Vad har jag gett mig in på?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
User avatar
GSLund
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Sat 20 Jul 2013, 18:18
Location: Lund, Sweden

Vad har jag gett mig in på?

Post by GSLund »

Hej!

Ny här men sannerligen inte för övrigt, här i livet - jag är en gammal stöt!

Jag har nyligen köpt en GS 150 osedd. 1960 VS5. Kunde helt enkelt inte motstå när jag hittade annonsen. Ej originalfärg men enligt bild i riktigt bra skick. Jag hämtar den om en vecka. Att köpa grisen i säcken har funkat bra för mig förr - men då har det handlat om "riktiga" motorcyklar. Hoppas på liknande utfall även denna gång. Jag är medveten om riskerna.

I min ungdom ägde jag en Touring -62 (4 vxl), en GS 160, -63 (båda köptes nya) och en GS 150 (VS5) -61, köpt begagnad 1964. Senare - 1966 hade jag en kort tid en Touring (3vxl), vill minnas nå´n ful vidnröd tysk variant, 1957 eller så. Runt 1990 hade jag i något år en 1982 P 200 E. Se´n har det bara varit motorcyklar.

På söndag hämtar jag den och tar hem den till Lund där jag kommer att gå igenom den i den omfattning som behövs - den har stått sedan 1980. Alltid torrt och fint, inomhus.

Min tidigare GS 150 var en besvärlig f-n, och blev efter ett kolvbyte väldigt glad för att värmenypa. Den gick dock bra innan dess. På den tiden kunde jag inte mycket om motorer och var förmodligen själv bidragande till att den gick väldigt varm, drog lite bensin och nöp så fort det började gå undan. Varken förgasare eller tändning dög jag till att hålla rätt inställda. Hoppas jag har bättre förutsättningar nu.

Vi får alltså se hur det går - har en känsla av att ni inte hört det sista av mig.

Har också hittat några gamla Youtube-klipp från sextiotalet och känner igen ett par av förarna (och mig själv, om jag inte tar helt fel). Jag var medlem i Vespa Club Gävle på sextiotalet.
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Vad har jag gett mig in på?

Post by jencla »

Aha, det var du som köpte den röda. Frågan har diskuterats en del på SSK:s Facebookgrupp :D

GS150 är lite speciell men också en av de mest åtråvärda samlar-Vesporna. Vissa reservdelar kan vara svåra att få tag på.

Förslag: Sök kontakt med Vespa Club Lund. Där finns trevliga Vespa-nördar med STOR kompetens på bl a GS150.

Lycka till!
/jens
som var med i Vespa Club Göteborg på 60- och 70-talet. Känner vi varandra?
scooterdaddy - gammal är äldst
tysken
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Sat 29 Apr 2006, 22:07
Location: Sweden

Re: Vad har jag gett mig in på?

Post by tysken »

Hej och välkommen !

Grattis till ditt köp. GS 150 är en riktig rolig scooter och nuförtiden hittar man de flesta delarna - om inte via de stora tyska eller italienska postorder företagen SIP Scootercenter / Scootercenter Köln eller Mauro Pascoli, så finns det även många delar att få tag i hos klubbarna i Lund ( http://www.scooterklubben.com/vespa-club-lund ) eller i Stockholm ( www.vespaclubstockholm.se ).
Sedan finns det massor med GS specialister i SSK och de flesta läser & kommenterar i forumet eller på SSK's facebook grupp ( www.facebook.com/groups/4721544323 ).

Lägg gärna upp lite bilder och historia om din scooter!

Hälsningar
Tysken

(ps. den röda Touringfärgen är snyggt ! :-)
"Blech und Freude Rollerjungen"
User avatar
GSLund
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Sat 20 Jul 2013, 18:18
Location: Lund, Sweden

Re: Vad har jag gett mig in på?

Post by GSLund »

Tack för välkomnande och trevliga svar!

När det blir dags att "sätta tänderna" i den här i höst hemma i Lund kommer jag nog att behöva råd från såna som vet bättre än jag. Under sommaren är jag i Jämtland och kommer inte hem förrän nå´n gång i september som det ser ut. Bortsett från ett kort besök om en vecka - då GS-en skall hämtas på nervägen.

Att jag hade min gamla GS i tusen bitar vintern 1964/65 och fick ihop den i ett stycke behöver inte innebära att jag kommer ihåg så mycket nu. Idag är jag relativt väl insatt i hur Honda CX 500 fungerar och har mekat mycket med sådana. Det här blir förhoppningsvis ett sent eko från "forntiden". Och jag hoppas som sagt att jag inte glömt allt.

Min bror skaffade sig på sextiotalet en likadan GS och min närmaste kompis hade också en. Han körde Fjellrallyt i Norge med min motor i sin GS (hans egen motor var det nå´t knas med, just då). Plus att min gick lite bättre (lätt vedbodtrim som faktiskt funkade skapligt).

Brorsan (som "fattig" student) körde helt standard - året runt i Uppsala. Jag och kompisen i Gävle hade båda pimpat våra GS-ar med skotskrutiga sadelöverdrag, glitter i hjulen och på framplåten ner till signalhornet, "störtbågar" reservhjulshållare innanför skölden med reservtank i, "flyscreen" över strålkastaren. M.m, m.m.

Så här ser mitt nyförvärv ut (hoppas jag). Har som sagt bara sett den här bilden på den.

