Hur hårt drar man styrlager

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
borje
Nybörjare
Nybörjare

Hur hårt drar man styrlager

Post by borje »

Hej på er, jag har haft isät vespan. Håller på att montera ihop igen. Framgaffeln och lagren där. Hur hårt kan/skall man dra åt muttern som håller gaffeln på plats?
/Börje
Touring 150cc, 62'a, VGLB1T
Vespalun
Lärling
Lärling

Re: Hur hårt drar man styrlager

Post by Vespalun »

Hej!
Ja det kan vara lite känsligt!
Har Du bytt lagerskålarna också?
Om så är fallet så är det viktigt att dom är riktigt på rätt plats, dvs är i "botten".
När det är ok, så ska Du bara fetta in kulringen och sätt in framgaffeln i ramen.
Använd ett fett baserat på lithium, det är betydligt mer vattentåligt (och lite vitt till färgen).

Med framhjulet på marken, lite tryck på det, så lägger man dit den övre kulringen och fettar in den.
Skruva ned den övre, gängade, lagerskålen för hand. Dra den så hårt du kan med handen, sen drar Du den ytterligare ett 1/4 varv med verktyg (inte mer, då kan Du skada kulorna).
På med brickan, den med en "klack" som passar i skåran på framgaffeln.
Dra dit den övre muttern och knacka fast den ordentligt.

Nu ska man inte kunna känna något glapp (testa med styret på plats), en annan viktig sak är att man INTE får känna att styrningen hakar fast när man åker rakt fram (slitna lagerskålar!). Då blir det bakläxa på bilprovningen.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
borje
Nybörjare
Nybörjare

Re: Hur hårt drar man styrlager

Post by borje »

Problemet var att jag inte hade fått den nedre lagerskålen i botten. Vid första porvköret i backen sjönk lagerskålen och glappet var ett faktum. Fick rulla försiktigt hem och av med styret. ...man skull ha gjort liiite längre vajerhöljen :-) så nu skall jag spänna muttern enligt Leifs instruktioner.
/Börje
Touring 150cc, 62'a, VGLB1T
Post Reply