvstoppare och stroblampa för att få en exakt inställning, speciellt då det inte är orginal.
- jonte_malmo
- Nybörjare
Jag beställde en kolvstoppare från EM men de var tydligen slut, så jag funderade på om man ändå har toppen av och behåller den av medan man ställer tändningen statiskt, kan man se TDC utan verktyget?
Jag har gjort ett eget verktyg av ett gammalt tändstift. Kommer inte riktigt ihåg men det kan finnas en beskrivning här på forumet.
Du kommer inte att se med ögonmått var TDC är mer än ungefär...
Du kommer inte att se med ögonmått var TDC är mer än ungefär...
- jonte_malmo
- Nybörjare
Tackar, ska testa tilverka en sådan.
Men hur är det med växeldrev nr 3. Ska det sitta löst, eller dikt ann mot 2:an?
Men hur är det med växeldrev nr 3. Ska det sitta löst, eller dikt ann mot 2:an?