Kicken tar för bra...

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
spaxe
Entusiast
Entusiast
Posts: 136
Joined: Sat 25 Dec 2010, 16:05

Kicken tar för bra...

Post by spaxe »

Vore glad för ett svar eller råd på hur jag kan fel söka.
Jag har bytt cylinger och kolv och när jag försöker kicka i gång motorn eller springa i gång den
så är det nästan tvär stopp hjulet rullar inte och kicken stannar nästanhelt.
Jag har kollat att kolven är rätt vänd.
Jag har tagit bort avgasröret och det är samma sak men när jag tar bort tändstifftet som
funkar det att kicka mm.
Det låter som att den inte släpper ut avgaserna, nått fel på kolven ev markeringen på toppen jag vet inte.
Känner någon till att det kan vara ett markerings fel...?
Jag vet inte så mycket om kolvar och alla in och utsläpps kanaler eller kan det vara något annat fel.
Behöver hjälp..... :?
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Re: Kicken tar för bra...

Post by wanten »

Kolla din förtändning!
Det låter som att du har ställt den alldeles för tidigt så du får mothugg när den tänder.

Johan
User avatar
SoulBoy
Lärling
Lärling
Posts: 313
Joined: Mon 01 Nov 2004, 22:58
Location: Stockholm

Re: Kicken tar för bra...

Post by SoulBoy »

Du råkar inte ha satt i ett tändstift med lång gänga?

/Ronny
spaxe
Entusiast
Entusiast
Posts: 136
Joined: Sat 25 Dec 2010, 16:05

Re: Kicken tar för bra...

Post by spaxe »

Tack för svar:
Den tänder inte alls för jag får ingen kick så att säja den svampar sej
och blir trög som hellllllllll.
Kan det ha med att tändningen är fel inställd...?
Jag har ett blindstift så att säja för att hitta övre dödpunkten mm. Vad är det för grader på
en 125cc...?
Ang: Tändstiftet så kanske den tar i men jag har inte sett några märken
i kolven eller kännt att det är ett stummt stopp som om det skulle ta i.
Kanske tar den i långsamt så att det inte känns som ett slag eller dunk....
Hur lång är ett långt tändstift och är ett kort tändstift ett normallångt typ standard....
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Kicken tar för bra...

Post by jencla »

spaxe wrote:Hur lång är ett långt tändstift och är ett kort tändstift ett normallångt typ standard....
Du ser det lätt på beteckningen på stiftet. Har du NGK slutar beteckningen på ett kort stift på HS (ex B7HS) och ett långt på ES (ex B7ES).
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Re: Kicken tar för bra...

Post by wanten »

spaxe wrote:Tack för svar:
Den tänder inte alls för jag får ingen kick så att säja den svampar sej
och blir trög som hellllllllll.
Kan det ha med att tändningen är fel inställd...?
Jag har ett blindstift så att säja för att hitta övre dödpunkten mm. Vad är det för grader på
en 125cc...?
Ang: Tändstiftet så kanske den tar i men jag har inte sett några märken
i kolven eller kännt att det är ett stummt stopp som om det skulle ta i.
Kanske tar den i långsamt så att det inte känns som ett slag eller dunk....
Hur lång är ett långt tändstift och är ett kort tändstift ett normallångt typ standard....
Ja, då är det inte tändningen som står fel. 25 grader ska det vara.
Om det tar stopp när du har tändstift i och funkar bra utan så är det nog verkligen en bra idé att kolla så inte kolven slår i stiftet. Kolven rör sig ju som långsammast när den vänder så det behöver ju inte bli märken i stiftet...

Kort gänga är gissningsvis 12-15 mm, medan lång gänga är någon centimeter längre.

Här är en (dålig) bild jag hittade på nätet som visar kort och lång gänga:
Image

Johan
spaxe
Entusiast
Entusiast
Posts: 136
Joined: Sat 25 Dec 2010, 16:05

Re: Kicken tar för bra...

Post by spaxe »

Tack för svar: Jag ska kolla stiftet men det känns konstigt om det skulle vara så enkelt.
:D
spaxe
Entusiast
Entusiast
Posts: 136
Joined: Sat 25 Dec 2010, 16:05

Re: Kicken tar för bra...

Post by spaxe »

Nu har jag kollat tändstifft och det är av det kortare slaget.
Men jag ser märken på kolven....

