Old school trim
Old school trim
I dessa moderna tidevarv med Polinicylindrar som inte nyper längre och andra moderna setups så måste man ju
få undra, går det inte att åka lika snabbt och snyggt med de gamla trimmen?
Autisa 200cc, den spanska trim(nåja)cylindern som fanns till P-PX200 var försvinnande snabba.
De rasade nämligen oftasts redan
på provturen då kolvringsknastret behagade ge sig ut i cylinderloppet.
Således så försvann de också rätt så fort från favoritlistorna över trim som var tänkbara.
Huruvuda de var trim eller ej är omdebatterat på forumet i denna tråd:
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... f=5&t=1779
Man kan ju inte dö nyfiken, så jag plockade fram ett gammalt kit där cylindern var hel.
En kolv kom från ett annat håll och minsann, saknades inte kolvringsknastret redan!
Tanken är att få till en cylinder som drar ungefär lika bra som en Alu Polini.
Den är ju dock på 210 och Autisan kommer att ligga på orginal storlek.
Den märkliga avgasporten med sin gomspalt förevisas här samt några jämförelsecyllar.
Då kör vi igång, häng med / Ola
få undra, går det inte att åka lika snabbt och snyggt med de gamla trimmen?
Autisa 200cc, den spanska trim(nåja)cylindern som fanns till P-PX200 var försvinnande snabba.
De rasade nämligen oftasts redan
på provturen då kolvringsknastret behagade ge sig ut i cylinderloppet.
Således så försvann de också rätt så fort från favoritlistorna över trim som var tänkbara.
Huruvuda de var trim eller ej är omdebatterat på forumet i denna tråd:
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... f=5&t=1779
Man kan ju inte dö nyfiken, så jag plockade fram ett gammalt kit där cylindern var hel.
En kolv kom från ett annat håll och minsann, saknades inte kolvringsknastret redan!
Tanken är att få till en cylinder som drar ungefär lika bra som en Alu Polini.
Den är ju dock på 210 och Autisan kommer att ligga på orginal storlek.
Den märkliga avgasporten med sin gomspalt förevisas här samt några jämförelsecyllar.
Då kör vi igång, häng med / Ola
- Attachments
-
- Avgasporten i ovankant av bilden. De märkligt låga bakre spolportarna i nederkant
- IMG_3016.JPG (67.04 KiB) Viewed 12866 times
-
- En klippt original Px200. Inte mycket mer att säga
- IMG_3017.JPG (58.8 KiB) Viewed 12866 times
-
- För er som undrar varför Malossi drar lite mera bensin än orginalcylindrarna
så har ni här den härligt breda portlayouten där man även ser att de har vinklat om sidospolarna för bättre symmetri än Orginal och Autisa - IMG_3024.JPG (92.21 KiB) Viewed 12866 times
-
- Här ser man hur snedvridet fodret är gentemot cylindern. Jättebra flöde..
- IMG_3038.JPG (73.93 KiB) Viewed 12866 times
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Re: Old school trim
Finfint, jag anar att ett före-efter tema är på gång!
-n

-n
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
Maicoletta 250 -56
Intressant, herr mästermontörn, mycket intressant. Anar att här kommer att hända saker
/jens

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Mitt lite trötta öga tycker att Autisans portar ser mindre ut än orginalcylindern ... och till råga så hänger den där läppen ner mitt i ena porten.
Hur svårt kan det va?
Old school trim
Jag tror att vi tryggt kan anta att läppar och annat ovidkommande redan har offrats till fräsguden.
-n
-n
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Maicoletta 250 -56
Nog med Teori. Nu dags för lite praktik. Jag svarvade till en platta med en fas på att sätta på fodret
inför utpressningen. In med cyllen i pizzaugnen på +200 i 30 minuter.
Sedan ut i pressen och med ett Sjuhelve-tes
tryck small det loss i sin gjutkant och släppte så vackert. Pressas nedåd ska väl tilläggas utifall någon
Autisaentusiast vill prova hemma. Tänk på att lägga en filt eller nåt under pressen så att inte fodret
skadas vid nedslaget i golvet. Här ser vi sedan hur illa fodret har passat till själva cylindern. Nu blir det dessutom betydligt
lättare att komma åt att porta
Då cylindern har lite väl höga avgasportstider samt lite för få spolportar som matas från
blocket tar vi helt sonika och spänner upp den i svarven. Efter ca 1,7mm så dyker 2 trevliga spolportar upp samt att vi har sänkt avgas och spolportsdurationen något. Sådär då , då är vi på gång. Det är lååångt till våren. Kör snyggt / Ola
inför utpressningen. In med cyllen i pizzaugnen på +200 i 30 minuter.
Sedan ut i pressen och med ett Sjuhelve-tes
tryck small det loss i sin gjutkant och släppte så vackert. Pressas nedåd ska väl tilläggas utifall någon
Autisaentusiast vill prova hemma. Tänk på att lägga en filt eller nåt under pressen så att inte fodret
skadas vid nedslaget i golvet. Här ser vi sedan hur illa fodret har passat till själva cylindern. Nu blir det dessutom betydligt
lättare att komma åt att porta

