Är det värt skära upp en ljuddämpare till v50?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Är det värt skära upp en ljuddämpare till v50?

Post by robmic »

Funderade på¨om mitt avgassystem var tätt. Jag har gjort rent det med kaustiksoda och sköljt ur det ordentligt samt kört med tryckluft förra året. Tycker iofs att det är hyfsat tryck ut bak men kan det ändå vara tätt? Lite synd skära en lucka i originalljudämparen för att eventuellt sota ur. Vad är er erfarenhet? Är de täta och om jag ska skära, ska jag skära på ovansidan eller under.
Jag har svets. Anledningen till funderingen är att den är så väldans trött trots italiensk standardvev.
MVH Robban M
spaxe
Entusiast
Entusiast

Re: Är det värt skära upp en ljuddämpare till v50?

Post by spaxe »

Har du provat att elda,lägga den på elden en stund...
Är det en orginal du har..
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Är det värt skära upp en ljuddämpare till v50?

Post by robmic »

Hej. Ja då var originalljuddämparen uppskuren. Jag trodde det skulle vara ett "rum" med skvalpplåtar som ljudet studsade mot i men som ni säkert redan visste så är det alltså ett utrymme som hålls ihop av den yttre plåten. Strax innanför finns ett tunnt lager isolering som hålls på plats av en tunn "nätplåt". Så isoleringen ligger mellan ett yttre plåtskal och ett inre skal som ser mer ut som ett finmaskigt nät som ljudet passerar och "fastnar" i isoleringen.
Provade hålla emot hålet jag gjort 5 x5 cm med en svetshandske med motorn igång.Det är riktigt bra tryck ut.
Ja så då får jag svetsa ihop det igen då det såg bra ut . Får klippa bort isoleringen en cm där svetsfogen ska vara.
Ska se om det ev går att förstora upp avgaspipen några millimeter. Återkommer med bilder ifall någon vill se.
Tyvärr upptäckte jag medans jag drog fast avgassystemet att bakhjulet börjat glappa fast det vara fastskruvat ordentligt förra året (med säkring). Börjar allvarligt fundera på att riva ner motorn igen.
Suck. /Robban
Post Reply