

Fast hon ville förstås inte köpa lillasysters terminologi utan döpte den rätt och slätt till Bonnie.
Medan hon plockade bort de bakre kåporna gav jag mig i kast med framnavet. Jag har tidigare kunnat konstatera att såväl broms- som hastighetsmätarvajer slitits av till följd av att hela härligheten vridit sig.


Notera på bilden att (den böjda) låspinnen till vänster INTE ska gå in i det hålet där den är, utan det till höger. Hålet som pinnen ligger i är resterna av fästet för bromsvajerna hölje...
Vad kan då har varit orsaken till en sådan kraft? Trodde först att en bromsback hoppat ur läge och låst trumman, men där såg allt bra ut. Misstankarna riktades istället mot trummans lager, som visserligen gick runt men inte utan motstånd och vars fett mer påminde om torkat kitt.

Eftersom bägge lagren är öppna plockade jag bort utsidans packbox och körde igenom med lösningsmedel och tryckluft ett antal gånger innan jag nu ställt det med lösningsmedel i för att mosa ett tag. Hoppas det räcker så jag slipper byta lagren.
Den krökta låspinnen var ett

