Monza vs. TS1
Monza vs. TS1
Ska byta till nytt cylinderkit, och väljer mellan två:
TS1, pressgjutet och välbeprövat, men har gått ur produktion.
Monza, sandgjutet, fals istället för topplockspackning + tre x-tra topplocksbultar, effektkurvan ligger lite längre upp i registret, annars en TS1 kopia.
Ungefär samma priser.
Tacksam för erfarenheter, åsikter och råd?
/Jesper
TS1, pressgjutet och välbeprövat, men har gått ur produktion.
Monza, sandgjutet, fals istället för topplockspackning + tre x-tra topplocksbultar, effektkurvan ligger lite längre upp i registret, annars en TS1 kopia.
Ungefär samma priser.
Tacksam för erfarenheter, åsikter och råd?
/Jesper
Re: Monza vs. TS1
Så länge du inte modifierar kittet på något sätt så spelar det mindre roll om du väljer TS1 eller Monza.
Har både cyllar liggande och har mätt dom upp grundligt, inkl. avgjutning av spolkanaler etc.
TS1 har snyggare (bättre gasväg) spolkanaler men det är högst marginellt hur det påverkar. (typ över 30 hp)
TS1 har tjocka gjutjärnsringar så hurvida du inte väljer en annan kolv så vill du inte kunna bredda avgasporten lika mycket.
och inte få samma tillförlitlighet.
monza väger dock nästan dubbelt så mycket som en TS1 vilket även vill göra att den går varmare, förmodligen så mycket att det påverkar
bestyckning
skulle nog gå för monza så får du ett bättre topplock med centralsquish.
hör av dig om du vill ha tips på modifieringar som gör nytta
Har både cyllar liggande och har mätt dom upp grundligt, inkl. avgjutning av spolkanaler etc.
TS1 har snyggare (bättre gasväg) spolkanaler men det är högst marginellt hur det påverkar. (typ över 30 hp)
TS1 har tjocka gjutjärnsringar så hurvida du inte väljer en annan kolv så vill du inte kunna bredda avgasporten lika mycket.
och inte få samma tillförlitlighet.
monza väger dock nästan dubbelt så mycket som en TS1 vilket även vill göra att den går varmare, förmodligen så mycket att det påverkar
bestyckning
skulle nog gå för monza så får du ett bättre topplock med centralsquish.
hör av dig om du vill ha tips på modifieringar som gör nytta
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...
Re: Monza vs. TS1
Och TS1 är beprövat, beprövat, beprövat. Brukar betyda att det funkar
Du har inte funderat på RB? Den nya tidens TS1 ...
/jens

Du har inte funderat på RB? Den nya tidens TS1 ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Monza vs. TS1
Nej. Men jag blev idag rekommenderad RaceTour 225 kit från SC. Det verkar vara ett grymt touringkit med ca 20 hk lägre varv. Kolla http://www.scooter-center.com/product/B ... r*3*3*1*16" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Monza vs. TS1
Säljs av Scootercenter, tillverkas (tror jag) av BMG men är framtaget av min favorit MB i Doncaster, UK. Kan vara väldigt bra, men jag vet ingen som kör med det ännu.
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Monza vs. TS1
Kan ju vara kul att vara först... eller inte? Varför går Monzan varmare? Om det är tyngre och större massa så borde väl värmen ha mer att sprida sig i? Eller tänker jag fel?
Re: Monza vs. TS1
RT är bra, men är ju mer eller mindre gjort vad som kan göras med alla cylindrar (om man kan o vill)
finns en kurva här
http://blog.scooter-center.com/auf-dem- ... st-teil-3/" onclick="window.open(this.href);return false;
deras nya bgm pro är ju anpassad för just det kittet. är det den typ av motor man vill ha så blir man nöjd.
vill bara tipsa om att jag testat en sådan kurva (dock inte lika mycket på höga varv) i min touring med slitmatning
och satans vrid, 20 hp vid 5000 rpm. sen inget mer. trodde det var motorn jag behövde men tröttnade redan efter 8 mil motorväg.
över 20 hp så saknar man "kicket" hur än man vrider och vänder på gasen skulle jag säga.
mvh
Truls
finns en kurva här
http://blog.scooter-center.com/auf-dem- ... st-teil-3/" onclick="window.open(this.href);return false;
deras nya bgm pro är ju anpassad för just det kittet. är det den typ av motor man vill ha så blir man nöjd.
vill bara tipsa om att jag testat en sådan kurva (dock inte lika mycket på höga varv) i min touring med slitmatning
och satans vrid, 20 hp vid 5000 rpm. sen inget mer. trodde det var motorn jag behövde men tröttnade redan efter 8 mil motorväg.
över 20 hp så saknar man "kicket" hur än man vrider och vänder på gasen skulle jag säga.
mvh
Truls
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...
Re: Monza vs. TS1
Tack Truls. Det ska jag sova på. Man kanske tror att man är snällare än vad vad man är.
Jag vill ha en raketmotor som aldrig går sönder och inte låter... Blir nog en svår nöt.
Jag vill ha en raketmotor som aldrig går sönder och inte låter... Blir nog en svår nöt.
Re: Monza vs. TS1
Truls. Du skriver touring och slidmatning och vespa antar jag? Är det jämförbart med lambretta (som jag har) i effektkurvor?
Re: Monza vs. TS1
Det var mera en objektiv åsikt ang motorkaraktären
fråga folk i klubben, tror det finns samtliga varianter förutom RT
fråga folk i klubben, tror det finns samtliga varianter förutom RT
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...
Re: Monza vs. TS1
Ska beställa ikväll och just nu lutar det åt RB22 + 30mm fugge och BGM justerbart 48mm clubmanblås. Tror det blir ett bra pålitligt kit för stad och touring med lägre ljudnivå. Och med möjlighet att öka effekten i efterhand med större fugge och öppnare blås om man vill. Kommentarer på det??
Re: Monza vs. TS1
Nu är det beställt!
RaceTour 225 kit
Reedkolv och LTH reedventil.
28 mm flat side Dellorto.
Racecrank standard längd + lager packbox.
Förstärkta kopplingsfjädrar + mittfjäder.
Drevad.
Retard ignition Augusto 6000.
BGM big bore Clubman.
Teflon kedjespännare.
Pålitligt, lättkört, roligt och med möjlighet att vässa ytterligare.
RaceTour 225 kit
Reedkolv och LTH reedventil.
28 mm flat side Dellorto.
Racecrank standard längd + lager packbox.
Förstärkta kopplingsfjädrar + mittfjäder.
Drevad.
Retard ignition Augusto 6000.
BGM big bore Clubman.
Teflon kedjespännare.
Pålitligt, lättkört, roligt och med möjlighet att vässa ytterligare.
Re: Monza vs. TS1
Spännande! Jag ser framemot att läsa dina erfaringar.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Re: Monza vs. TS1
Jag med!;))
Re: Monza vs. TS1
Låter som en bra kombination. Du kan väl berätta hur den känns när allt är på plats.
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Monza vs. TS1
Det är Lambrettageniet Marcello på Casa Lambretta som bygger (tack o lov). Tyvärr lite väntetid på delarna men förhoppningsvis så är den fit for fight i början/mitten av juni. Självklart återkommer jag, och kanske även Marcello(?) med ett utlåtande.
Så jävla spännande så jag knappt kan sova!!! Känner likadant som min son gör i december...
Så jävla spännande så jag knappt kan sova!!! Känner likadant som min son gör i december...
Re: Monza vs. TS1
Har de angett något datum för när kitet släpps?
Re: Monza vs. TS1
Två veckor.
Re: Monza vs. TS1
Har redan släppts http://www.scooter-center.com/product/B ... R_ZYLINDER
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Monza vs. TS1
Röda prickar = out of stock