Jag har tappat gnistan, igen (PX-tändplatta i Touringblock).

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
BooDaa
Lärling
Lärling

Jag har tappat gnistan, igen (PX-tändplatta i Touringblock).

Post by BooDaa »

God morgon, kamrater!
När jag bytte cylinder på min VLA1-motor passade jag även på att köpa ett kit för elektronisk tändning. Statorplattan är samma modell som på PX200, men av fabrikatet BGM. Mätvärden är riktiga på alla kablar men gnista uteblir.

Är det någon därute som har erfarenhet av modern statorplatta i mindre modernt block som kan berätta vad jag gör för fel, eller om något behöver modifieras?
Scooter Centers var otroligt hjälpsamma och skickade mig ett kostnadsfritt ersättningskit, så jag har gott om material att laborera med.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
SoulBoy
Lärling
Lärling

Re: Jag har tappat gnistan, igen (PX-tändplatta i Touringblo

Post by SoulBoy »

Hej,

Betyder det att du har haft gnista men att den försvinner eller har det aldrig fungerat?

/Ronny
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Tack för snabbt svar och välkommen in i matchen :)
Jag har aldrig haft gnista med mina egna tändplattor, utan enbart med en lånad originaldel.
När jag ändå skulle till att riva motorn tänkte jag få snurr på någon av de egna och plötsligt blir det lika lite action med alla tre. Man ska ju inte ge sig på att ändra något som fungerar, men grannsämjan blir så mycket bättre om var och en får ha koll på sina delar.

Det som satt fart på mina funderingar är en beskrivning i installationsanvisningen. Fri översättning: "Blocket på äldre motorer är större på svänghjulssidan, så statorplattan behöver gradas invändigt för att säkerställa frigång". Visst skiljer sig utseendet åt, men jag har ju haft en omodifierad PX-platta att fungera sedan innan och SCK's version ser ju likadan ut och plattan bottnar i fästet. Då borde det ju inte ha någon betydelse var den ligger an så länge inte kablaget kommer i kläm tycker jag.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Nu har jag hittat gnistan igen.
Fästet till statorplattan var tydligen lite djupt, så när jag smög in tre millimetertjocka brickor under plattan hamnade pickupen i rätt höjd.
Den enda förklaringen till att det fungerade tidigare måste alltså vara att jag dragit åt skruvarna för löst och haft tur.
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
zaint_it
Nybörjare
Nybörjare

Post by zaint_it »

Bra jobbat Fredrik, skönt när man hittar de där lösningarna!

/Peter (med garageabstinens i sommarstugan)

--
Peter
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Du får väl göra som jag och hitta lite lokala scooterister där du är :)
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Post Reply