blocket tar vi helt sonika och spänner upp den i svarven. Efter ca 1,7mm så dyker 2 trevliga spolportar upp samt att vi har sänkt avgas och spolportsdurationen något. Sådär då , då är vi på gång. Det är lååångt till våren. Kör snyggt / Ola
1,7mm
Vilka tider hamnar du på då? Eller ska du shimsa upp tillbaka en del efter portning?
-n

-n
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Maicoletta 250 -56
Ja det ska väl erkännas, denna svarvningen har gjorts förr!
Då vi svarvade din cylinder Nikmik så kom portarna i dager efter 1,5 mm om jag inte minns fel, men gjutningarna
visar sig vara såpass olika, efter 1,7 mm på min cylinder så fanns det fortarande lövtunnt gods
kvar mot blocket. Kolvhöjden är en annan aspekt då jag inte tänker köra med orginalkolv och
med rätt vevaxel i kan jag sedan mäta porttiderna. Om jag behöver schimsa så går det ju att utföra,
värre vore det om jag hade hade svaravat av för lite
, då hade jag ju inte kunnat laborera med avgasportsdurationen
som jag kan nu!

Då vi svarvade din cylinder Nikmik så kom portarna i dager efter 1,5 mm om jag inte minns fel, men gjutningarna
visar sig vara såpass olika, efter 1,7 mm på min cylinder så fanns det fortarande lövtunnt gods
kvar mot blocket. Kolvhöjden är en annan aspekt då jag inte tänker köra med orginalkolv och
med rätt vevaxel i kan jag sedan mäta porttiderna. Om jag behöver schimsa så går det ju att utföra,
värre vore det om jag hade hade svaravat av för lite

som jag kan nu!
Jamenvisst! 1,5mm togs det av min, och då var det nog lite kvar också, så man kunde trycka tumnageln igenom. Bättre att ta upp ordentligt och sedan täta och forma urtaget mot blocket med en rejälare packning.
Hurdana porttider siktar min herre på? Med 1,5mm avsvarvad cylinder samt stroker ligger jag på ca. 176/118=29 i blowdown, måste kontrollmätas ännu. Då kommer kolvtoppen upp ovanför cylinderkanten, så kom ihåg att centrera toppen!
Edit: På bilden ser det ut som om du pressar ut fodret uppåt? Dessutom ser det ut som om det inte bara är fodret som sitter skevt, utan att också gjutningen är dålig, på bilden där du påpekar denna fadäs ser den nedre porten smalare ut en den övre
-n
Hurdana porttider siktar min herre på? Med 1,5mm avsvarvad cylinder samt stroker ligger jag på ca. 176/118=29 i blowdown, måste kontrollmätas ännu. Då kommer kolvtoppen upp ovanför cylinderkanten, så kom ihåg att centrera toppen!
Edit: På bilden ser det ut som om du pressar ut fodret uppåt? Dessutom ser det ut som om det inte bara är fodret som sitter skevt, utan att också gjutningen är dålig, på bilden där du påpekar denna fadäs ser den nedre porten smalare ut en den övre

-n
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Maicoletta 250 -56
Javisst, fodret ska pressas uppåt, skrivfelsnisse vid garagetröttma..
Jag siktar ungefär på avgas 175 och spolportar runt 122, försöker att stämma av till ca 7000rpm.
Men vi får se om det går. Givetvis ska topplocket centreras.
Det kommer att fodras en hel del uppsnyggningar av kanaler som Nikmik påtalat, allt är
snett eller fulgjutet...

Jag siktar ungefär på avgas 175 och spolportar runt 122, försöker att stämma av till ca 7000rpm.
Men vi får se om det går. Givetvis ska topplocket centreras.
Det kommer att fodras en hel del uppsnyggningar av kanaler som Nikmik påtalat, allt är
snett eller fulgjutet...

