Länge hade jag funderat på om jag skulle göra nått åt min något trötta "Vardags- GS160"... med anledning av flytt 13km utanför stan blev det plötslig en väldigt aktuell fråga! Pendla i 70-80km/h på motorvägen är ju ingen höjdare...och då blev ju frågan renovera GS motorn eller sätta i en "super-pigg" PX200+Polini motor - som kompisen Johan körde... Jag han inte tänka mycket för då fick jag erbjudan av att köpa en PX 200 motor (sista italienska) som precis hade plockats ur en norsk GS160 och som var redo för att "Pollineras"... och så blev det!
Operations Sal: En varm & kvav källare på Södermalm i Stockholm.
Patient:
Vespa GS 160 1964 - ursprungligen vit och ifrån Gotland - sist helrenoverat av äldre herre & fd. VC Sthlm president ca 1980 - lackad i Mercedes Guld... Bruksskick och underbart om det inte vore för det där trötta hjärtat.

Transplantat:
PX 200 motor (mod.1991* VSE1M 4259XX med avaktiverat sep.smörjning & el-start ) samt monterad Polini 210 kit och en Sip Road...

. . . . .
Vad jag trodde skulle vara en enkelt "Plug & Play" operation visade sig vara lite mer komplicerat än jag hade tänkt mig.... Hade ju hört talas om att det gick att "bara trycka i" en PXmotor i en GS160 och sedan koppla lite el... Jag är ingen läkare och ännu mindre en mekaniker och jag påstår inte heller vara det, men i teorin lät det ju som något som jag ansåg mig klara av

Men igår natt upptäckte jag att jag borde har läst det finstilta i alla Forum eller trådar som jag hade lusläst - det verkar inte vara såååå enkelt som alla skriver!
När väl den gamla GS motorn hade plockats bort och det var dags att hänga i PX motorn upptäckte jag att det inte gick att "hänga i den" för då fick man inte förbi förgasarburken ramen - alltså paralell lyfta den underifrån utan förgasar lock... och då passade den... men "WTF" - förgasarlocket går inte på - den är långt ifrån att få plats.... och El-startmotorn är också bara 3mm ifrån ramen...

Klockan är 02:00 - Jag orkar inte mera... Jag är trött, svettig och oljig och har lååååg blodsocker ...Vad göra nu ? ? ?
Alternativ 1: www.blocket.se : "Objekt för den händige säljes" och sedan köpa en automat Vespa för pengarna ??
Alternativ 2 - SSK- Forumet: ok - jag ger det en försök och blottar min ångest i forumet - kanske någon vill/kan hjälpa mig?!
Nu är det er tur: HJÄÄÄÄÄLP !!! eller som vi tyskar ropar HILFEEEEE !!!
Jag skulle i största mån vilja undvika att kapa/banka eller slå sönder karossen eller den fina gyldene Mercedes-lacken (förstår ni väl alla!)
Tips ?
Vad gör man med luftburken - skall man sätta på ett sådär "Akvariefilter" eller finns det ett smart sätt att koppla den på det befintliga GS-uttaget i ramen...?
Har någon av er gjort samma operation (Px+GS) tidigare? Bilder?
Hoppas att denna tråden kan bli en guide för framtida konverteringar och hjälp för de som kanske hamnar i samma sits...
Be my guest - och skriv !!!
/Tysken