Hjälp, rasad PX!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
auge
Nybörjare
Nybörjare

Hjälp, rasad PX!

Post by auge »

Jag har en Vespa PX 200 1996 som har rasat på något sätt.
Under en tid har det skramlat i den några gånger, ungefär som att stödet skull hänga löst och slå lite.

Så en dag så skramlade det till ordentligt och motorn stannade. Så jag svängde intill vägkanten och provade elstarten, men motorn hade låst sig och kicken var helt stum. Efter några dagar så provade jag elstarten och motorn gick runt några varv men motvilligt. Efter detta så är kicken helt slapp. Jag har plockat av toppen och känt i cylindern, men det känns bra och inga grader eller repor som känns med fingrarna och motorn går runt som den ska när jag vrider på svänghjulet.

Jag fick ett tips om att det kunde vara bakhjulslagret och det är ett litet glapp på bakhjulet och det blir ett "kluckljud" när man vickar på bakhjulet.

Någon som har någon annan idé vad det skulle kunna vara?
Är det mycket skruva med att byta bakhjulslager?
JBL
Entusiast
Entusiast

Re: Hjälp, rasad PX!

Post by JBL »

Lagret är lätt att byta. Bort med hjul och broms. Ta bort packbox. Ut med lager med avdragare från BT. Pressa i det nya. Kolla tråd på forumet med bilder. Jag har avdragare och passande lager don.
J
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Hej och välkommen!
Tråkigt att sånt här ska ske på så pass ny maskin :(
Tyvärr så tror jag att det bara är att klyva motorn, vad som än har gått sönder så har Du så mycket skrot i växellådan att du riskerar betydligt värre haveri om Du chansar.
Det kan vara ett lager haveri och då har Du kulor och hållare på drift i lådan, det kan också vara ryckutjämnaren och då är en massa fjädrar på drift även ett kopplings ras ger massor av skit som Du inte vill ha i motorn.
Nä det är nog bara att kavla upp ärmarna och riva. Synd att säsongen är i full blom men verkligheten råder :cry:
Ta tillfället i akt att få kontakt med någon som har skruvat tidigare så går det fortare.
Skriv gärna in vilken stad Du kommer ifrån så är det lättare att hjälpa till.
Lycka till.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
auge
Nybörjare
Nybörjare

Post by auge »

Tackar för snabba svar, mkt uppskattat!!! =)

Har plockat av motorn idag och när jag plockade bort cylindern så såg inte kolven så snygg ut!
Vet dock inte om det är detta som är orsaken eller hjullager? Eller kanske båda två?

Men cylindern såg ut att ha klarat sig...

Image
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Aha! Karlstad :D
Tror att har felet där..... Nyper en kolv så är det tvärstopp tills den har kallnat.
Har Du koll på hur det är med oljan! Den där kolven ser inte ut att ha haft det alltför "glatt". Kan Du ha problem med automatsmörjningen? Den brukar vara ganska så "bulletproof" om man inte pillrar på den (som jag har gjort :) ).
Har Du haft ut kopplingen någon gång? Det sitter ett drev för oljepumpen bakom kopplingen och den kan vara lite trixig att få på plats.
Vet Du hur förgasaren är bestyckad? Någon som pillat på den? Du borde ha ett 118 (eller 116) huvudmunstycke.
Usch vad många frågor men det är nog bara att leta vidare efter den verkliga orsaken, för lite olja eller för små munstycken.
När Du ändå har lyft ur motorn så kolla att växlar och koppling är ok, tror inte det är nåt annat än denna kolv (och kanske cylindern). Kolla att växellådsoljan är ok och inte innehåller metalldelar (kolla med en magnet), det borde finnas c:a 2,5 dl.
Nu vet jag ju inte hur mycket Du har skruvat i vespor men lite erfarenhet är alltid bra, Du verkar i alla fall inte rädd att "lyfta på locket" så det kommer nog att gå bra.

Kolla på dessa sidor, dom kan vara nyttiga.

http://vespamaintenance.com/ allmänt om PX, mycket bilder.
http://www.scooterhelp.com/ startsidan för allt om vespor.
http://www.scootermercato.com/Garage/Tech-Tips mycket bilder och tips.
http://www.vespalabs.org/ lite väl nördig men bra info om t.ex. automatsmörjning (autolube).

Lycka till och håll oss informerade om hur det går.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Den där kolven har gått med alldeles för lite oljeblandning, om ens någon olja alls.

Kolla din separatsmörjning så att den fungerar! Har någon meckat med den, och det kommit in luft så kan den sluta fungera.

Har den nypt så är motorn stum tills bitarna kallnar, och sen har du inget komp pga av att kolvringarna är limmade med smält aluminium.

