När jag hade min GS 150 på sextiotalet var det mycket snack om den modellens benägenhet att nypa lite då och då. Även när jag idag kollar runt lite på nätet ser jag det här omnämnt här och där.
Min var inte sådan förrän efter det jag låtit borra om cylindern och sätta i ny kolv 1964. Innan hade den gått väldigt fint - var stark som en oxe och jag höll i stort sett jämn fart med mina polare när de körde solo och jag hade passagerare. I stort sett, sa´jag!
Efter omborrningen blev den helt hopplös. Gick väldigt varm och drog väldigt lite soppa. På den tiden kunde jag inget om motorer så det är väl troligt att både tändning och förgaseri var justerade alldeles åt fanders. Men vad jag vet ändrade jag inget av det då motorn plockades ihop efter omborrningen. Förmodligen fick jag en felaktig / för stor kolv - det var någon firma i Stockholm som stod för omborrningen. Det var även då en VS5 jag ägde. Jag hade skickat ner cylindern med post och fick den tillbaks omborrad med en ny kolv.
Kanske bidragande orsak var att delar av några kylflänsar lämnade skutan när jag en gång tokvarvade på låg växel (man var väldigt smart och duktig på den tiden) och fläkten bestämde sig för att i delar lämna svänghjulet. Den rensade rätt skapligt på högersidan - kåpor, kylflänsar, förgasare och annat som satt i vägen fick ta stötarna.
Har svårt att tro att de tre-fyra skadade flänsarna ändp skulle ha sådan betydelse att de var orsaken till nypningarna. Motorn var efter att den nypt alltid het som en kamin och stod och tickade i evigheter när den svalnade.
Innan jag ger mig i kast med mitt nyförvärv skulle det vara lite intressant att höra vad de av er som idag kör GS 150 anser. Den kunskap som finns idag borde vara oändligt mycket större än den som fanns då. Då var det ju bara "handla nytt och åka" som gällde. Garanti och annat gjorde ju att man inte pillade så mycket. Och kunskaperna var, som jag redan sagt, inte mycket att skriva hem om.
/Sture
Nypningsvillig? Är det så man fortfarande ser på GS 150?
Nypningsvillig? Är det så man fortfarande ser på GS 150?
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
-
- Lärling
Re: Nypningsvillig? Är det så man fortfarande ser på GS 150?
Hej Sture.
Va kul att du fått tag i en GS150.
Jag köpte min VS5 för ungefär fyra år sedan och är helt såld på modellen.
Efter det har det blivit några andra modeller också men fortfarande är det när jag åker GS150 som mitt leende är som bredast.
Jag har aldrig haft några problem med att den gått för varm. Jag har inte direkt sett att det stått mycket om det i olika forum heller. Så jag tror inte att det är något allmänt problem på dem. Många har däremot lite problem med batteritändningen som sitter som orginal. Många GS150 är därför idag konverterade till ett batterilöst system eller nu på senare tid en vespatronic 12v tändning.
Även förgasaren är uppe som ett litet problembarn i rätt många forumtrådar.
Men får man lite kläm på den och plockar ner och blåser ren den med ganska täta intervaller tycker jag den fungerar ganska bra. Bensinen skall ha rätt mycket oljeinblandnig vilket kanske är en anledning till att förgasaren gärna sätter igen lite ibland.
Men förutom dessa saker så är det en underbar, varvvillig motor.
Så lycka till med din GS och skriv gärna lite här hur det går.
/Tomas
Va kul att du fått tag i en GS150.
Jag köpte min VS5 för ungefär fyra år sedan och är helt såld på modellen.
Efter det har det blivit några andra modeller också men fortfarande är det när jag åker GS150 som mitt leende är som bredast.
Jag har aldrig haft några problem med att den gått för varm. Jag har inte direkt sett att det stått mycket om det i olika forum heller. Så jag tror inte att det är något allmänt problem på dem. Många har däremot lite problem med batteritändningen som sitter som orginal. Många GS150 är därför idag konverterade till ett batterilöst system eller nu på senare tid en vespatronic 12v tändning.
Även förgasaren är uppe som ett litet problembarn i rätt många forumtrådar.
Men får man lite kläm på den och plockar ner och blåser ren den med ganska täta intervaller tycker jag den fungerar ganska bra. Bensinen skall ha rätt mycket oljeinblandnig vilket kanske är en anledning till att förgasaren gärna sätter igen lite ibland.
Men förutom dessa saker så är det en underbar, varvvillig motor.
Så lycka till med din GS och skriv gärna lite här hur det går.
/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Det finns en ny kolv: http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_75008000
Ola.g har köpt och är testpilot.
/P
Ola.g har köpt och är testpilot.
/P
Du säger: Efter omborrningen var den helt hopplös. Samma sak hände mig, sent 60-tal, med en Vespa Super Sport 180 som jag borrade upp till 200cc. Min blev också mycket nypningsvillig
Problemet för mig var att firman borrat med för små toleranser. Efter att ha honat cylindern till större spel funkade det. Jag lärde mig då att en luftkyld tvåtaktare kräver andra toleranser än t ex en vätskyld fyrtaktare. Det kan ha varit samma sak med din dåtida GS150.
/jens

Problemet för mig var att firman borrat med för små toleranser. Efter att ha honat cylindern till större spel funkade det. Jag lärde mig då att en luftkyld tvåtaktare kräver andra toleranser än t ex en vätskyld fyrtaktare. Det kan ha varit samma sak med din dåtida GS150.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Tack för svar!
Jo - det var nog trångborrning det handlade om + förmodligen en del annat, samtidigt.
Jag var dock religiöst noga med att blanda in minst 6 % olja i soppan. Under inkörningen låg jag på 8 %.
Den nöp lik förb----t så fort det gick över ~ 85 kmh (som jag minns det).
Den där kolven verkar intressant!
Nu har planerna ändrats lite, så det blir inte förrän efter 20 augusti som jag kan hämta GS-en och "titta den i munnen" - den är ju köpt osedd. Något mekande hinns inte med förrän till sen höst och vintern men så var det ändå planerat från början.
/Sture
Jo - det var nog trångborrning det handlade om + förmodligen en del annat, samtidigt.
Jag var dock religiöst noga med att blanda in minst 6 % olja i soppan. Under inkörningen låg jag på 8 %.
Den nöp lik förb----t så fort det gick över ~ 85 kmh (som jag minns det).
Den där kolven verkar intressant!
Nu har planerna ändrats lite, så det blir inte förrän efter 20 augusti som jag kan hämta GS-en och "titta den i munnen" - den är ju köpt osedd. Något mekande hinns inte med förrän till sen höst och vintern men så var det ändå planerat från början.
/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)