Uppfräshning av Vespa 180ss -1967
Re: Uppfräshning av Vespa 180ss -1967
Jag kopplade in alla vajrar idag och kopplingen verkar inte "öppna" alls. Dvs växlarna ligger i hela tiden. Vespan är inte körd på över 10 år. Kan de räcka med att demontera och smörja upp kopplingskorg och lameller? Är det vanligt att kopplingen sätter sig?
/ Christian
-
- Entusiast
Ja, de klibbar ihop. Du får plocka isär, eventuellt slipa lite på stålplattorna om de har ojämnheter. Jag skulle nog byta lameller när jag ändå är där och plockar. De är inte dyra. Nya korklameller måste badas i olja innan montering. Några timmar, över natten t ex.
//Johan
//Johan
Aha, så det är inte ens lönt att testa att köra motorn med ny olja och se om paketet släpper när det har blivit varmt, menar du?
/ Christian
-
- Entusiast
Klart du kan pröva.. Jag har läst att det kan fungera. Det kostar ju minst det. Då får du ju provköra!
Jag förstår att du är sugen på en provtur.

Jag förstår att du är sugen på en provtur.
Klippt ur en gammal tråd här på forumet:
"Om du bara haft motorn still i ett år och kopplingen fungerade innan, borde det finnas hopp. Kolla att du verkligen spänt vajern ordentligt, kopplingsarmen ska vara ganska spänd (Kopplingsarmen framförd så mycket jag kan med rimlig handkraft) även när kopplingshandtaget inte är intryckt. Häll i olja i växellådan om du inte redan gjort det och prova att kicka några gånger med kopplingen intryckt och vajern ordentligt justerad. Släpper den inte kan du eventuellt prova att oljebada kopplingen genom att lägga scootern på kopplingssidan och fylla på mer olja över natten. Tappa ur till normal oljenivå dagen efter och prova igen. Jag har hört att man också kan rulla igång vespan på en växel (2an), gasa på, trycka in kopplingen och bromsa med bakbromsen, det kan få den att släppa i exterema kladdfall. Har inte provat det sistnämnda själv, låter lite småfarligt, så ta det försiktigt om du tänker försöka."
Den sistnämnda tekniken vet jag har funkat för folk i min omgivning. Men som sagt, var väldigt försiktig!
/jens
"Om du bara haft motorn still i ett år och kopplingen fungerade innan, borde det finnas hopp. Kolla att du verkligen spänt vajern ordentligt, kopplingsarmen ska vara ganska spänd (Kopplingsarmen framförd så mycket jag kan med rimlig handkraft) även när kopplingshandtaget inte är intryckt. Häll i olja i växellådan om du inte redan gjort det och prova att kicka några gånger med kopplingen intryckt och vajern ordentligt justerad. Släpper den inte kan du eventuellt prova att oljebada kopplingen genom att lägga scootern på kopplingssidan och fylla på mer olja över natten. Tappa ur till normal oljenivå dagen efter och prova igen. Jag har hört att man också kan rulla igång vespan på en växel (2an), gasa på, trycka in kopplingen och bromsa med bakbromsen, det kan få den att släppa i exterema kladdfall. Har inte provat det sistnämnda själv, låter lite småfarligt, så ta det försiktigt om du tänker försöka."
Den sistnämnda tekniken vet jag har funkat för folk i min omgivning. Men som sagt, var väldigt försiktig!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Tack för tipsen! jag ska börja med att starta motorn och köra den varm, så får vi se sen.
/ Christian
I kväll har jag startat Vespan för första gången sen 1997..
Jag har bytat motorpackningar, kolv+ringar, alla förgasarpackningar, bensinkran, de flesta kablar, tändspole, tändstift osv..osv...osv.. Målat fälgar, tvättat bort gammal olja, polerat, vaxat och polerat igen.. För att inte tala om däck, slangar, handtag, fälgar, allt gummi, sadel, allt krom, golvlister+gummi, baklampa, alla glödlampor, ljuddämpare, stöd...osv...osv.......................
Då är man lite nervös när man slår i bensinen....drar ut choken och kickar... På andra kicken tänder den och går som ett urverk! Den fastnade kopplingen lossnade efter ett par minuter och jag kunde inte låta bli att testköra lite i den kalla Januari-kvällen. Det är såna här ögonblick som gör att man fortsätter med den man gillar bäst!
Jag kan inte sluta le och nu ska jag ta en stor grogg! 
Jag har bytat motorpackningar, kolv+ringar, alla förgasarpackningar, bensinkran, de flesta kablar, tändspole, tändstift osv..osv...osv.. Målat fälgar, tvättat bort gammal olja, polerat, vaxat och polerat igen.. För att inte tala om däck, slangar, handtag, fälgar, allt gummi, sadel, allt krom, golvlister+gummi, baklampa, alla glödlampor, ljuddämpare, stöd...osv...osv.......................
Då är man lite nervös när man slår i bensinen....drar ut choken och kickar... På andra kicken tänder den och går som ett urverk! Den fastnade kopplingen lossnade efter ett par minuter och jag kunde inte låta bli att testköra lite i den kalla Januari-kvällen. Det är såna här ögonblick som gör att man fortsätter med den man gillar bäst!

