Jaha, det var inte packboxen på tändsidan som falerade. Rev av kåpor, svänghjul, spolar och tändplatta i en rasande fart; konstaterar igen hur sympatiskt enkel och lättmekad dessa moppar är!
På tändplattan var det rostigt, ärgigt men torrt.

Med tändplattan borta syntes möjligen ett svagt läckage från den till synes fräscha packboxen.

Men jag bytte den i alla fall.
Svänghjulets magneter var magnetiska, men deras styrka kan man väl inte känna av bara genom att hålla en skruvmejsel emot? Bestämde dock att jag i nuläget inte switchar svänghjul med Moppis1. Vill inte riskera att hon börjar krångla också, om jag ger mig in och pillar...
Gjorde rent alla fästpunkter och satte skruvarna med kopparpasta. Tyckte nog att gnistan blev bättre, men fortfarande ingen tändning, annat än om jag kickar länge och sedan öppnar gasen, precis som förut.
Jag noterade att tändspolen var omlödd, och det var svårt att mäta på lödningarna, men till slut fick jag 270 ohm, precis som förut. Och eftersom jag fick bra motståndsmätning via utgående kablar borde lödningarna vara okej inuti.
Nästa steg blir att byta packboxen på transmissionssidan. Hjälper inte det får jag ta toppackningen också. Om läget förblur oförändrat får jag ge mig på tändningen igen. Visserligen skulle godset ha kunnat spricka i cylinder eller vevhuskåporna, men vad är sannolikheten för det på en moppe som stått still under ett täcke? Andra idéer?