Går motorn runt friktionsfritt utan cylinder? Kan du dra runt bakhjulet med växel i utan problem eller missljud? I så fall skulle jag inte klyva motorn, utan koncentrera mig på kolv/cylinder.

Först kollar du slitaget på cylindern, är det i mått så räcker det att hona cylindern och köpa orginalkolv. Är den för sliten, så blir det till att borra till överdimension samt köpa ny kolv. Alternativet är att köpa en helt ny cylinder med kolv, då en borrning + kolv inte är speciellt mycket billigare än att köpa hela kitet.
auge wrote:Tackar för snabba svar, mkt uppskattat!!! =)

Har plockat av motorn idag och när jag plockade bort cylindern så såg inte kolven så snygg ut!
Vet dock inte om det är detta som är orsaken eller hjullager? Eller kanske båda två?

Men cylindern såg ut att ha klarat sig...
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
auge
Nybörjare
Nybörjare

Post by auge »

Har väl gett mig på både moppar och motorcyklar grundligt med skruvmejseln, även om det var 30 år sedan... =)
Är scooterist sedan ett halvår tillbaka!

När jag tog bort oljeslangen från förgasaren så kom det bara någon droppe olja, borde det ha kommit mer? Hade bara kört ca 10 mil sedan senaste oljefyllningen, fyllde då ca 8 dl.

Tror inte att någon plockat särskilt mycket med denna Vespa, det satt ett 1-2 cm tjockt lager med olja och sand på insidan av motorn...
På huvudmunstycket står det 160.

Växellådsoljan bytte jag i början av maj. Tror inte någon har rört kopplingen.

Bakhjulet/bromstrumman går runt utan några problem, även om jag tyckte att det lät lite i det, bifogar en filmsnutt.

Annan sak jag funderade över var att kicken var helt slapp, den drog inte runt motorn alls, ungefär som om den hade släppt. Vad kan det vara?

Vid en närmare undersökning så upptäckte jag att även cylindern tagit stryk...

Image

Bra med många frågor! =)
auge
Nybörjare
Nybörjare

Post by auge »

Fick inte med filmsnutten, men här ligger den:
http://www.holidayindustry.net/bakhjulet.mov

Ska kolla upp detta med separatsmörjningen, det känns som om felet ligger där!
Ser man på bilderna så blir det ny kolv och cylinder...
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Oljetanken ligger under förgasaren så den är beroende av pumpen för att det det skall komma ut olja ur slangen. Så det behöver inte betyda något. Troligast är att pumpen slutat funka, eller att det blivit något stopp någonstans i tillförseln. Oljan går i ett spår under förgasarburken, och det kan sättas igen om man är lite klantig eller har otur.

160 är storleken på ditt 'air corrector jet'. Munstycket under det (diffusormunstycket) bör vara ett BE3 och huvudmunstycket (längs ner på 'pinnen') bör vara 116 eller 118.

Att kicken kändes slapp KAN bero på att kolven satt hårt fast, och att kopplingen då slirade när du kickade. Slitna lameller?
auge wrote:Har väl gett mig på både moppar och motorcyklar grundligt med skruvmejseln, även om det var 30 år sedan... =)

Är scooterist sedan ett halvår tillbaka!

När jag tog bort oljeslangen från förgasaren så kom det bara någon droppe olja, borde det ha kommit mer? Hade bara kört ca 10 mil sedan senaste oljefyllningen, fyllde då ca 8 dl.

Tror inte att någon plockat särskilt mycket med denna Vespa, det satt ett 1-2 cm tjockt lager med olja och sand på insidan av motorn...
På huvudmunstycket står det 160.

Växellådsoljan bytte jag i början av maj. Tror inte någon har rört kopplingen.

Bakhjulet/bromstrumman går runt utan några problem, även om jag tyckte att det lät lite i det, bifogar en filmsnutt.

Annan sak jag funderade över var att kicken var helt slapp, den drog inte runt motorn alls, ungefär som om den hade släppt. Vad kan det vara?

Vid en närmare undersökning så upptäckte jag att även cylindern tagit stryk...

Bra med många frågor! =)
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Hej igen!
Kolla här http://www.vespalabs.org/Wiki/Vespa_101/Engine/Autolube för en beskrivning på just smörjningen. Efter man jobbat med oljepumpen eller slangen till den så är det stor risk att man får luft i systemet och då kan det vara vettigt att hälla i 2% olja i bensinen (bara en tank) för att inte riskera något. Ev luftbubblor i slangen ska då ha försvunnit (på en tank alltså).