Image

Brorsan och jag åkte på min spritt nya Touring-62 samma år till en träff i Lysekil. Kan det ha funnits en Vespa Club Lysekil??. Ett par år senare var kompisen och jag i alla fall på en träff med Vespa Club Göteborg. Då på våra GS-ar. Jag vill minnas att vi vid en kväll var hemma hos bröderna Duell på Danska vägen, nå´nstans (föräldrarnas hus, troligen).

Läsåret -66/67 pluggade jag i Göteborg. Det var då jag hade den där maroonröda tyska touringen (ful färg :D )
Kompisen hade då en Röd Super Sport, som jag minns det. Mycket snyggare!!

Hälsningar

Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
tysken
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Sat 29 Apr 2006, 22:07
Location: Sweden

Re: Vad har jag gett mig in på?

Post by tysken »

Hej Sture!

Kolla - här finns en film ifrån fjellrallyt... Kanske är ni med...
http://www.vespaclubstockholm.se/index. ... ilm-1960s/

Med vänlig hälsning,
Tobias
"Blech und Freude Rollerjungen"
User avatar
GSLund
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Sat 20 Jul 2013, 18:18
Location: Lund, Sweden

Re: Vad har jag gett mig in på?

Post by GSLund »

Jag har kollat filmen från Fjellrallyt men kan inte hitta nå´t. Iofs körde aldrig jag Fjellrallyt, endast min kompis plus ytterligare en kille från Gävle. Jag vill minnas att det gick väldigt bra för min kompis. Det var nog 1963 och 1964 han körde - kanske också ytterligare nå´n gång.

Jag hittade för bara nå´n månad sedan de här gamla filmsnuttarna från Vespa Club Stockholm. Jag är rätt säker på att jag är med på filmen från Uppsala 1963 (Vespa Gymkhana 1963 long), liksom kompisen som även finns med på filmen från 1965.

Hade ingen aning om att detta fanns inspelat och att hitta det så här ett halvt sekel senare känns lite märkligt.

Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Vad har jag gett mig in på?

Post by jencla »

Ja, Vespa Club Göteborg hade under en tid sin klubblokal i familjen Duells källare. Detta var före min tid. När jag 1967 kom in i gänget (på en röd Super Sport 1966) så hade klubblokalen flyttat till Masthugget. Lycka till med din Vespa!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
GSLund
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Sat 20 Jul 2013, 18:18
Location: Lund, Sweden

Re: Vad har jag gett mig in på?

Post by GSLund »

Knuffar liv i den här tråden med en ny fråga. Åsikter önskas om vilken väg att gå:

1. Försöka stå ut med den blåa färgen (hemsprutad av förre ägaren och inte särskilt tjusigt gjort - underarbetet kunde definitivt varit bättre) och åtgärda vad som behövs mekaniskt. Sätta den i trafikdugligt skick utan att lacka om till originalkulör. De vita hjulen klarar jag bara inte av - de kommer att bli originalgrå med tiden.

2. Plocka ner den "i atomer" och låta lacka om i originalkulör (silvergrå). Mekaniskt - rusta upp den till så nära original som det går. Bort med det schackrutiga på kåporna och glittret där fram. Nya delar där det behövs.

Altlernativ 1 blir så klart billigare men kan hemlack vara nå´t att bygga på när man pratar "patinerat". Alt. 2 kommer att kosta mycket mer men är kanske ett klokare alternativ, trots allt?? Men börsen är inte obegränsat rymlig.

Vad tycks?

/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Re: Vad har jag gett mig in på?

Post by henrikborjeson »

Hemmalack eller omlackeringar blir aldrig patinerade.
Jag skulle kört ett tag med den först och lärt känna maskinen och sedan bestämma vad som ska göras. Det är synd att riva den i bitar och renovera innan man vet att man ska köra långt och länge med den. Den ser ju ändå OK ut.
/HB
User avatar
GSLund
Entusiast
Entusiast
Posts: 118
Joined: Sat 20 Jul 2013, 18:18
Location: Lund, Sweden

Re: Vad har jag gett mig in på?

Post by GSLund »

Tack för svaret, Henrik!

Jag har samma åsikter - det är säkert vettigast att låta hojen med tiden visa vad den har för problem och egenheter, utöver de som redan visat sig och de som kommer upp när jag sätter igång att pilla med den i vinter. Efter det kan man börja fundera vidare..

Och jag får belåtna hummanden från plånboken när den märker att jag börjar tänka i andra banor än fullständig renovering med omlackering och allt. Grejen är bara den att jag alltför väl minns hur min gamla GS såg ut och den var riktigt fin. Den här blåa frestar på, om man säger. Det hade kanske varit bra att vara färgblind! Då hade man åtminstone sluppit lackera den för att få den grå!

Sedan minns jag också från en Vespaträff i Gränna 1962 en GS 150 från Uddevalla. Lackerad i British Racing Green och med kromade fälgar. Vill minnas att den hade modifierat avgassystem men inte mycket mer än så. Oerhört stram och elegant. Den lät också rätt gott. Nå´t sånt hade inte varit fel! Men dyrt!

Vi får som sagt se vart det bär iväg!

/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Re: Vad har jag gett mig in på?

Post by henrikborjeson »

Om den bara är komplett och inte behöver svetsas och riktas så behöver inte en renovering bli extremt dyr. Problemet är väl att när man börja göra iordning den så hittar man saker som man vill fixa när man nu ändå håller på. Nu vet jag inte var det är för lack men att slipa ner den och få den omlackerad kan man klara för 5-6000 om man gör hela monteringsjobbet själv. Ska motorn delas och renoveras springer det iväg några tusenlappar till.

Men som sagt, kör först och kolla så den är värd att lägga mer pengar på

mvh/HB
Post Reply