God morgon, kamrater!
När jag bytte cylinder på min VLA1-motor passade jag även på att köpa ett kit för elektronisk tändning. Statorplattan är samma modell som på PX200, men av fabrikatet BGM. Mätvärden är riktiga på alla kablar men gnista uteblir.
Är det någon därute som har erfarenhet av modern statorplatta i mindre modernt block som kan berätta vad jag gör för fel, eller om något behöver modifieras?
Scooter Centers var otroligt hjälpsamma och skickade mig ett kostnadsfritt ersättningskit, så jag har gott om material att laborera med.
Jag har tappat gnistan, igen (PX-tändplatta i Touringblock).
Jag har tappat gnistan, igen (PX-tändplatta i Touringblock).
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Jag har tappat gnistan, igen (PX-tändplatta i Touringblo
Hej,
Betyder det att du har haft gnista men att den försvinner eller har det aldrig fungerat?
/Ronny
Betyder det att du har haft gnista men att den försvinner eller har det aldrig fungerat?
/Ronny
Re: Jag har tappat gnistan, igen (PX-tändplatta i Touringblo
Tack för snabbt svar och välkommen in i matchen 
Jag har aldrig haft gnista med mina egna tändplattor, utan enbart med en lånad originaldel.
När jag ändå skulle till att riva motorn tänkte jag få snurr på någon av de egna och plötsligt blir det lika lite action med alla tre. Man ska ju inte ge sig på att ändra något som fungerar, men grannsämjan blir så mycket bättre om var och en får ha koll på sina delar.
Det som satt fart på mina funderingar är en beskrivning i installationsanvisningen. Fri översättning: "Blocket på äldre motorer är större på svänghjulssidan, så statorplattan behöver gradas invändigt för att säkerställa frigång". Visst skiljer sig utseendet åt, men jag har ju haft en omodifierad PX-platta att fungera sedan innan och SCK's version ser ju likadan ut och plattan bottnar i fästet. Då borde det ju inte ha någon betydelse var den ligger an så länge inte kablaget kommer i kläm tycker jag.

Jag har aldrig haft gnista med mina egna tändplattor, utan enbart med en lånad originaldel.
När jag ändå skulle till att riva motorn tänkte jag få snurr på någon av de egna och plötsligt blir det lika lite action med alla tre. Man ska ju inte ge sig på att ändra något som fungerar, men grannsämjan blir så mycket bättre om var och en får ha koll på sina delar.
Det som satt fart på mina funderingar är en beskrivning i installationsanvisningen. Fri översättning: "Blocket på äldre motorer är större på svänghjulssidan, så statorplattan behöver gradas invändigt för att säkerställa frigång". Visst skiljer sig utseendet åt, men jag har ju haft en omodifierad PX-platta att fungera sedan innan och SCK's version ser ju likadan ut och plattan bottnar i fästet. Då borde det ju inte ha någon betydelse var den ligger an så länge inte kablaget kommer i kläm tycker jag.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Jag har tappat gnistan, igen (PX-tändplatta i Touringblo
Nu har jag hittat gnistan igen.
Fästet till statorplattan var tydligen lite djupt, så när jag smög in tre millimetertjocka brickor under plattan hamnade pickupen i rätt höjd.
Den enda förklaringen till att det fungerade tidigare måste alltså vara att jag dragit åt skruvarna för löst och haft tur.
Fästet till statorplattan var tydligen lite djupt, så när jag smög in tre millimetertjocka brickor under plattan hamnade pickupen i rätt höjd.
Den enda förklaringen till att det fungerade tidigare måste alltså vara att jag dragit åt skruvarna för löst och haft tur.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Jag har tappat gnistan, igen (PX-tändplatta i Touringblo
Bra jobbat Fredrik, skönt när man hittar de där lösningarna!
/Peter (med garageabstinens i sommarstugan)
--
Peter
/Peter (med garageabstinens i sommarstugan)
--
Peter
Re: Jag har tappat gnistan, igen (PX-tändplatta i Touringblo
Du får väl göra som jag och hitta lite lokala scooterister där du är 

"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83