Går kicken runt utan att ta i nåt eller tar den i utan att dra runt motorn? Ja, jag vet det är lite svårt att förklara men är kopplingen väck går det inte att kicka men växellådan drar i alla fall runt, lägg in 4:an och kicka lite (för hand går bra) då ska bakhjulet snurra med. Går den bara runt så har något hänt i växellådan, I så fall är det nog dags att riva den. :(, kolla på denna bildserie http://www.scootermercato.com/Garage/Te ... arge-Frame där finns kickens delar beskrivna i både text och bild. Växellådan är ganska enkel, kolla här http://www.vespalabs.org/Wiki/Vespa_101/Engine/Gear_box

Lyft ur kopplingen så kan man se in i lådan (lite i alla fall) och kanske få lite visuell hjälp. För att göra det behöver man ingen avdragare, bara lossa kopplingskåpan, centrummuttern och försiktigt lyfta ur kopplingen (tappa INTE krysskilen ner i växellådan). Du ska ha en sk. Cosa koppling, en vidareutvecklad koppling som fungerar utmärkt http://www.vespalabs.org/Wiki/Vespa_Parts/Engine/Clutch.

Svårt att avgöra hur bra/dåligt det låter från filmen men det borde inte vara något med hjullagret när den snurrar så där fint.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
auge
Nybörjare
Nybörjare

Post by auge »

Igen, tackar för engagemanget! =)

Huvudmunstycket är 116!

Plockade isär oljepumpen och blåste rent kanalerna, men inget geggigt där.

Kicken gick runt utan att ta i något, kan växellådan ha skadats när kolven/cylinder skar/nöp?

Återkommer med koppling och lameller senare, jobbet kallar igen...
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Vanligtvis blir det inga skador på motorn när kolven skär, utöver cylinder/kolv/vev/ramlager. Observera - vanligtvis.

Det bästa är att kolla av motorn, så att den går runt som den ska utan missljud, växlarna går i utan problem, det går att koppla ur etc. Känner man inget konstigt, så är det bara att fixa cylinder/kolv och blåsa rent vevhuset ordentligt. Har lager/packboxar skadats vid haveriet så lär man märka det, antingen på att motorn går nervöst och vill varva upp spontant (läcker på svänghjulssidan) eller att den ryker vitt ordentligt (läcker på drivsidan/kopplingssidan).

auge wrote:Igen, tackar för engagemanget! =)

Huvudmunstycket är 116!

Plockade isär oljepumpen och blåste rent kanalerna, men inget geggigt där.

Kicken gick runt utan att ta i något, kan växellådan ha skadats när kolven/cylinder skar/nöp?

Återkommer med koppling och lameller senare, jobbet kallar igen...
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Jag har just kluvit motorn av helt andra anledningar, men noterar att min kolv blivit lite sliten och "långrandig".
Bör jag göra något åt det och i sådant fall vad?
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Både kolv o cylinderlopp ser långrandiga ut... Det kan vara dags för en ny kolv o cylinderborrning, eller ny kolv o cylinder om priset är detsamma...
auge
Nybörjare
Nybörjare

Post by auge »

Tillbaka från midsommarfirandet...

En liten filmsnutt på hur kicken är: http://www.holidayindustry.net/kicken.mov
Varför är kicken så? Den typ fjädrar tillbaka, men kuggen drar inte.
Det känns som att det kan vara bra att veta innan jag river koppling och växellåda...
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Hej och hoppas midsommaren var bra :D
Ja den verkar inte ta men låter OK, hmmmm!
Kolla kopplingen, är den OK?, satsar en krona på den.
Är det inte kopplingen så bör Du klyva motorn.
Orsaken är att OM något är löst i växellådan så kan det bli DYRT.

Kickens drev ska ju ta i "julgranen" och därifrån, via kopplingen driva runt motorn.
Det är inte speciellt många saker som är inblandade.
Det klickande ljudet du får när kicken går tillbaka är ljudet från själva kickdrevet och det låter helt OK.
Nä den måste vara kopplingen, är kopplingen "intryckt" så går kicken precis som i din film.

Plocka bara av kopplingskåpan så ser Du hur det ska fungera. Om låsringen till kopplingspaketet lossnar så är hela "lamellpaketet" löst och kopplingen fungerar inte. Så kan det vara. Du ska ha en sk. Cosa koppling på din maskin och den brukar inte krångla.

Lycka till.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Och förlåt Leif att jag lägger mig i men en mycket viktig komplettering, om du tar bort kopplingen.

