Jag skall byta framhjulslager på vespan. Behövs det några speciella verktyg för att fixa detta? Sitter de fast pressade på axeln eller hur ser det ut? Jag gillar att veta innan jag skruvar isär hjulaxeln.
/Börje
Tjena.
Jag bytte just på på vgla1t -59:a och kan inte dra mig till minnes några specialverktyg. Nu har jag iofs främst köpt verktyg just för Vespamekandet de senaste åren, så uttrycket specialverktyg kanske är relativt?
Jag bankade ut ena lagret från gaffeln med hammare och dorn, det andra lagret bara knackade jag försiktigt loss från den demonterade axeln. Men jag kanske Hade tur?
Vid montering hade jag de gamla lagren som mellanlägg och knackade försiktigt med hammare.
Nu har jag tagit ur hjulaxeln. Den ser inte ut att komma ifrån VGLB1. Är det någon som kan identifiera axeln och därmed hela framgaffeln.
Jag har en gissning på att det kan vara en GS '61:a framgaffel efter att tittat på sprängskisser på EHR's sidor http://www.ehrmotor.se/image/gs62/15.jpg
Ser rätt ut för VGLA/VGLB. Samma delar som GS (VS5), men de har en annan framgaffel.
VGLB får en ny framaxel efter ett tag, vet inte exakt ramnummer.
/P
Skärmavbild 2013-07-31 kl. 15.53.31.jpg (206.28 KiB) Viewed 3196 times