Tänkte byta toppen till en mmw idag. Sagt och gjort. Monterade bort den gamla och på med den nya. När jag provdrog motorn utan tändstift i hördes ett klonkande ljud. Kolven tar i toppen... Enligt Sip så ska det funka fint med originalpackningen vid cylinderfoten.
Jag testade vidare med en dubbel packning men problemet kvarstod. Skippade trimtoppen och monterade på originaltoppen igen. Samma sak där, kolven tar i. Misstänker att efter det att pinnbultarna varit bortmonterade så blir inte toppen riktigt centrerad. Hur löser man detta?
Kolv tar i topp
-
- Nybörjare
- Posts: 15
- Joined: Sat 13 Jul 2013, 23:43
- Location: Halmstad
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 54
- Joined: Wed 12 Aug 2009, 18:28
- Location: Göteborg
Re: Kolv tar i topp
ditt problem sitter inte i cylinderns centrering utan i kolvens längd rörelse pluss att man drar inte ut pinnbultarna när man byter topp eller cylinder pga man vill inte vill dra sönder gängorna i motorblocket när man drar åt dem så lossa i stället muttrarna vid toppen och låt pinnbultarna sitta kvar. bara ett tipps
något bra svar på ditt problem har jag inte mer än gör om gör rätt 


Re: Kolv tar i topp
Låter väldigt konstigt! Med originaltoppen borde kolven absolut inte gå i (kan inget om den andra toppen).
Dessutom, både ja och nej. För att ta loss toppen räcker det med att lossa muttrarna. För att få bort cylinder + ev kolven måste man antingen lossa pinnbultarna eller vinkla ner motorn genom att lossa stötdämpare mm.
Jag brukar lossa pinnbultarna men jag kan inte förstå hur det kan göra att kolven tar i toppen. Så tight är inte squishet. Eller? Någon av annan åsikt, eller med fler ideer?
/jens
Dessutom, både ja och nej. För att ta loss toppen räcker det med att lossa muttrarna. För att få bort cylinder + ev kolven måste man antingen lossa pinnbultarna eller vinkla ner motorn genom att lossa stötdämpare mm.
Jag brukar lossa pinnbultarna men jag kan inte förstå hur det kan göra att kolven tar i toppen. Så tight är inte squishet. Eller? Någon av annan åsikt, eller med fler ideer?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Nybörjare
- Posts: 15
- Joined: Sat 13 Jul 2013, 23:43
- Location: Halmstad
Re: Kolv tar i topp
Jag började med att ta bort den gamla toppen på sedvanligt sätt och skruva dit den nya. A någon anledning så provdrog jag motorn och hörde det klonkande/knackande ljudet. Förvånad skruvade jag av toppen igen men såg inget märke efter någon islagning.
Vill man inte lossa motorn och vinkla ner den så är ju det enda sättet att skruva ut pinnbultarna för att lossa cylindern. Detta gjorde jag och monterade en dubbelpackning. Problemet. Kvarstod.
Var ute och kikade på vespa ikväll och nu ser jag att det är omöjligt för kolven att ta i. Squishet är inte så tight. Undrar dock fortfarande vad det kan vara för ljud, med toppen av låter det som det ska men så fort någon topp dras fast så låter den klonkande igen. Kan det vara något annat? Kan det vara ramlagret som låter så när det belastats med komp?
Provkörde maskinen med högkompressionstoppen och med alla kåpor monterade så lät Vespan som vanligt (inte varje dag man skruvar bort allt och lyssnar) den var lite starkare på låga varv men jag upplevde att den gick orent och inte så bra efter att jag belastat den lite på trean. Behöver man ställa om tändningen om man monterar högkompstopp?
Vill man inte lossa motorn och vinkla ner den så är ju det enda sättet att skruva ut pinnbultarna för att lossa cylindern. Detta gjorde jag och monterade en dubbelpackning. Problemet. Kvarstod.
Var ute och kikade på vespa ikväll och nu ser jag att det är omöjligt för kolven att ta i. Squishet är inte så tight. Undrar dock fortfarande vad det kan vara för ljud, med toppen av låter det som det ska men så fort någon topp dras fast så låter den klonkande igen. Kan det vara något annat? Kan det vara ramlagret som låter så när det belastats med komp?
Provkörde maskinen med högkompressionstoppen och med alla kåpor monterade så lät Vespan som vanligt (inte varje dag man skruvar bort allt och lyssnar) den var lite starkare på låga varv men jag upplevde att den gick orent och inte så bra efter att jag belastat den lite på trean. Behöver man ställa om tändningen om man monterar högkompstopp?
Re: Kolv tar i topp
Om du ökar kompet sp bör du ställa ned tändningen några grader, kanske så bör du öka huvudmunstycket till nästa storlek. Kolla i varje fall färgen på tändstiftet.
Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
-
- Nybörjare
- Posts: 15
- Joined: Sat 13 Jul 2013, 23:43
- Location: Halmstad
Re: Kolv tar i topp
Kan det vara vevlager eller ramlager som knackar?
-
- Nybörjare
- Posts: 15
- Joined: Sat 13 Jul 2013, 23:43
- Location: Halmstad
Re: Kolv tar i topp
Ingen som vet hur det låter när dessa lager tackar för trogen tjänst?
-
- Nybörjare
- Posts: 15
- Joined: Sat 13 Jul 2013, 23:43
- Location: Halmstad
Re: Kolv tar i topp
Ställa ned tändningen. Då roterar man tändplattan något moturs eller är det åt andra hållet?
Re: Kolv tar i topp
Medurs.
Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4
Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
-
- Nybörjare
- Posts: 15
- Joined: Sat 13 Jul 2013, 23:43
- Location: Halmstad
Re: Kolv tar i topp
Ok. När jag monterade min 177cc cylinder fick jag vrida plattan moturs för att få fram 17 graders förtändning.
Vad tror ni kan bli lagom med min nya högkompstopp? 15 grader kanske?
Vad tror ni kan bli lagom med min nya högkompstopp? 15 grader kanske?