Ny på forumet och ny på vespa. Ska renovera min primavera 125 närmsta tiden och tänkte lägga upp en liten projekttråd för det och samtidigt ventilera frågor och problem. Kan ju bli mer än ett

Vespan är en Primavera 125 årsmodell 1982. 93 (!) mil på mätaren. Senast godkända besiktning 1987. Sprang på den i ett garage förra sommaren när jag köpte lite grejer till min Ducati. Hade varit sugen på vespa ett tag och den här var ju i "nyskick" så jag la ett bud.
Nyss Hemkommen: Efter lite förgasarrengöring, ny bensin och nytt tändstift så gick den igång! Lite väl igång.... Motorn vägrar att ligga på tomgång hur man än ställer förgasaren utan rusar iväg i varv så fort den får chansen. Tyder på tjuvluft om jag förstått saker och ting rätt? Tändstiftet är även väldigt vitt efter att den gått en stund.
Bytte samtliga packningar i förgasaren som första åtgärd. Hjälpte tyvärr inte mycket. Så nu har jag påbörjat en rivning av motorn för att byta packningarna där. Är jag på rätt spår?
Har plockat ut motorn och ska ta loss navet. Och det är där jag står still just nu. Tog bort clipsen, muttern och brickan utan problem men navet sitter fortfarande fast. Helt stumt. Enligt dom meckguider jag hittat på nätet borde det bara vara att ta loss nu. Är det något som jag missat? Tips på att få loss navet?
Så här ser det ut just nu: Tacksam för tips!
/Kalle