GS150 1960+ish projekt
GS150 1960+ish projekt
Nu är aset lackat och importerat till Stockholm från Småland efter 40 år i excil. Dove grey blev det. Chassi och motor är förreggade, historiken var brokig Stockholm-Luleå-Småland mm.
Förra projektet var en PX200E -86 trimning men det blev stulet, har en del orginalsaker kvar för den som letar: cylle, top, släng, 66,7 mm kolv (1:a över dim), koppling och trimsvänghjul (nytt).
Tillbaka till projektet, jo det ska bli en ihopsättning och icketrimning. Clean med praktisk ny teknik som ledblinkers och hottat lyse tänker jag, kanske elektronisk tändning. Vad har ni för tips eller förslag?
/Samuel
Förra projektet var en PX200E -86 trimning men det blev stulet, har en del orginalsaker kvar för den som letar: cylle, top, släng, 66,7 mm kolv (1:a över dim), koppling och trimsvänghjul (nytt).
Tillbaka till projektet, jo det ska bli en ihopsättning och icketrimning. Clean med praktisk ny teknik som ledblinkers och hottat lyse tänker jag, kanske elektronisk tändning. Vad har ni för tips eller förslag?
/Samuel
-
- Lärling
Re: GS150 1960+ish projekt
Hej Samuel.
Alltid kul när det dyker upp nya projekt i forumet.
Men är det verkligen en GS150 det där?
Jag tycker inte riktigt att dom brukar se ut så.
/Tomas
Alltid kul när det dyker upp nya projekt i forumet.
Men är det verkligen en GS150 det där?
Jag tycker inte riktigt att dom brukar se ut så.
/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Ser ut att vara en touring/elit/popolino 61/62.
Ramtypen är väldigt lik den VNB3 -63 som skräpar i mitt garage. Men
kanske betyder att det är konvertering på G?1960+ish
Låter som jag får forska lite mer på modellen. Hmm...
- Attachments
-
- scootersale.jpg (78.93 KiB) Viewed 14946 times
Nu har jag fått lite klarhet, det är en 1962 GL (T4?), både motor och chassi. VGLB 1T/1M.
Igår blev det en beställning på ett antal tusen till SIP, tyvärr inget till motorn förutom SIP racing exhaust Road. Verkar bli en hel del pill med nitar, el och vajrar innan det blir dax att få igång henne. (Eftersom jag inte har plockat isär scootern själv så undrar jag om någon har en passande PDF med verkstadsmanual? Har en Haynes som är lite trubbig, GL VGLB är inte med, bara GL VLB.)
Mvh
/Samuel
Igår blev det en beställning på ett antal tusen till SIP, tyvärr inget till motorn förutom SIP racing exhaust Road. Verkar bli en hel del pill med nitar, el och vajrar innan det blir dax att få igång henne. (Eftersom jag inte har plockat isär scootern själv så undrar jag om någon har en passande PDF med verkstadsmanual? Har en Haynes som är lite trubbig, GL VGLB är inte med, bara GL VLB.)
Mvh
/Samuel
Har fått dit vajrar, framsving, styrlager och styre. Det jag inte har lyckats hitta är styrlås... nyckeln saknas och låscylindern är annan storlek än dom som finns på SIP. Nu har jag inte ens satt dit "öglan" runt styrstången när jag satte dig allt. Vad finns det för snygga låsalternativ, har inte styrlås eller tändningslås!
Bakdämparn ska dit och motorn så jag kan provkicka den, har en ny konding och brytarspetsar som jag fått för mig kan vara slitet. Finns det ngn bra gide till att byta detta?
Mvh
/Samuel
Bakdämparn ska dit och motorn så jag kan provkicka den, har en ny konding och brytarspetsar som jag fått för mig kan vara slitet. Finns det ngn bra gide till att byta detta?
Mvh
/Samuel
Du har den typen av styrlås som enbart satt på de svenska hojarna. Nya lås är i princip lika lätta att hitta som hönständer.
Däremot så har flera på forumet lyckats tillverka nycklar efter låskolv eller tvärtom. Använd sökmotorn vetja.
Lycka till!
Däremot så har flera på forumet lyckats tillverka nycklar efter låskolv eller tvärtom. Använd sökmotorn vetja.
Lycka till!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Tack Ola!
Jag får lösa detta senare då... Riding is essential!!!
/S
Jag får lösa detta senare då... Riding is essential!!!
/S
Vespa Touring 4 1962
Det är en 1962 Touring 4 med papper och orginalregistrering, min far hittade alla papper i en låda...
Med en hel del saker kvar att fixa, men åker till jobbet!
-styrlås
-baklyse
-nita golvlister
-nita Vespamärke
-hastighetsmätare (den från SIP passade inte fästet på, även vajern behöver bytas till en tjockare)
-dödarknappen (nu är lysswitchen dödare ibland)
-skruvar till tutan
-ettan går inte att få i... (oklar orsak)
Grymt skönt att köra dock! (Börjar bli sugen på att trimma och ev etanolkonvertera.)
/Sam
Med en hel del saker kvar att fixa, men åker till jobbet!
-styrlås
-baklyse
-nita golvlister
-nita Vespamärke
-hastighetsmätare (den från SIP passade inte fästet på, även vajern behöver bytas till en tjockare)
-dödarknappen (nu är lysswitchen dödare ibland)
-skruvar till tutan
-ettan går inte att få i... (oklar orsak)
Grymt skönt att köra dock! (Börjar bli sugen på att trimma och ev etanolkonvertera.)
/Sam
- Attachments
-
- Vespa.jpg (141.34 KiB) Viewed 14069 times
Re: Vespa Touring 4 1962
Kul!arfwidson wrote:Grymt skönt att köra dock! (Börjar bli sugen på att trimma och ev etanolkonvertera.)
/Sam
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier