Sving Touring

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Sving Touring

Post by Johnny L »

Har isär hela framvagnen på min Touring -59 och får inte klart för mig hur det ska sitta. Som med mycket annat jag tar isär på denna Vespa så saknades de flesta brickor och sånt som ska sitta enligt sprängskisser på nätet. Köpte på mig ett nytt svingaxelkit, där det medföljer två svarta brickor. Införskaffade även på Börjessons inrådan två distansbrickor som går in en bit i gaffelröret och vilar på en krage med aningen större diameter, då de nya lagren inte har den krage de gamla har inbyggd. Köpte även den märkliga mässingsbrickan med filtklädd innerkant, samt fiberbrickan som är asymmetrisk.

Dock får grejerna inte plats. Har mätt och funderat på olika kombinationer. Det som verkar märkligast är mässingsbrickan, för den är så djup att den behöver både den svarta brickan från axelkitet, plus den speciella kragbrickan "inuti" sig för att inte skrapa emot gaffeln i sin ytterkant, utan stödja mot brickorna/lagret i mitten. Detta upplägg lämnar ingen plats för varken svart, enkel bricka eller kragbricka på motsatt sida, där får bara fiberbrickan plats i så fall.

En bild av axeln instucken i gaffeln med kragbrickan till höger (en vanlig svart bricka emellan för att hålla kragbrickan utanför gaffeln för fotots skull) och mässingsbrickan hängande till vänster, bara för att ev fräscha upp någon erfaren montörs minne kring detaljerna.
2013-07-14 17.59.10.jpg
2013-07-14 17.59.10.jpg (124.02 KiB) Viewed 5604 times
De svarta brickorna som följer med axelkitet är 1,9mm tjocka, den yttre kragen på kragbrickorna är 3,1mm. Funderade även på att skippa mässingsbrickan helt och köra med en kragbricka på vardera sidan, men det blir väldigt tajt att få dit fiberbrickan ändå, jag tror den spricker om jag tvingar den.

Hur tajt ska det vara, det måste ju kunna röra sig för att fjädra?

Tacksam för tips och hjälp att tänka mig vidare.

/Johnny i Lund

EDIT: Bilder, bilder, bilder. Håhåjaja...
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
benke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Sving Touring

Post by benke »

Hej, har du kvar sakerna som satt på tidigare och kommer du ihåg hur de satt? använd då dessa så långt det går.

Jag försökte försökt att göra samma sak som du. Den svenska touringens framgaffel är lite speciell och det slutade med att jag använde de gamla delarna kompletterade med nya smörjnipplar, nållager och mässingsbussning från vespaservice i Stockholm. Det är svårt att få tag på delarna på annat sätt.

Benke
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Jo, jag brukar ha bra koll på hur grejer sitter när jag tar isär dem. Det speciella här är som sagt att det mesta saknas och att nållagren inte ser likadana ut som original. Finns alltså inte så mycket att utgå från. Det är klart, eftersom jag tog isär svingaxel, stötdämparfäste, hjulaxel och fjäderfästet samtidigt, så kan någon bricka ha förväxlats i mitt minne. Det satt i varje fall inte någon mässingsbrickan nånstans, det är jag säker på. Därmed lutar det åt att den enklaste lösningen är att utesluta den igen, men å andra sidan finns det ju en anledning till att lagren behövde bytas nu...

Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4 Beta
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
benke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by benke »

vad är det för årsmodell på din min är en 60 eller 61:a, jag tog bilder på alla delar när jag tog isär min sving. Jag har placerat ut delarna precis som de satt och tagit ett foto. Om du vill kan jag skicka det till dig på måndag. Så här skall det se ut för modellerna vgla och vglb enligt sprängskissen. Det såg dock inte riktigt ut så på min, det var lite annorlunda. Mässingsbrickan är den större ihåliga skivan med filtpackning. både nållager och Mässingsbrickan (nr 40) finns att köpa på EHR motor. Det är olika storlek på nållagren och de är olika många. Det viktiga är att du har kvar bulten som går igenom samt rätt nållager.

Jag har läst någonstans på forumet att svenska Touring fick en framgaffel från GS, det kanske förklarar saken. Jag hade tex rätt svårt att få tag på rätt fjäder till dämparen men hittade rätt till slut.