Image

Image

Image

Dagen test var...
-Av med avgasrör och kicka...kicken svampar går segt och till en början
får jag lite rotation på kolven mm men efter fem gånger så är det som att
trampa i seg kola.
-Skruvade nästan ut hela tändstiftet men ingen skillnad
-Tog ur tändstiftet och kiken funkar som den ska.
-Kollat att kolven är vänd åt rätt håll mm.

Det kan kanske vara så att tändingen står fel har inte kollat det heller
Jag undrar om jag skimmsar under cylindern, jag har nu två tunna
lättmetal skimms där nu men att jag lägger till fler...?
Det känns som att jag då ändrar på slag längden och kanske fler
saker förändras åxå...
:/ :? :/
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Re: Kicken tar för bra...

Post by primmy73 »

Hur menar du svampig? Kicken går mjukt ner men motorn går inte runt?
Prova lösa på kopplings vajern .
spaxe
Entusiast
Entusiast
Posts: 136
Joined: Sat 25 Dec 2010, 16:05

Re: Kicken tar för bra...

Post by spaxe »

Ja nu när du säjer det så kan det nog vara så....
Jag har varit så inne på att jag har bytt cylinder och kolv mm.
Måste kolla....
spaxe
Entusiast
Entusiast
Posts: 136
Joined: Sat 25 Dec 2010, 16:05

Re: Kicken tar för bra...

Post by spaxe »

Nej kopplingen kan inte påverka och påverkade inget häller..
Jag vet att det finns två frilägen på en vespa 50 men hur många finns det
på en 125.
Det känns i kicken som att den inte tar eller att det är ett kompackt luft motstånd.
Och var tredje försök så funkar det lite men inte med full kick-kraft så att säja.
Kicken är svampig, seg, kola i motorn.
Och tar jag bort tändstiftet kan jag kicka utan problem.....
Jag är öppen för alla förslag eller råd. :? :/ :?
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Re: Kicken tar för bra...

Post by wanten »

Vad hade du för cylinder innan du bytte till nuvarande 125:a?
Jag misstänker starkt att ditt ämne "Kicken tar för bra..." borde bytas mot "Kicken tar för dåligt..."

Segheten du beskriver låter som att kopplingen inte orkar med att dra runt motorn när du kickar. Likna det vid att hålla kopplingen något indragen och kicka. Det kommer att vara segt och motorn kommer inte att gå runt.

Johan
spaxe
Entusiast
Entusiast
Posts: 136
Joined: Sat 25 Dec 2010, 16:05

Re: Kicken tar för bra...

Post by spaxe »

Jo du kanske har rätt, men kicken tar i stannar liksom...
För klara gärna hur du menar med att kopplingen spelar in
i det hela när man har friläge.
Föe när jag har släppt efter på kopplingsviren var det lika dant som
innan...
Jag har varit inne på att det finns två fri lägen, ett mellan 1 växeln och 2an: och
sen finns det ett till tror jag i allafall på V50... om det kan vara fel friläge som jag har...
Jag är förbryllad minst sagt. :shock:
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Re: Kicken tar för bra...

Post by wanten »

Vad jag menar är att den ökade kompressionen när du byter till 125 kubik kan få din koppling att slira.
Kopplingen måste ta bra för att kicken ska dra runt motorn när du kickar. Tar den för dåligt, nu när du säkerligen har dubbelt så mycket kompression, kan den slira.

När du kickar tar ett halvmåneformat kugghjul (nummer 2 på nedanstående bild) i ett kugghjul
(nummer 4).
Nummer 4 sitter fast på kopplingens axel (pluppen du ser sticka ut på nummer 16) och för att du, via växellådan, ska kunna få runt motorn när du kickar, behöver du alltså ha en koppling (nummer 22) som pallar med krafterna och "svampar" det så är det tecken på att kopplingen slirar.

Image
spaxe
Entusiast
Entusiast
Posts: 136
Joined: Sat 25 Dec 2010, 16:05

Re: Kicken tar för bra...

