Byta motor från 125 till 150 kubik?!
Byta motor från 125 till 150 kubik?!
Hej,
Är tydlig spekulant på en Vespa 125 CC från 1962. Jag har dock inte gjort min hemläsa och insett att den här rara ärtan aldrig någonsin kommer att göra mer än 70-75 km/h. Vilket inte hade varit ett problem alls om det inte vore för att jag ska använda skootern för att ta mig till jobbet då och då, och det i Stochholmstrafik där alla gärna kör 20 km/m över gällande hastighetsbestämmelse.
Vad göra? Jag behöver ju en Vespa som fixar 90 km/h (dock inte mer).
Vespan är som jag fattat det number matching, så det är inte tu tal om att trimma befintlig motor (om det är görbart för en rimlig peng). Passar en 150 CC? 125:orna är väl small frame?! Isf borde det rimligtvis gå att köpa en beggad sådan och renovera den över vintern. Annars: Passar en modernare 125 CC utan att jag behöver svetsa nya motorfästen eller trycka in Vespaplåten i det engelska hjulet?!
Tacksam för hjälp,
Mvh /Peter
Är tydlig spekulant på en Vespa 125 CC från 1962. Jag har dock inte gjort min hemläsa och insett att den här rara ärtan aldrig någonsin kommer att göra mer än 70-75 km/h. Vilket inte hade varit ett problem alls om det inte vore för att jag ska använda skootern för att ta mig till jobbet då och då, och det i Stochholmstrafik där alla gärna kör 20 km/m över gällande hastighetsbestämmelse.
Vad göra? Jag behöver ju en Vespa som fixar 90 km/h (dock inte mer).
Vespan är som jag fattat det number matching, så det är inte tu tal om att trimma befintlig motor (om det är görbart för en rimlig peng). Passar en 150 CC? 125:orna är väl small frame?! Isf borde det rimligtvis gå att köpa en beggad sådan och renovera den över vintern. Annars: Passar en modernare 125 CC utan att jag behöver svetsa nya motorfästen eller trycka in Vespaplåten i det engelska hjulet?!
Tacksam för hjälp,
Mvh /Peter
Re: Byta motor från 125 till 150 kubik?!
En 125:a från -62 är en svensk Popolino, vilket inte är en smallframe. Smallframe (som MC) kom -66.
Den kommer, med största sannolikhet, inte göra 90 ärliga km/h med en 150-kubiksmotor heller.
Johan
Den kommer, med största sannolikhet, inte göra 90 ärliga km/h med en 150-kubiksmotor heller.
Johan
Jag inga problem att fler kubik i en ersättningsmotor, Johan...
Men det ska inte bli någon dragracinhoj, och jag är väl medveten om att det finns andra problem som uppstår på vägen, som det här med bromsar och så vidare.
Observera att bågen ska kunna återställas till originalskick utan hjälp av vrålapa och svets.
Vilka alternativ står jag inför?
Mvh /Peter
PS En stilla acceptans inför det faktum att 70 km/h är det jag får är helt ok - det finns många vägar man kan köra - men jag ser gärna över alternativen. DS

Observera att bågen ska kunna återställas till originalskick utan hjälp av vrålapa och svets.
Vilka alternativ står jag inför?
Mvh /Peter
PS En stilla acceptans inför det faktum att 70 km/h är det jag får är helt ok - det finns många vägar man kan köra - men jag ser gärna över alternativen. DS
Last edited by metica on Fri 09 Aug 2013, 22:24, edited 1 time in total.
Då du inte har någon Vespa är det krångligt att köpa en 50 år gammal hoj med avsikt att modifiera den för högre hastighet. Det finns begagnade PX200 o köpa, med starkare motor o bromsar som matchar.
Som jag skrev i inlägget ovan så kan jag absolut acceptera vad jag får. Men det vore dumt att inte sondera terrängen. Bland de som kan och vet.
Sedan bygger jag motorer till bilar med 40 år på nacken, så jag har viss kännedom om vilka konsekvenser effektökningar får. Dock insåg jag precis att 20 km/h är rätt stor skillnad för en tvåhjuling med trumbromsar och 8" stora hjul, till skillnad från bilvärlden där det inte händer lika mycket mellan 70 och 90 km/h.
Är tyvärr inte intresserad av nyare Vespor. Inte det minsta. Men tack för tipset.
Mvh /Peter
Sedan bygger jag motorer till bilar med 40 år på nacken, så jag har viss kännedom om vilka konsekvenser effektökningar får. Dock insåg jag precis att 20 km/h är rätt stor skillnad för en tvåhjuling med trumbromsar och 8" stora hjul, till skillnad från bilvärlden där det inte händer lika mycket mellan 70 och 90 km/h.
Är tyvärr inte intresserad av nyare Vespor. Inte det minsta. Men tack för tipset.
Mvh /Peter
Det blev en 150 cc istället. Betalad och klar. 
Mvh /Peter

Mvh /Peter
Varför inte 177cc?
Ägaren - en seriös äldre man - berättade att Vespan var något kvickare och torde kunna nå 90 under gynsamma förhållanden. Plus att hojen i övrigt stämmer rätt bra överens med vad jag vill ha. Rullande renovering, men ändå fungerande. Finns lite att göra på karossen, men sköna däck med vita däcksidor precis som jag vill ha Vespan.
Blir nog bra Vespa att puttra till jobbet på när andan faller på.
Eller till badstranden. Eller snabbköpet. Eller...
Plus att jag tror att jag med Vespans hjälp nog har bättre förutsättningar att lura in mina småtjejer i motorvärlden.
Mvh /Peter
Blir nog bra Vespa att puttra till jobbet på när andan faller på.

Plus att jag tror att jag med Vespans hjälp nog har bättre förutsättningar att lura in mina småtjejer i motorvärlden.

Mvh /Peter
Vad blev det för modell?
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
54:ans Touring.
Med vänlig hälsning, /Peter
64:ans skulle det stå.
/P
/P
Då har du ett hyfsat bra utgångsläge när trimhornen växer ut. Det finns trevliga 177 cc-kit som passar utmärkt på den motorn.
Glöm för all del inte att byta koppling när det blir dags, så slipper du retirera till garaget i förtid
Glöm för all del inte att byta koppling när det blir dags, så slipper du retirera till garaget i förtid

- Attachments
-
- mobileimage.jpg (213.05 KiB) Viewed 8007 times
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Tackar, bugar och bockar för stabila tips!