Småtrimma sprint!

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
ajez
Entusiast
Entusiast

Småtrimma sprint!

Post by ajez »

Hej!
Har en sprint som inte får tillräckligt med soppa...
Tidigare ägare har tagit upp insuget, men mer trim kan jag inte hitta. Förgasaren är utbytt till en 20/17C... och vespan ökar i hastighet på 4:an om man drar choken (jettad enligt följande 160 luft, e1 diffusor, 105 huvudmunstycke, lågfart 42, choke 60).
Hade tänkt att hänga dit ett px-avgassystem (eller skall man köpa ett sip road system?) och en annan förgasare. Tror ni att det går att köra med en 24/24 på en "orginalvespa" eller kommer den att dränkas i soppa?
Kanske kommer man i framtiden att hänga dit en annan cylinder....
Tacksam för lite input till kommande projekt!
//Andreas
zäta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Småtrimma sprint!

Post by zäta »

Jag är inte speciellt erfaren trimmare men jag tror du ska reda ut varför din förgasare inte svarar på den nya bestyckningen du beskrev i tidigare tråd.
Har din motor jämn och fin gång på låg tomgång? Eller är det bara på höga varv som problemet finns?
ajez
Entusiast
Entusiast

Post by ajez »

Motorn går fint på alla varv, är lättstartad, men vill dock inte varva ut riktigt. Framför allt inte på 4:an, och ökar i varv om jag drar choken. Jag tolkar det som för lite soppa eller för mycket luft, vilket jag ser som förgasarrelaterat. Har skifftat munstycken fram och tillbaka under en längre tid... 185 i luft, 100 i huvudmunstycke, e1 går bäst, men efter ett nyp med den settingen vågar jag inte använda det. Förgasaren skall ju vara en 20/17D på min två kanals sprint eller hur? Hur skiljer sig 20/17C från denna?
//Andreas
zäta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by zäta »

Sip road är ett bra avgas för pengarna.
Kräver ombestyckning av förgasaren annars går din motor magrare. Om den går magert nu och inte svarar på ombestyckning kolla detta först.
zäta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by zäta »

Du kan prova att spraya startgas runt förgasare och cylinder för att se om det drar tjuvluft.
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Ökar den när du drar ut choken har du för litet huvudmunstycke. Gå upp i storlek tills den fyrtaktar på fullgas, gå därefter ner en storlek så skall det fungera.

För övrigt kan jag bara rekommendera SIP Road, bra avgas för pengarna och en liten effektökning på köpet, framförallt i bottendraget.

/Hans

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Post Reply