Förutom gomspalt så var avgasporten av typen avgrundsstup, från fodret
ramlade den ner 3,5 mm innan aluminiumet tog vid.
Säkert skitbra bakåtpuls på den- lite som att gå in i en vägg. Således svetsade jag i material för att möta upp avgasportens nedre kant.
Detta kan man med stor glädje putsa och fila på utan hämningar då fodret inte längre sitter i cylindern. Sen var det ju det här med bakre spolportarna, det skiljde rejält mot sidospolarna, det har man antagligen gjort för
1: man vill spara bensin ( eller hur..)
2:det var dagen efter personalfesten.
Vi skiter i den ekonomiska aspekten och filar helt sonika upp bakspolarna till samma höjd som sidospolarna.
På bilden har jag filat upp den ena och ni anar differensen..
Om man spänner upp fodret i en närstående svarv slipper man att ovalisera fodret i ngt skruvstycke. Vi filar oss vidare in i vinternatten. Kör snyggt / Ola
ramlade den ner 3,5 mm innan aluminiumet tog vid.
Säkert skitbra bakåtpuls på den- lite som att gå in i en vägg. Således svetsade jag i material för att möta upp avgasportens nedre kant.
Detta kan man med stor glädje putsa och fila på utan hämningar då fodret inte längre sitter i cylindern. Sen var det ju det här med bakre spolportarna, det skiljde rejält mot sidospolarna, det har man antagligen gjort för
1: man vill spara bensin ( eller hur..)
2:det var dagen efter personalfesten.
Vi skiter i den ekonomiska aspekten och filar helt sonika upp bakspolarna till samma höjd som sidospolarna.
På bilden har jag filat upp den ena och ni anar differensen..
Om man spänner upp fodret i en närstående svarv slipper man att ovalisera fodret i ngt skruvstycke. Vi filar oss vidare in i vinternatten. Kör snyggt / Ola
Hur fasen kom du åt med svetsen där inne?!
-n

-n
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Maicoletta 250 -56
Vi fortsätter galenskaperna och filar oss vidare in i 80-talet.
då packningsytan på cylindern försvann med den nyframfilade spolportarna bygger jag upp nya med lite mysig växelströmstigskörning. efter bearbetning blev det flödande vackert.
Motsvarande yta på blocket behöver utvidgas.
Jag börjar på svänghjulssidan och svetsar även bakom tändplattan då
det är lätt att fila igenom där annars. Sedan läggs material på vänstra blockhalvan som är lövtunn vid packningsytorna då
det en gång i tiden varit portat för Malossicylinder. Efter planslipning fylles de stora hålen efter Malossifilningen igen med kemisk metall. Skulle jag ha svetsat
igen allt så hade blocket slagit sig
då packningsytan på cylindern försvann med den nyframfilade spolportarna bygger jag upp nya med lite mysig växelströmstigskörning. efter bearbetning blev det flödande vackert.
Motsvarande yta på blocket behöver utvidgas.
Jag börjar på svänghjulssidan och svetsar även bakom tändplattan då
det är lätt att fila igenom där annars. Sedan läggs material på vänstra blockhalvan som är lövtunn vid packningsytorna då
det en gång i tiden varit portat för Malossicylinder. Efter planslipning fylles de stora hålen efter Malossifilningen igen med kemisk metall. Skulle jag ha svetsat
igen allt så hade blocket slagit sig
Ser snyggt ut! Men fusk att svetsa på blocket
Kan bli trångt vid svänghjulet förresten, jag måste fila av litelite på min Autisa just där spolkanalerna går in i cylindern, och där det annars också känns jättetunt. Detta med elestartsvänghjul utan kuggkrans.

Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Maicoletta 250 -56
Fodret slitsas upp vid spolportarna för att möta den nya våren och den efterlängtade (nåja) effekten.
Det är här som man får användning för vinkelslipens mest utslitna skivor med pytteliten diameter kvar. Som kockarna på TV så har jag förberett lite och haft fodret i frysen ett par dagar och cylindern
i ugnen i 30 min på +200. Handskar är bra att ha på sig.
Cylindern oljas in och sen gäller det att fodret hamnar rakt.... Det gäller att jobba snabbt. Det går tyngre och tyngre då fodret ökar i
dia och cylindern krymper ju längre tiden går! Med fodret på plats kan man med glädje se att min nya avgasport blev bra med isvetsad aluminium.
Kass foto men glad montör.
Det är här som man får användning för vinkelslipens mest utslitna skivor med pytteliten diameter kvar. Som kockarna på TV så har jag förberett lite och haft fodret i frysen ett par dagar och cylindern
i ugnen i 30 min på +200. Handskar är bra att ha på sig.
Cylindern oljas in och sen gäller det att fodret hamnar rakt.... Det gäller att jobba snabbt. Det går tyngre och tyngre då fodret ökar i
dia och cylindern krymper ju längre tiden går! Med fodret på plats kan man med glädje se att min nya avgasport blev bra med isvetsad aluminium.
Kass foto men glad montör.
Original Autisakolv var en katastrof redan från början och den nya är från Vertex.
Den nya kolven är dock ngt lägre i kolvtoppen så det blir lite vildare porttider än jag räknat med!
Den nya tarvar lite portningsarbete.
Nya kolven bearbetad med den gamla som förlaga. Det är väl som när man var 15 år va? Störst hål kör snabbast....
Med kolven på plats i cylindern ser man hur noga det är att fodret sitter rakt.
De 2 strecken på kolvtoppen markerar var kolvringsknastren sitter och det kan
bli farligt nära att kolvringarna sprätter in i bakre spolporten om fodret sitter snett åt något håll.
Jag skruvar sedan ihop cylinder och topp med 2 pinnbult. Centrerar toppen genom att titta i cylindern och knacka den rätt. Drar sedan åt, borrar upp 2 av pinnbultshålen från 9 mm till 10mm.
Monterar sedan 2 st 10mm styrhylsor av rörtjocklek 0,5mm i cylindern som sedan håller
ordning på topplocket och centrerar detsamma. Det var allt för denna gången. Kör snyggt med pinnfräsarna / Ola
Den nya kolven är dock ngt lägre i kolvtoppen så det blir lite vildare porttider än jag räknat med!

Den nya tarvar lite portningsarbete.
Nya kolven bearbetad med den gamla som förlaga. Det är väl som när man var 15 år va? Störst hål kör snabbast....
Med kolven på plats i cylindern ser man hur noga det är att fodret sitter rakt.
De 2 strecken på kolvtoppen markerar var kolvringsknastren sitter och det kan
bli farligt nära att kolvringarna sprätter in i bakre spolporten om fodret sitter snett åt något håll.
Jag skruvar sedan ihop cylinder och topp med 2 pinnbult. Centrerar toppen genom att titta i cylindern och knacka den rätt. Drar sedan åt, borrar upp 2 av pinnbultshålen från 9 mm till 10mm.
Monterar sedan 2 st 10mm styrhylsor av rörtjocklek 0,5mm i cylindern som sedan håller
ordning på topplocket och centrerar detsamma. Det var allt för denna gången. Kör snyggt med pinnfräsarna / Ola
Det är bara att buga sig i stum beundran. Han är på gång igen!
-n
-n
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Maicoletta 250 -56
Fascinerande. Mästermontören in action. Men personligen föredrar jag bolt on
/jens

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Lärling
Mycket stiligt!
ÄNTLIGEN! Nuså, motorn på plats. Uppstartad och morrar bra. Spolportar 120° avgasport 180°.
Topplocket fick svarvas ur lite då squisch hamnade på modiga 0,8mm. Tändningen ställd på 19° och sen var det
bestyckningsdags. Orginal SI24 med separat oljeblandning. Kör med knallfet blandning från början så ska nog den nya kolven vänja sig och sedan går vi nedåt
på skalan. Det nya SIP Road avgassystemet puffar på med god ton.
Den går precis som en vanlig PX200 när man smygkör, men när man varvar upp den så händer det grejor.
Återkommer med en mer utförlig testrapport framöver.
Mot OSLO! vi ses i baren!
http://www.classicscooterrun.no/
Topplocket fick svarvas ur lite då squisch hamnade på modiga 0,8mm. Tändningen ställd på 19° och sen var det
bestyckningsdags. Orginal SI24 med separat oljeblandning. Kör med knallfet blandning från början så ska nog den nya kolven vänja sig och sedan går vi nedåt
på skalan. Det nya SIP Road avgassystemet puffar på med god ton.
Den går precis som en vanlig PX200 när man smygkör, men när man varvar upp den så händer det grejor.
Återkommer med en mer utförlig testrapport framöver.
Mot OSLO! vi ses i baren!
http://www.classicscooterrun.no/
- Attachments
-
- GS200motor.jpg (237.47 KiB) Viewed 12100 times