/ Christian
-
- Lärling
Det är bara att lyfta på kepsen för ett väl utfört jobb.
Det har varit riktigt kul att följa ditt projekt.
Lite trist måste det väl vara att lämna bort den nu bara.
/Tomas
Det har varit riktigt kul att följa ditt projekt.
Lite trist måste det väl vara att lämna bort den nu bara.
/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Tack!
Jovisst är det det. Men ägaren är en vän som har haft den väldigt länge och har många fina minnen med den så det känns bra att kunna överlämna den i körbart skick igen. Vi kommer att köra nåt veteranlopp tillsammans med så jag lär ju få se den igen. Jag ska ta lite fina bilder en dag när solen behagar titta fram!
Jovisst är det det. Men ägaren är en vän som har haft den väldigt länge och har många fina minnen med den så det känns bra att kunna överlämna den i körbart skick igen. Vi kommer att köra nåt veteranlopp tillsammans med så jag lär ju få se den igen. Jag ska ta lite fina bilder en dag när solen behagar titta fram!
/ Christian
-
- Entusiast
Stort grattis till dig och din vän. Du har varit duktig på att dokumentera och lyckats avsluta tråden.
Några detaljer är inte helt enligt puristernas bibel men det kanske kan bli projekt av dem med. Det viktigaste är dock att den kommer ut på vägen igen.
Bra jobbat!
//Johan
Några detaljer är inte helt enligt puristernas bibel men det kanske kan bli projekt av dem med. Det viktigaste är dock att den kommer ut på vägen igen.
Bra jobbat!
//Johan
Grattis! Kul att följa projektet
/ Jonas
/ Jonas
Märkligt nog saknas motornumret helt och det ser inte ut att ha funnits något heller!? Dvs det ser inte bortslipat ut. Vet någon varför det kan vara på det här viset?
- Attachments
-
- motor.jpg (188.15 KiB) Viewed 10115 times
/ Christian
För det första, grattis. Snyggt jobbat!colsson wrote:Märkligt nog saknas motornumret helt och det ser inte ut att ha funnits något heller!? Dvs det ser inte bortslipat ut. Vet någon varför det kan vara på det här viset?
För det andra, förklaringen till att det inte finns något motornummer skulle kunna vara att någon under åren tvingats byta motorblock på den, så att det som finns där nu är en reservdel. Motorblock har t ex knäckts mot trottoarkanter ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Så kan det nog vara!
Jag bjuder på två före/efter bilder..
Jag bjuder på två före/efter bilder..
- Attachments
-
- IMG_0651.JPG (105.02 KiB) Viewed 10038 times
-
- IMG_0859.JPG (100.8 KiB) Viewed 10038 times
/ Christian
I går blev Vespan så ÄNTLIGEN besiktad! Om två veckor ska den leveraras till den lyckliga ägaren och den ska få komma ut på vägarna igen efter över tio år i ett gammalt förråd! 

- Attachments
-
- 5.jpg (169.96 KiB) Viewed 9836 times
-
- 4.jpg (166.96 KiB) Viewed 9836 times
-
- 3.jpg (212.27 KiB) Viewed 9836 times
-
- 2.jpg (132.94 KiB) Viewed 9836 times
-
- 1.jpg (235.17 KiB) Viewed 9836 times
/ Christian
Lite fler..
- Attachments
-
- 10.jpg (223.49 KiB) Viewed 9836 times
-
- 9.jpg (219.92 KiB) Viewed 9836 times
-
- 7.jpg (208.38 KiB) Viewed 9836 times
-
- 6.jpg (163.8 KiB) Viewed 9836 times
/ Christian
Oj oj oj, vilken pärla!
OJ!jencla wrote:Klippt ur en gammal tråd här på forumet:
/jens
Utbrister jag av två anledningar; Dels för att det går emot allt jag lärt mig och praktiserat gällande MC-kopplingar. Man behöver alltså inte ha ett litet glapp i kopplingshantaget för att vara på den säkra sidan så att inget ligger på??? När jag tänker på hur kopplingen är konstruerad kan jag i och för sig tänka mig att det inte behövs då det är gott om glapp in till korgen från plungen. Till skillnad från MC-kopplingar med genomgående tryckstång till exempel.
Utbrister också oj då det här skulle förklara varför jag haft lite svårt att få till kopplingsjusteringen. Har upplevt att det inte finns tillräckligt mycket rörelse/hävarm att spela med i handtaget.
/s
p.s. sorry om jag kapar tråden men jag höll på och tricksade med det här idag och fick feeling när jag läste inläget...
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
Aloha,colsson wrote:Lite fler..
Var köpte du de där Crashbarsena? När jag kollar runt blir jag ofta lite osäker på om de som säljs passar SS:ens breda bakdel och det är inte alltid jättespecat på försäljningssidorna där ute på internet.
/simon
Danke!
Ser mkt bra ut för övrigt.
/s
Ser mkt bra ut för övrigt.
/s