3 eller 4 diskar i kopplingen

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
mr_crafoord
Nybörjare
Nybörjare

3 eller 4 diskar i kopplingen

Post by mr_crafoord »

Hej!

Jag håller nu på att montera ihop motorn igen efter en grundlig genomgång. Då lamellerna var körda tidigare beställde jag helt nya diskar och lameller. Jag märkte nu att det var 4 diskar i den nya kopplingen och 3 diskar i den gamla. Vad är skillnaden? Och kan jag byta rakt av till 4 diskar eller måste jag köra med 3 eftersom jag haft det tidigare?

André
ljus123
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: 3 eller 4 diskar i kopplingen

Post by ljus123 »

Det ska gå köra med 4 stycken. Läste dock om någon som körde med 4 lameller som hade lite problem med att den inte koppla ur tillräckligt.

Finns säkert någon som kan det här bättre=)
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Det finns både tre- http://www.emscooters.se/koppling-kompl ... c-167.aspx och fyrskiviga http://www.emscooters.se/koppling-kompl ... c-167.aspx kopplingar till V50. Kopplingen är ju en känd svag punkt på V50. Om delarna är fritt blandbara mellan de olika versionerna har jag dock inte koll på :(
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

När du köper lameller till V50, köp inte det billigaste alternativet. Lägg lameller och stålskivor på en glasskiva och kolla så att dom är helt plana. Är dom inte det så reklamera eller köp nya. Är dom inte helt plana kommer du att få problem med att kopplingen inte kopplar ur ordentligt.

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
mr_crafoord
Nybörjare
Nybörjare

Post by mr_crafoord »

hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Det är bra grejor. kommer fungera fint. Jag kör på likadana i båda mina och har inte haft några problem. Har däremot gjort misstaget att snåla en gång och det gick inte att få till kopplingen hur mycket jag än försökte.
Lycka till nu och hoppas att du får till det.

/Hans

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
mr_crafoord
Nybörjare
Nybörjare

Post by mr_crafoord »

Satte ihop allt igår men har inte testat det än eftersom jag ska lackera om vespan innan motorn åker i. Men jag märkte att det var EXTREMT tungt att växla när jag försökte göra det för hand. Beror det på att fjädern är ruggigt stark eller kan det vara för att de metallbitarna som sticker ut från lamellerna satt väldigt tight när jag skulle köra ner dem i metallhöljet? När jag väl sätter dit kopplingsvajern, ska den sitta så att hävstången till kopplingen är lite åtdragen och att kopplingsdiskarna särar på sig direkt när man klämmer ihop kopplingshandtaget eller ska den ha lite spelrum?
spaxe
Entusiast
Entusiast

Post by spaxe »

Ett tips är att du kan byta till ett lite större eller längre
kopplings handtag,då får du lite mer kraft.
Och efter ett tag blir man starkare och kommer inte att märka att
det är lite hårdare än förut.
Ang koppling viren förstog jag inte vad du beskrev....
Post Reply