Tjena!
Har en rally 180. Går finfint när den har nytt tändstift, men efter några timmars körning vill den gärna tvärdö vid vältrafikerade korsningar... Jag tycker tändstiftet ser onödigt svart och lite småkladdigt ut. Kör på NGK B6ES
Börjar fundera på det här med munstycken i förgasaren. Är det läge att börja testa något annat än det jag har?
Vilket munstycke isåfall, och åt vilket håll ska jag gå? Eller är jag snett ute?
Jag tycker den går fint i alla hastigheter, men tillslut vill hon inte vara med längre och dör... känns väldigt otryggt..
Kladdigt tändstift
Kladdigt tändstift
Vespa Rally 180 1971
Re: Kladdigt tändstift
När jag frågar Mr Google om hur förgasaren i min Rally 180 skall bestyckas får jag detta svaret

Hur kan man konfirmera dessa uppgifter?
Hittar inga uppgifter i mina originalpapper heller...
Detta är vad jag har i min förgasare i dagsläget...

Alltså BE3 istället för BE2 (och 107 istället för 109?)
Följande munstycken har jag liggandes hemma i källaren

Hur skiljer sig min nuvarande uppsättning mot "original" i och med att jag kör BE3 107 ?
Och vad kan man förvänta sig skulle hända om jag provade de jag har liggande? BE3 102 samt 48-160

Hur kan man konfirmera dessa uppgifter?
Hittar inga uppgifter i mina originalpapper heller...
Detta är vad jag har i min förgasare i dagsläget...

Alltså BE3 istället för BE2 (och 107 istället för 109?)
Följande munstycken har jag liggandes hemma i källaren

Hur skiljer sig min nuvarande uppsättning mot "original" i och med att jag kör BE3 107 ?
Och vad kan man förvänta sig skulle hända om jag provade de jag har liggande? BE3 102 samt 48-160

Vespa Rally 180 1971
Har för mig att det finns en tabell över SI munstycken här i forumet. Sök.
scooterdaddy - gammal är äldst
Tackartackar, jo jag såg den sidan... innehåller mycket info, tar ett tag för min lilla hjärna att prosessa allt.
Men jag är fortfarande lite undrande över vad som är grundinställningen för min Rally... om det nu finns något som kallas grundinställning...
Det känns ju som jag kör lite magrare än den grundinställningen jag hittade på nätet, jag hade ju tänkt prova att köra ännu magrare för att stiften inte ska sota igen och ta slut... men om 109 är original och jag kör på 107 kanske man inte ska hoppa ner till 102? 48 istället för 50 kanske man kan börja med att prova...
Det kanske är det som är melodin, ut och prova istället för att sitta framför datorn och fundera... den lär väl inte nypa ihop på första vändan...
Men jag är fortfarande lite undrande över vad som är grundinställningen för min Rally... om det nu finns något som kallas grundinställning...
Det känns ju som jag kör lite magrare än den grundinställningen jag hittade på nätet, jag hade ju tänkt prova att köra ännu magrare för att stiften inte ska sota igen och ta slut... men om 109 är original och jag kör på 107 kanske man inte ska hoppa ner till 102? 48 istället för 50 kanske man kan börja med att prova...
Det kanske är det som är melodin, ut och prova istället för att sitta framför datorn och fundera... den lär väl inte nypa ihop på första vändan...
Vespa Rally 180 1971
Kladdigt tändstift
Läckande packbox och växellådsolja i vevhuset? Eller hopkladdat luftfilter?
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
suck...
Drog av toppen, lite kladdigt och sotigt så jag gjorde rent. Samma uppe på kolven. Testade att kasta in magrare munstycket jag hade liggandes hemma men då gick den inge vidare på lågfart så jag bytte tillbaka...
Bytte olja... luktade bensin...
Jag bytte ju packboxar när jag delade motorn för något år sedan, den har inte gått många mil sedan dess, har bara sommarpendlat lite i stan... men men... det är väl inget annat än packboxen jag bör misstänka nu?
Drog av toppen, lite kladdigt och sotigt så jag gjorde rent. Samma uppe på kolven. Testade att kasta in magrare munstycket jag hade liggandes hemma men då gick den inge vidare på lågfart så jag bytte tillbaka...
Bytte olja... luktade bensin...

Jag bytte ju packboxar när jag delade motorn för något år sedan, den har inte gått många mil sedan dess, har bara sommarpendlat lite i stan... men men... det är väl inget annat än packboxen jag bör misstänka nu?
Vespa Rally 180 1971
Sv: Kladdigt tändstift
Det blir nu ett packboxbyte, är det någon som skulle kunna tipsa mig om vad jag måste beställa för grejjor om jag bara ska byta packboxar. Är det några mer 'förbrukningsvaror' som går åt mer än en packningssats, och förstås själva packboxarna.... Kanske några extra bultar till blockhalvorna... Vill minnas att några gick åt senast... I övrigt anser jag mig ha fräscha grejjor där inne...
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Vespa Rally 180 1971