Kopplingen styrs på axeln av en liten "krysskil"/halvmåne. Den ska sitta UPPÅT när du tar bort kopplingen, annars kan den lossna och ramla in i motorn och då måste du klyva motorn för att finna den :cry: Dessutom, när du tagit bort kopplingen, ta direkt bort även krysskilen, för säkerhets skull med en trasa under ifall du skulle tappa den.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Helt rätt Jens, bra att Du tog upp det.
Man missar ofta viktiga småsaker.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
auge
Nybörjare
Nybörjare

Post by auge »

Varit ute och skruvat lite i eftermiddag och blir väl inte mkt klokare!? :-?
Några gånger så har kicken dragit och ibland inte.
Skall försöka lura hit Karlstads Vespaguru och få en andra åsikt. Återkommer när jag har fått fler svar och lite köpråd (cylindersats osv)...

Men jag upptäckte ngt som såg lite hemmatrimmat ut, har ngn borrat upp insuget från förgasaren in i blocket? Eller ska det se ut så här?

Image
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

Det är så det ser ut från fabrik.
/Ronny
auge
Nybörjare
Nybörjare

Post by auge »

Hej igen!

Rustad med en 8 mm nyckel gav jag mig på kopplingen idag och upptäckte genast att där inte stod rätt till (kolla filmen...).
Låsringen som skall hålla ihop kopplingspaketet längst in, hade släppt och krökts (är med i mitten av filmen), så allt sitter löst och kanar runt. Så en ny koppling behövs.
Funderingar:
Runt kopplingshjulet på blockdelen var det fullt med gegga av olja, järnfilspån och kork, kan detta på något sätt kommit in i vevhuset?
Såg att "pinnen/axeln" som driver oljepumpen kommer upp ur kopplingshuset, kan kopplingsraset vara orsaken till "nypningen", dvs att smörjningen inte har fungerat?

Filmen: http://www.holidayindustry.net/kopplingen.mov

Tänkte börja med att investera i en 210 cc cylinderpaket, vad skall man köpa, Malossi, Polini, Pinasco eller ngt annat?
Likadant med kopplingspaket, något tips om vad man skall ha?

Tackar på förhand!

Åke
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Det där såg inte bra ut.
En liten rättning: Låsringen sitter ytterst på kopplingspaketet. Det är den som hindrar att kork- och metallskivorna inte åker ut av trycket från kopplingsfjädrarna.
Edit: (Eller... ja, det är ju innerst när den sitter i motorn) ;)

Köp den "nya" Polini-aluminiumcylindern på 210 kubik, jag har en själv och är supernöjd! Den finns i ett paket, med eller utan ett trevligt avgasrör:

http://www.scooter-center.com/product/7 ... wo+exhaust

http://www.scooter-center.com/product/7 ... t+SIP+Road

Om du nu ska köpa en helt ny koppling (oklart varför din låsring hoppade ur, vilket gör att det kanske är bra att byta helt) ska du satsa på en original Cosa-koppling:

http://www.scooter-center.com/product/9021020/23+teeth

Det finns kopior av ovanstående, men min erfarenhet säger att det är bäst med Piaggio original.

Så länge du inte har hål i blocket eller trasig packbox så ska det inte kunna komma in saker i vevhuset utifrån det du skriver, men det kan absolut ha ramlat ner metallskräp ner i växellådan =(

Johan
auge
Nybörjare
Nybörjare

Post by auge »

Det var så jag tänkte Johan! :D

Polinikittet var tillfälligt slutsålt och jag har inte fått ngt svar om när de får in det igen. Men ett sådant blir det! Antar att det kommer att ge lite extra även om man inte ger sig på blocket med en vinkelslip och byter förgasare!?

Tillbaka till kopplingen, hur kunde låsringen "hoppa av"? Är det vanligt att det händer?
Läste någonstans att om man trimmar så bör man sätta i en hårdare koppling, men denna funkar bra tror du? Sedan så dök det upp en ny fundering, hur många "teeth" (kuggar antar jag...) skall man ha?

Tackar på förhand!

Åke
auge
Nybörjare
Nybörjare

Post by auge »

Hur får jag loss resten av kopplingen?
Läste att det bara skulle vara att lyfta ur den, men icke den sitter stenhårt, krävs det ngt specialverktyg?

Jag har en "clutch nut tool", men den verkar inte funka här...

/Åke

Image
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Jag har aldrig sett någon låsring hoppa ur tidigare så jag vågar inte spekulera i orsakerna till detta. Kolla noga så inget är skadat när du väl får loss resterna av din koppling!
Knacka försiktigt så långt ut du kan med något mellanhårt så bör det lossna. Kopplingar brukar inte sitta vansinningt hårt.
Som tidigare påpekat, håll koll på krysskilen!

Polinin gör underverk med en oportad motor, det är så jag kör. Du behåller den fina originalkaraktären med bra bottendrag, men du kommer att uppleva en markant effektskillnad i hela registret.

Johan
Post Reply