cylinder till Vespa 50
cylinder till Vespa 50
Hej alla scooterister.
Jag ska köpa en ny cylinder till en Vespa 50 N.
Dom cylindrar jag hittar har tre portar men blocket har bara två.
Funkar det med en cylinder med tre portar, eller var kan
man hitta en med två?
Hälsningar
Kalle
Jag ska köpa en ny cylinder till en Vespa 50 N.
Dom cylindrar jag hittar har tre portar men blocket har bara två.
Funkar det med en cylinder med tre portar, eller var kan
man hitta en med två?
Hälsningar
Kalle
Touring -60
Rally180 -73
Rally180 -73
Re: cylinder till Vespa 50
Jo det fungerar men man får ingen raket precis, det går att öppna upp för en tredje port i blocket men då måste man riva hela motorn.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Kommer den att bli slöare än med en original cylinder?
Touring -60
Rally180 -73
Rally180 -73
Eftersom Du inte skriver vad som i övrigt är bytt i motorn så är det lite svårt att svara på.
Kolla in denna tråd http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... f=14&t=841, den svarar på allt.
I korta drag, en svensk V50 har den mesta strypningen i vevpartiet att enbart byta cylinder kommer endast marginellt att göra den piggare.
Kolla in denna tråd http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... f=14&t=841, den svarar på allt.
I korta drag, en svensk V50 har den mesta strypningen i vevpartiet att enbart byta cylinder kommer endast marginellt att göra den piggare.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Det är inte meningen att öka effekten, anledningen till att cylindern ska bytas är att den är sliten, och att borra den och köpa en ny kolv blir lika dyrt som att köpa en ny cylinder.
Vad jag vet är motorn i övrigt original.
Så vad jag är ute efter är en cylinder med två portar, eller om det funkar att sätta på en med tre portar utan att den går sämre än originalet.
Vad jag vet är motorn i övrigt original.
Så vad jag är ute efter är en cylinder med två portar, eller om det funkar att sätta på en med tre portar utan att den går sämre än originalet.
Touring -60
Rally180 -73
Rally180 -73
Den kommer att gå som orginalet
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Men du måste ju köpa en ny kolv till den nya cylindern också, eller? Och då blir ju priset högre än om du bara borrar + kolv. Hur mycket kostar det att borra din cylinder? Vi har betalat några futtiga 10or (euron) för en borrning medan en ny cylinder har kostat bra över hundringen.
650 kronor skulle de ha för borrning, kanske finns dom som gör det billigare.
Ett cylinderkit med kolv kostar lite dryg 1200:-
Ett cylinderkit med kolv kostar lite dryg 1200:-
Touring -60
Rally180 -73
Rally180 -73
Var lite nyfiken på om du köpte någon treportscylinder eller inte.
Har lite samma dilemma. Ska dock investera i en kompmätare först bara för att få en hum om kompet är som det ska innan jag börjar byta dyra delar.
/Robban
Har lite samma dilemma. Ska dock investera i en kompmätare först bara för att få en hum om kompet är som det ska innan jag börjar byta dyra delar.
/Robban
En kompmätare fungerar inte så bra på en tvåtaktare. Det enda du kan använda den till är att jämföra med någon annan motor med exakt samma setup och se om den ena har lägre komp än den andra.
Tänk på att en tvåtaktare inte har konstant kompression, den ändras beroende på varvtal eftersom porttiderna och avgaspulserna ändras.
Det enda sättet att få reda på vilket komp man har är att räkna ut det.
Tänk på att en tvåtaktare inte har konstant kompression, den ändras beroende på varvtal eftersom porttiderna och avgaspulserna ändras.
Det enda sättet att få reda på vilket komp man har är att räkna ut det.
robmic wrote:Var lite nyfiken på om du köpte någon treportscylinder eller inte.
/Robban
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Ok tack. Har en kompis med en original V50 som gått 32 km nu-knappt inkörd ens. Ska kolla med honom om han orkar ta bort tändstift och mäta komp.
