Bensinkranen läcker

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Felixhermansson
Nybörjare
Nybörjare

Bensinkranen läcker

Post by Felixhermansson »

Hej samlad expertis!

Jag vet att min fråga rör sig något utanför forumets scooter-ramar, men hoppas att det har smärre betydelse.

En King håller på att väckas till liv i garaget efter 15-20 år i dvala. Förgasaren rengjord, bensinslangar bytta, bensin bytt, tändstift kollat, däcken fyllda med frisk Boråsluft.

Då ser jag genom den nya transparenta bränsleslangen att det inte kommer något bränsle. Så av med kranen, söla med det nypåfyllda bränslet och analysera kranfan.

Verkar toktät. Att försöka blåsa tingesten ren hjälper föga, men otålig som man är tar man en tunn ståltråd och kör upp i härligheten.

Lite pyssel och vips så är det fullt flöde!

Men givetvis har jag också haft sönder den...

Nu läcker den genom "vridarmen" och så vill man ju inte ha det.

Är det någon som har en dylik att sälja? Eller går den att laga? Den verkar ihoppressad på något sätt och dessutom så läste jag på det där internätet att det förmodligen är en korkskiva jag haft sönder.

Vill helst inte byta till en o-original då hela mopeden är exakt som vid leverans. (Tjejens morfar har haft den sedan ny)

Tacksam för tips!
ImageUploadedByTapatalk1372766039.986905.jpg
ImageUploadedByTapatalk1372766039.986905.jpg (39.67 KiB) Viewed 4882 times
ImageUploadedByTapatalk1372766055.329496.jpg
ImageUploadedByTapatalk1372766055.329496.jpg (65.76 KiB) Viewed 4882 times
Eskilander
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Bensinkranen läcker

Post by Eskilander »

köp en ny kran och kör och ha kul leta orginaldelar gör man på vintern :mrgreen: och kör inte upp ståltråd där den inte ska vara.
ska man fixa bensin kranar blåser man eller använder högtrycksluften och värkar något tept skruvar man isär det. bara ett litet tips på vägen 8)
Felixhermansson
Nybörjare
Nybörjare

Du har helt rätt om mycket. Och visst ar det idiotiskt grepp att försöka "sota ur" kranen med ståltråd, men jag får intala mig själv att den ändå var paj.

Annars gick ju mopeden gudagött! Slö och långsam precis som en moped ska vara!
Felixhermansson
Nybörjare
Nybörjare

Du har helt rätt om mycket. Och visst ska man ju inte sota ur kranar med ståltråd, men jag får nog intala mig att kranen ändå inte skulle kunna räddas.

Och förresten, mopeden gick toppenbra! Långsamt, tyst och mysigt precis som sig bör. Men en läcker läckande kran gör ingen glad.
Felixhermansson
Nybörjare
Nybörjare

Äsch, tapatalk strular. Ursäkta den dubbla publiceringen.
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Finns ju kranar med gammaldags stuk, kolla tex här:
http://shop.ettansmopeder.se/Shop/Page/ ... bensinkran
Felixhermansson
Nybörjare
Nybörjare

Faktum är att jag har hittat en. På Tradera!

Det synliga skillnaden var minimal.

Tyvärr så går mopeden bara i två sekunders intervallen nu. Konstigt då den gick som en dröm för ett par dagar sedan. Förgasaren är nerplockad och är renare än tandläkarens verktyg så jag funderar vad det kan bero på.

Bensinen är flång ny, gnista finns och stiftet ser lite lagom blött ut.
Post Reply