Nyköpt 77:a

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
jonte_malmo
Nybörjare
Nybörjare

Nyköpt 77:a

Post by jonte_malmo »

Hej,

Har precis köpt en 77:a Vespa 50. Fint skick förutom att den inte går att köra :)

Växel- och ev. kopplingsvajrar behöver justeras. Men en sak blir jag inte klok på, enl. handtaget ligger ettan åt ena hållet, friläge i mitten och tvåan å trean åt andra hållet. Men när jag la den på sidan och tittade under till fick jag det till att växlarna ligger i ordningen friläge, 1, 2, 3 medsols. Kan detta stämma?

Sen när det gäller förgasaren (nån större Polini samt 75cc polini-cylinder), så hittar jag två ställskruvar. En större som jag tror är luft och en mindre kopparfärgad som möjligtvis är bränsle. (Förutom tomgångsskruv uppe på). Den lilla kopparskruven satt skruvad i botten, ska den vara det? När jag justerade upp den ett varv för att testa trillade den ur av sig själv på tomgång.
Lazio-blå 77:a Vespa 50 med 75cc Polini, 19mm Dellorto och Vespatronic
jonte_malmo
Nybörjare
Nybörjare

Re: Nyköpt 77:a

Post by jonte_malmo »

Har köpt universal 1,5 mm cykelvajer och lösa nipplar nu, så koppling växlar ska jag försöka få rätt på. Köpte lite olika skruvnipplar, vilken storlek ska det vara uppe i handtagsdelen av växelvajrarna?

Hur ska man grundinställa förgasaren? På bilar brukar man ju skruva i botten och sen ut ett-ettåetthalvt varv på luft och soppaskruvarna. Får bara en känsla att den lilla koppar/brons-färgade skruven ska vara i botten. Den har ju ett hål tvärs igenom i botten...

Mvh. En nybörjare, om än optimistisk :)
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Växlarna ligger som de indikeras på handtaget. Friläge mellan ettan och tvåan.

Original växelwirar har en fast nippel i handtagsänden och en skruvnippel vid motorn. Jag har ingen wire tillgänglig men har för mig att dimensionen i styränden bör vara runt 4 mm. Ta den av dina nipplar som passar bäst i uttagen i "rullen" inne i styret.

Din trimförgasare har jag inte koll på, men oftast brukar där finnas en luftskruv och en tomgångsskruv. Bränslet regleras av munstycken, ev trottelnål mm.

Lycka till!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
jonte_malmo
Nybörjare
Nybörjare

Post by jonte_malmo »

Den kopparfärgade "skruven" med ett hål rakt igenom vid botten, är det en ställskruv eller är den fast?
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Det är ett munstycke och skall sitta fast. Annars är det rätt som du skriver, ett och ett halvt varv ur på luftskruven till att börja med. Lycka till.

/Hans

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
jonte_malmo
Nybörjare
Nybörjare

Post by jonte_malmo »

Aha, då är jag med. Misstänkte att det skulle sitta fast med tanke på hur löst det blev vid utjustering. Då kan man alltså köpa munstycke med mindre hål om den får för mycket soppa?

Tack för hjälpen :)
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

När får den för mycket bensin? Vid fullgas? I så fall skall du byta huvudmunstycket. Det sitter undertill på förgasaren. Skruva loss flottörskålen, i mitten sitter det ett mässingsmunstycke, det bör ligga på ca 72-74 om det är en 16/16, är det 19/19 är det nog 76 i alla fall. Jag har två st Vespa 50, en med 100 cc Olympia och en med 75 cc DR Formula, båda är bestyckade med 72 i huvudmunstycke. Båda har 16/16 förgasare. Lycka till!
/Hans

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
jonte_malmo
Nybörjare
Nybörjare

Post by jonte_malmo »

Har fått rätt på motor och tomgång nu.

Däremot växellägena är jag inte helt överens med. Har skruvat bort kopplingspaketet och ligger och försöker hitta växellägena. Jag får med fingrarna bara i 2:an och 3:an, däremot snurrar jag på hjulaxeln kan jag hitta fler lägen som jag tror är 1:an (väldigt trög) och ev. friläge. Ska det vara så svårt att finna dem eller ska växellägena "alltid" finnas att hitta lätt om jag vrider på växelreglaget under motorn med fingrarna?
jonte_malmo
Nybörjare
Nybörjare

Post by jonte_malmo »

Om växlarna är svåra att få i, är det växelkorset som är slitet då?

Tömde även olja och den innehöll en del metallspån, Vad kan mer vara fel i växlarna?
Post Reply