Står vi och kickar så är hans självklart bätte men..
Ställde om tändningen rejält igår och gick ner från munstycke 54 som jag körde på hela förra året till 50 munstycke (jag har öppen italiensk vev-många kör på 54-56 i munstycke men om original är 51 borde inte det räcka egentligen)? Jag tyckte den blev stark med 54 dock blir det blött i karossen där förgasaren sitter (tyckte att det sprutade ut bensin bakåt lite grann när jag provade utan luftfilter).Jag tyckte den gick bättre-varvade ur mer med 50 men slö ändå. Visst när den får upp farten pinnar den på i 40 i allafall.... Måste kolla ikväll igen och försöka ha koll på stiftet. Jag provar som ni skrivit tidigare med fullgas och rent stift. Sedan efter säg 5-10 km stänger abrupt av den utan att sega på halvgas och kollar stiftet.
Kanske släpper det där med cylinderbyte en stund. Var lite sugen men får kanske hålla igen lite....
Ny flottörnål och lite annat smått beställt igår. Nålen såg sliten ut.
Träffade lite vespafolk igår i Västerås hemma hos Gubas "Aros Motorveteraner" .Dök upp ett par stycken och en Lambretta blandat med lite Monark/Crescent/Puch...
/Robban
Står vi och kickar så är hans självklart bätte men..
Ställde om tändningen rejält igår och gick ner från munstycke 54 som jag körde på hela förra året till 50 munstycke (jag har öppen italiensk vev-många kör på 54-56 i munstycke men om original är 51 borde inte det räcka egentligen)? Jag tyckte den blev stark med 54 dock blir det blött i karossen där förgasaren sitter (tyckte att det sprutade ut bensin bakåt lite grann när jag provade utan luftfilter).Jag tyckte den gick bättre-varvade ur mer med 50 men slö ändå. Visst när den får upp farten pinnar den på i 40 i allafall.... Måste kolla ikväll igen och försöka ha koll på stiftet. Jag provar som ni skrivit tidigare med fullgas och rent stift. Sedan efter säg 5-10 km stänger abrupt av den utan att sega på halvgas och kollar stiftet.
Kanske släpper det där med cylinderbyte en stund. Var lite sugen men får kanske hålla igen lite....
Ny flottörnål och lite annat smått beställt igår. Nålen såg sliten ut.
Träffade lite vespafolk igår i Västerås hemma hos Gubas "Aros Motorveteraner" .Dök upp ett par stycken och en Lambretta blandat med lite Monark/Crescent/Puch...
/Robban
För stort huvudmunstycke = fyrtaktar ("bluddrar") på fullgas, sotsvart fett tändstift
För litet huvudmunstycke = svarar dåligt/dröjande på gas, går bättre om du drar ut choken en bit, ljust/vitt tändstift
Lagom stort huvudmunstycke = går bra, torrt vackert chokladbrunt tändstift
Alltihop när du kör på fullgas eller nästan fullgas, men alternativen är ju inte så många på en V50
/jens
För litet huvudmunstycke = svarar dåligt/dröjande på gas, går bättre om du drar ut choken en bit, ljust/vitt tändstift
Lagom stort huvudmunstycke = går bra, torrt vackert chokladbrunt tändstift
Alltihop när du kör på fullgas eller nästan fullgas, men alternativen är ju inte så många på en V50

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hej. Tog en tur och stiftet är åt det chokladbruna hållet. Igår kväll gick den riktigt fint men idag så var den ganska trött så jag byter upp till 52 och kanske väntar tills flottörnålen kommer. Jag är nog snart tillbaka på samma munstycke som jag började på.
Den har med 54 varit "stark" men lite seg med varvningen.
Känns lite som att folk lyckats bättre med vebytet än jag. Nya tag senare i veckan..
Den har med 54 varit "stark" men lite seg med varvningen.
Känns lite som att folk lyckats bättre med vebytet än jag. Nya tag senare i veckan..