PX200 drar snett?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
MickeB
Drömmare
Drömmare

PX200 drar snett?

Post by MickeB »

Har nyss införskaffat en PX från -90 med få mil men lite smårostig och inte så underhållen. Bra däck som inte visar någon snednötning. Men, tycker den drar lite åt höger vid inbromsning, framförallt med frambromsen. Försöker man släppa styret vid färd rakt fram vill den också dyka åt höger. Eftersom jag aldrig kört vespa förut undrar jag om det ska vara så, pga den sneda viktfördelningen (allt tungt finns på höger sida) eller om något har blivit snett i hjulupphängning? Har inga glapp.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: PX200 drar snett?

Post by fritte »

Vespor är lite speciella. Finns det något som tyder på att den varit krockad? Bucklor eller ny lack?

Om den har gått många mil kan gummibussningarna i motorns främre fäste vara slut.

Om du har möjlighet så be någon som har en vespa att provköra o bedöma den.
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Inte ovanligt att folk lyckas vända på fälgarna och då blir det lite konstigt. Kolla att de sitter åt rätt håll. Breda halvan inåt.
/P
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

....samma "problem" har jag haft på min gamla Rally...och då var det bakdäcket/fälgen som var monterad åt fel håll av ägaren innan - precis som Paka skriver.... :-)
...
/T
"Blech und Freude Rollerjungen"
MickeB
Drömmare
Drömmare

Post by MickeB »

Mycket riktigt! Framhjulet har den smala fälgdelen mot hjulupphängningen, bak är det tvärtom. Jag hade inte ens koll på att fälghalvorna var olika... Tack för tipset! :mrgreen:
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Skönt när fel är enkla!
Kolla bara när du vänder på hjulet så att föregående montör inte monterat slangen "rätt" bara. Ventilen ska peka ut från hjulupphängningen för att inte riskera att ta i och fastna/skadas/gå av.
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Post Reply