Post by spaxe »

Cylindern jag har nu är..
-Racing Cylinder 130cc gjutjärn, 5 ports, slaglängd 51mm, cylinder, Ø 57,0mm Art.Nr. 10071000.
-Racing Vev. disc valve, stroke 51,0mm, conrod 97,0mm, pin 15mm, 19/20mm, M10 cone. 45065000

-19/19 förgasare.
Köpt på SIP.
Cylindern jag bytte var det svårt att få reda på vad det var och likadant med kolven.
Tror att det kan vara 100cc.
Det är samma topp, se bild: 125-90 om det nu är cc det avser vet jag inte.
Kan ta reda på mer exakta mått på cylindern och kolven om det kan vara till hjälp.!
Image
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Re: Kicken tar för bra...

Post by wanten »

Så du har original Vespa 50-koppling?
spaxe
Entusiast
Entusiast
Posts: 136
Joined: Sat 25 Dec 2010, 16:05

Re: Kicken tar för bra...

Post by spaxe »

Nej jag tror inte det...
Jag köpte den med en cylinder som troligtvis är 100cc och motorn
en 125 nouevo,Sen att cylinder eller kolv blivit bytta någon gång är
mer än vad vet.
För gasaren som satt på var en 16/16 så jag antar att kopplingen har
en x-tra förstärkt fjäder och 4a lameller men inte orginal V50.
Jag har inte öppnat kuvit/delat motorn för att jag ville bara byta den trasiga
kolven till ny cylinder samt ny kolv.
Nu blir jag lite orolig tror du att det kan sitta en orginal v50 koppling i den....?
:?:
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Re: Kicken tar för bra...

Post by wanten »

Jag kanske missuppfattade dig innan. Är det alltså en 125 Nuova du har som ursprungsmotor?
En sådan har jag också och det är inte alls säkert att den kopplingen orkar hålla emot när du ska kicka igång en motor med vassare cylinder.
Eftersom du inte har öppnat motorn så har du väl egentligen ingen aning om kopplingens skick? Vad för dig att tro att det sitter en föstärkt koppling i motorn?
Jag tror fortfarande att kopplingen slirar när du kickar och det är det som du känner som "svampning".
spaxe
Entusiast
Entusiast
Posts: 136
Joined: Sat 25 Dec 2010, 16:05

Re: Kicken tar för bra...

Post by spaxe »

Ja det är en 125 Nuova 67 som har haft en trasig cylinder och kolv.
Troligtvis en 100cc.
Jag vet inte men jag anntar att det är en starkare fjäder i kopplingen
efter som det är en starkare motor än v50,men jag vet inte.

Jag tror att du kan ha rätt,jag måste nog öppna motorn och byta ut
kopplings fjädern ev lamellerna åxå.
Har du orginal cylinder och koppling på din nuova.
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Re: Kicken tar för bra...

Post by wanten »

Om du kickar långsamt och samtidigt drar in kopplingen något, känns det då segt som tidigare, men lite lättare? Då skulle jag garantera att det är kopplingen som spökar.

Min motor är ganska långt ifrån original ;)
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Re: Kicken tar för bra...

Post by primmy73 »

Hur har du fått in ovannämnda racingvev utan att öppna motorn?

Om du har möjlighet att lägga upp ett filmklipp på problemet kan det bli lättare att luska ut ditt problem.

Kan du skuffa igång henne? Hur fungerar motorn/kopplingen då?.
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Re: Kicken tar för bra...

Post by primmy73 »

Och 55 kolven är std nuova/pv=121,..cc
spaxe
Entusiast
Entusiast
Posts: 136
Joined: Sat 25 Dec 2010, 16:05

Re: Kicken tar för bra...

Post by spaxe »

Jag har hållt på med tre olika vespor det sista året så jag har nog
bara blandat ihop.
Jag har satt in veven men kommer inte ihåg när jag öppnade motorn.
Vet inte om jag har bytt kullager tex det har gått långtid imellen osv.
Kopplingen har jag inte öppnat eller bytt något i.
När jag försöker springa igång den så låser sej bakhjulet,det blir inte
tvär stopp men nästan.
Jag ska försöka filma.
Tack för tippset ska prova att hålla in kopplingen och kicka....
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Re: Kicken tar för bra...

Post by primmy73 »

Endera så låser sig hjulet eller inte. Antar att du har haft i 1:a växel då du provat springa igång? Prova med 3:an i och sedan växla ner för att få mera snurr på motorn.
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Re: Kicken tar för bra...

Post by wanten »

Jag menar inte att du ska dra in kopplingen helt när du kickar, utan bara litegrann för att se om du känner segheten, fast lättare. Då är det garanterat din koppling som spökar.

Johan
Post Reply