Benke
Attachments
Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (29.38 KiB) Viewed 5492 times
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Ja, jo, jag har kollat sprängskisserna, inklusive den för touring som innan fanns att tillgå via meshmen.com/touring (har laddat ner sedan tidigare).
Min är som sagt en -59:a, men bilder från din demontering hade varit intressant som jämförelse ändå tänker jag.

Har köpt ett helt kit med nya nållagren och axel: http://www.sip-scootershop.com/en/main/ ... r=91621800

Mässingsbrickan: http://www.sip-scootershop.com/en/main/ ... r=15982550

Två extra distanser för ev behov: http://www.sip-scootershop.com/en/main/ ... r=99474000

Några andra delar har jag som sagt inte och det fanns inget annat än två brickor på plats vid demontering. Det följde inte ens med mutter med axelkitet, och den gamle (som iofs ändå är helt slut) passar inte, för det är en mindre storlek.

En sak som slår mig nu är att hela svingen troligt kan ha blivit hopklämd av att tidigare ha monterats utan rätt distanser, så egentligen hade jag velat ha måttet på gapet i svingen för att jämföra om den är som den ska. Nån som har måttet, alternativt en lös Touringsving i Skåne jag kan mäta på?

mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Köpte för övrigt först enbart nya nållager, men vid demontering var axeln väldigt skadad just på lagerbanorna där den ligger emot nålarna, plus att gängorna i änden var riktigt, riktigt kassa.

Det har i princip från början varit uppenbart att den här vespan inte renoverats varsamt med kärlek, utan skruvats ihop med diverse nödlösningar och lånade delar för att kunna besiktigas och säljas (den gick inte ens igenom besiktningen pga glappt bakhjulslager och senaste besiktning innan dess var -84).

Man kanske skulle köpa en Vespa till, en finare att ha som referensexemplar när man skruvar...?
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Spontant tänker jag att du borde konsultera den Vespologie Doktor som bor i Lund :-)
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Ja, Jens, det lutar ditåt. Jag har honom inkluderad i andra planer, så jag tänkte fördela gracerna lite och plåga någon annan ett tag....

mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Uppdatering
Måttat och experimenterat ikväll och kommit fram till den serum som ger minst glapp på min Vespa.

1. Mässingsbrickan
2. Plan bricka 1,9mm
3. Plan bricka 1,9mm
4. Framgaffeln
5. Plan bricka 1,9mm

Jag får med detta alternativ alltså skippa fiberbrickan, men jag prioriterar mässingsbrickan, då jag anar att den sidan annars lätt får in smuts från hjulsprut.

En sak jag inser är att eftersom de nya nållagren inte har inbyggd krage som håller dem på plats i gaffeln, kanske man borde ha installerat den distans mellan dem som verkar sitta på nyare Vespor?

Nåja, jag kommer både susa fram och sova gott med denna lösning, för den är i vilket fall en hel del bättre än hur det såg ut innan.

mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
benke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by benke »

Hej här kommer bilderna från min renovering precis som de satt original.
Attachments
4a.jpg
4a.jpg (203.83 KiB) Viewed 5375 times
3a.jpg
3a.jpg (218.27 KiB) Viewed 5375 times
2a.jpg
2a.jpg (190.63 KiB) Viewed 5375 times
1a.jpg
1a.jpg (175.1 KiB) Viewed 5375 times
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Hej och tack för bilderna.
Jag tycker mig ana en antydan till skillnad på våra gafflar. Det tvärgående röret för axeln sitter i princip helt jämnt i höjd med gaffelröret på höger sida, medan din ev har lite mera rör utskjutande där så att mässingsbrickan inte riskerar att skava i själva gaffelröret (vilket det gör på min om jag inte har de båda brickorna jag till slut valde att montera där). Kanske ett måndagsexemplar, eller så är det nåt annat knas som är galet på min.

Tack i alla fall.

mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
benke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by benke »

Ja det skall vara lite tajt men inte sitta åt allt för mycket, du tycks sakna den bricka som jag har och som är kopparfärgad. Den ligger ju mellan den stora filterförsedda mässigsbrickan och fungerar som distans mot lagren i den tvärgående axeln. Hur som helst var det ju bra att du hittade en lösning på problemet.

Bifogar en bild på min gaffel efter renovering.
Attachments
bild (8).JPG
bild (8).JPG (119.64 KiB) Viewed 5351 times
bild (6).JPG
bild (6).JPG (94.14 KiB) Viewed 5351 times
Post Reply